Handelsguide - Bilpriser.dk

Hvordan kan jeg rette en skarp bule ud, når lakken er krakeleret?

Af ask-alex.dk
Buler i bilen er ikke altid så katastrofale, som de umiddelbart ser ud. Store, bløde buler kan nogle gange rettes ud uden brug af værktøj, men også mere komplicerede og skarpe buler kan med held rettes ud med kun relativt få hjælpemidler.

Du skal bruge:

  • Pladehammer
  • Modholdsklodser
  • Smergellærred eller sandpapir
  • Slibeklods
  • Evt. vinkelsliber
  • Spartelmasse
  • Spartel
  • Pensel
  • Rustbeskyttelse
  • Grundmaling
  • Originallak
  • Et stykke pap
  • Fortynder
1. Forberedelse:
Der skal være fri adgang til bagsiden af den bulede pladedel. Er fx døren bulet, fjernes den indvendige dørbeklædning. Er en skærm, for- eller bagklap bulet, kan det være nemmest at komme til, hvis beklædningen er afmonteret. Pladehamre og modholdsklodser fås i sæt med et antal forskelligt formede klodser. Sørg for, at pladehammerens hoved ikke er ridset eller bulet, da disse vil overføres til pladedelen med slagene. Når du når frem til evt. lakering, er det vigtigt, at der er mulighed for god udluftning.


2. Skarpe buler rettes ud med en pladehammer og en modholdsklods. Slib først lakken på bulen væk, så den ikke flager af i et område større end nødvendigt. Fjern også evt. undervognsbeskyttelse på bagsiden af pladedelen, så modholdet ikke skrider, når der hamres.



3. Anvend den modholdsklods, hvis krumning passer bedst til bulens form og en pladehammer med et passende hovedstørrelse. Placer modholdsklodsen på bagsiden af bulen, og slå på pladen med hammeren. Virkningen af slaget afhænger af, hvordan hammeren rammer modholdet.

4. Slås der midt på modholdets placering, vil pladen strække sig. Slås der i kanten af modholdets placering, vil pladen ændre form. Start enten i kanten eller midt på bulen, og arbejd hen over den.

5. Pas på ikke at slå for hårdt. Pladen kan derved strække sig og give buler andre steder. Slå med føling, og brug hellere mange små slag end få voldsomme. Sørg for, at overfladen på det bearbejdede område til sidst er så jævn som muligt af hensyn til den senere spartling.

6. Når du ikke kan rette mere ud med pladehammeren, skal du spartle. Spartlingen af de sidste små ujævnheder foretages med en fin eller mellemfin spartelmasse, alt efter hvor ujævn overfladen er. Spørg forhandleren til råds.


7. Spartelmassen skal blandes efter anvisningen på emballagen. De fleste spartelmasser skal blandes af selve fyldmassen og en hærder. Vær opmærksom på, at massen hurtigt bliver hård efter blandingen. Hvis massen når at størkne lidt, kan den ikke bruges.




8. Påfør den færdigblandede spartelmasse med en bøjelig spartel, men forsøg ikke at opnå en perfekt overflade ved første påføring. Spartel hellere lidt groft, og lad det tørre helt ind. Slib derefter overskydende spartelmasse væk. De resterende ujævnheder vil nu træde frem.

9. Gentag påføringen og slibningen, indtil overfladen er helt glat. Ved de sidste slibninger anvendes allerfineste sandpapir eller vådslibepapir med kornstørrelse 500. Selv de mindste ujævnheder i det spartlede område vil kunne ses efter lakeringen.

10. Børst området helt rent for slibestøv med en ren, blød klud. Påfør rustbeskyttelse med en pensel, og lad det tørre. Slib evt. forsigtigt med meget fint sandpapir for at udjævne overgangen til den omgivende lak. Påfør derefter grundmaling, og lad det tørre. Slib igen, og fjern til sidst al støv.

11. Så skal der lakeres. For at begrænse laktågen skæres en skabelon i pap eller avispapir. Skær skabelonen i form som det område, der skal lakeres, men lidt større. En afdækning lavet af avispapir og sat fast med malertape kan også bruges.

12. Ryst spraydåsen grundigt i et minuts tid. Hold skabelonen ca. 5 cm ud fra det område, der skal lakeres, og hold spraydåsen ca. 20 cm fra skabelonen. Spray behersket på ad flere omgange, indtil skaden ikke ses mere.


13. Begynder lakken at løbe, fjernes al lakken med en klud med fortynder, og sprøjteprocessen gentages. Lad den nye lak tørre helt igennem i 2-3 dage. Først derefter kan bilen vaskes og voksbehandles som sædvanligt.





Karosseriområdets forfatter
Hos ask-alex.dk kan du finde svar på spørgsmål om alt mellem himmel og jord: biler, både, stueplanter og meget andet.

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.