Handelsguide - Bilpriser.dk
Bedre billeder øger bilens værdi
Her får du tips til at tage bedre billeder af din brugte bil.
Internettet er et visuelt medie og det skal man tænke ind i billedet.
bilpriser.dk - januar 2024
Gode præsentationsfotos forbedrer mulighederne for, at kunden ser bilen, danner sig et positivt indtryk og vælger bilen ud. Selv få forbedringer vil tilføre bilen større værdi for kunderne.
Udgangspunktet for gode salgsfoto
- Sæt tiden af til at lave gode fotos. Det er godt givet ud.
- Fotografér efter devisen: mere bil mindre baggrund.
Selve bilen
- Klargjort nyvasket bil.
- Antennen skal ned eller af.
- Vinduerne skal lukkes på sedan og være åbne på cabrioleter.
- Klistermærker (DK skilt, P-skive etc.) fjernes. De er en torn i øjet og ødelægger bilens linier. Du kan sætte nye på med eget logo bagefter igen.
- Sluk radioen hvis ikke det er den du vil fremhæve.
- Beskidte bundmåtter skiftes eller undlades. Papirmåtter kan lægges i efterfølgende.
- Forsæder står i ens position.
Location, location, location
------------------------------------
Tænk på, om det miljø bilen fotograferes i passer til bilens image.
- Brug en enkel baggrund uden unødig støj.
- En flot naturbaggrund kan altid gavne bilen.
- Fotograferes bilen inden døre så hav firmanavn og logo med i baggrunden, så det kan læses.
- Undgå oliepletter på underlaget, eller kloakdæksler i synsfeltet - det opfattes som en utæt bil.
- Ved klassiske eller ældre biler: vælg et miljø der er ældre end bilen.
- Omvendt skal miljøet være moderne ved nye biler.
- Cabrioleter kan med fordel fotograferes i naturen, ved vandet eller havnen, da det matcher den personlige frihed som bilens image er en del af.
Lys
- Solskin: Det bedste tidspunkt er ved solnedgang, hvor lyset er varmt og har glød. Hver en kurve og vinkel træder frem. Bilens lak vil i bedste tilfælde tendere "flydende væske".
- Undgå modlys og egen skygge i foto.
- Vil du fotografere motoren kan en lys plade reflektere dagslys ned på motoren. Skal ikke med i fokus. Stærke kontraster i motoren undlades i perspektivet, eks hvidt batteri ved en lækker designet sort motorblok.
- Anskaf evt. en trefod så kameraet holdes fast, når der fotograferes.
Perspektiv
Her er der lidt friere tøjler, mht. hvordan bilen fotograferes. Der er 3 overordnede grupper/opdelinger af billederne:
1.Bilen udefra, forfra eller skråt forfra, fuld størrelse.
--------------------------------
2.Bilen fra siden, eller skråt bagfra, fuld størrelse.
3.Instrumentbræt, fotograferes fra bagsædet, uden blitz.
4.Forsædepladserne fra førersiden, døren åben.
--------------------------------
5.Bagagerummet, åbnet.
6.Fotograferet fra bagenden/ skråt fra bagenden.
7.Særlig detalje: motor, fælge, bagsæde.
1Dette foto er hovedbilledet.
2-4Bør med. Jo flere fotos, jo bedre respons.
5-7Et foto udvælges som særligt betydningsfuldt for den kundegruppe man mener, har behovet for bilen, eks. bagagerummets størrelse har stor betydning for børnefamilier.
Desuden
- Tag rigeligt med billeder, særligt detaljer nogle af synligt ekstraudstyr, og udvælg de bedste til annoncen.
- Gem resten i sagsmappen på computeren, da køber ofte gerne vil have billeder tilsendt ved forespørgsel.
- Det kan være en god ide at have nærbilleder af skavanker, så køber ikke overraskes ved gennemsyn af bilen. Det er spild af begges tid og giver anledning til afslag i prisen.
- Opdaterede billeder ved sæsonskift.