• Læs mere om:
  • Miljø og sikkerhed
  • Marked og mærker
  • Nye modeller
  • Konceptbiler
23. oktober 2009 - Renault

Dropper Dacia-import

Renault kan ikke sælge Dacia billigt nok og vil koncentrere sig om Renault-salget.

Dacia Logan og andre Dacia-modeller vil ikke blive importeret af Renault. Dacia Logan og andre Dacia-modeller vil ikke blive importeret af Renault.

Renault / Bilpriser.dk
Dacia ikke til Danmark
Renault Danmark har efter længere tids overvejelse besluttet ikke at introducere Dacia på det danske marked. Dacia kan ikke sælges billigt nok, og man vil koncentrere sig om at få gang i Renault-salget og få gang i elbil-markedet.

Markedsføringen vil blive for dyr i forhold til den mulige indtjening

Dacia er et populært mærke i en række af vore europæiske nabolande. Alligevel vælger Renault i Danmark nu at takke nej til at importere Dacia. Årsagen til beslutningen skyldes flere faktorer.
"Det har hele tiden været en forudsætning for importen af Dacia, at bilerne ville blive så billige, at de kunne sælges uden de store markedsføringsmæssige tiltag fra vores side. At bilerne så at sige solgte sig selv. Nu kan vi så konstatere, at vi ikke er i stand til at tilbyde bilerne til en pris, vi mener er tilstrækkelig lav", siger direktør Henrik Bang.

De danske avancer er problemet
 Årsagen er, at avancestrukturen på nye biler ligger lavt i Danmark på grund af det særegne afgiftssystem. For Dacia’s vedkommende er der krav om en europæisk minimumsavance, der skal opfyldes før en lancering kan komme på tale, og skal man opfylde den, bliver bilen for dyr.
Men prisspørgsmålet er faktisk langt fra den eneste faktor, der gør at Renault Danmark vælger at se bort fra Dacia, påpeger Henrik Bang:
"Vi har indenfor de sidste par år udskiftet hele vores modelprogram, så vi nu har Europas yngste modelrække. Samtidig er det ikke nogen hemmelighed, at vi ønsker større markedsandele end i dag. Lanceringen af Clio, Megane Sport Tourer, og Scenic/Grand Scenic, samt vores markedsføring af fem års garanti, er et eksempel på vores agressive indsats for at vinde endnu mere fodfæste på markedet, og det kræver en vedvarende og fokuseret indsats", siger Henrik Bang.

Danmark er foregangsland for elbiler, hvilket kræver fokus
Sidst, men ikke mindst, er Danmark udvalgt som foregangsland, når det drejer som om el-biler, hvilket også har spillet ind på beslutningen om at fravælge Dacia i den nærmeste fremtid.
"Vi arbejder allerede nu frem mod introduktionen af de første elbiler i 2011. Det glæder vi os meget til, og vi ser det som en helt unik mulighed for at understrege, at Renault er en innovativ, fremadrettet og miljøvenlig bilproducent. Så frem for at betragte beslutningen om ikke at importere Dacia som noget negativt, ser vi det som et bevidst, fremadrettet og positivt skridt i retning af endnu mere fokus på vores kerneprodukt - Renault", slutter Direktør Henrik Bang fra Renault Danmark.

Selv om Renault ikke tager den rumænsk-byggede bil hjem, så kan man godt få fat i et eksemplar. Som Bilpriser.dk tidligere har oplyst, så sælges Dacia i dag af BJ Biler i Silkeborg.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.