Handelsguide - Bilpriser.dk

Valg af dæk i vintertiden

På sne og is er vinterdæk en stor fordel.

Hvis bilen har brede dæk eller baghjulstræk som denne BMW 3-serie coupe, er det værd at overveje vinterdæk. Hvis bilen har brede dæk eller baghjulstræk som denne BMW 3-serie coupe, er det værd at overveje vinterdæk.

Bilpriser.dk
Vinterdæk bedst til sne
Når frosten begynder at sætte ind, plejer mange per automatik at sætte vinterdæk på deres bil. Men ifølge den nyeste forskning er det ikke temperaturen, der er afgørende. Det er kun, når der er sne og smattede veje, vinterdæk hjælper. I regn og på tørre veje er sommerdæk og helårsdæk næsten altid bedst. Men kører man alle dage hele vinteren, er vinterdæk overordnet set det mest sikre, mener bl.a. FDM.

Vinterdæk sikrest
Det kan være svært at vurdere, hvornår man skal skifte til vinterdæk. Men hvis man vil være sikker på at kunne bruge bilen alle dage gennem vinteren, så er det sikrest at vælge vinterdæk. Man kan nemlig risikere, at der var fint vejr og godt føre, da man kørte hjemmefra, men at vejene i løbet af dagen bliver sne- eller isglatte veje.
Skifter man ikke til vinterdæk, udsætter man sig selv og sine medtrafikanter for fare, hvis man kører i vinterføre. I det føre er vinterdæk nemlig bedre til at bremse med end sommerdæk og helårsdæk. Ofte vil de føre til en 1 til 2 gange så lang bremselængde som med vinterdæk. Vinterdæk bremser nogenlunde ligeså godt som almindelige dæk på våd vej, mens de på tør vej oftest fører til en lidt længere bremseafstand.

Hvad er vinterdæk?

Et moderne vinterdæk vil altid være et dæk af lameltypen. Ud over at dækket er fremstillet af en gummiblanding, som bevarer sin smidighed ved lave temperaturer, er slidbanemønsteret opbygget af gummiblokke, der igen er opdelt i en række fine lameller. Det giver den effekt, at slidbanens elementer bevæger sig i forhold til hinanden og derved gør dækket selvrensende. Det er en meget vigtig egenskab ved kørsel i vinterføre, da det gør det muligt at overføre flere styre- og bremsekræfter fra hjulene til vejen, oplyser FDM.

Vinterdækkets bredde

Det har i mange år været god latin, at vælge et smallere dæk, når der skulle vinterdæk på bilen. Fordelen var, at de smallere dæk havde en bedre evne til at „træde igennem" sne og sjap. Denne filosofi er ikke i samme grad gældende i dag. Den store udvikling, der løbende er sket med vinterdæk, har gjort, at selv forholdsvis brede vinterdæk har gode egenskaber i glat føre. Ved at beholde den standardmonterede dækstørrelse, bevares bilens køreegenskaber også under mere normale vejforhold, mener FDM.

M+S mærkning

For at et dæk kan betegnes som vinterdæk, skal det på siden være mærket med M+S (Mud + Snow, altså mudder og sne) samt et bjerg- og snefnugsymbol. Det er samtidig et lovkrav, at der skal sidde M+S mærkede dæk på alle fire hjul på en personbil. Man kan altså ikke nøjes med at skifte et to eller tre hjul til M+S-typen. Hvert efterår kommer Motor med en omfattende vinterdæktest, hvor et bredt udsnit af tilgængelige dækfabrikater bliver grundigt testet. Dæktesten er udarbejdet i samarbejde med FDMs tyske søsterorganisation ADAC.

Det vigtigt at huske på, at selv de bedste vinterdæk ikke alene bringer én sikkert gennem vintervejret. Det vigtigste er som altid, at afpasse hastighed i forhold til føret. Lyt til vejr og vejmeldinger, og kør hjemmefra i god tid, mener FDM.

LINK:
www.fdm/daek
Se også:
Vinterdæk

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.