Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Køb en dyrere stationcar og spar penge på det

I Stationcaranalysen 2010 fra Bilpriser.dk finder du en god undskyldning for at købe en stationcar til 360.000 i stedet for 315.000 kr. Det er nemlig billigst.

Bilpriser.dk

De fleste bilkøbere kender situationen: Egentlig vil man helst have en lidt mere lækker bil, end banken og ægtefællen umiddelbart vil være med til. Men prisskiltet taler sit ubønhørlige sprog, og man må med et suk acceptere en model, der ikke helt lever op til drømmene.
”Og det er synd, for det kan sagtens være billigere i længden at købe en bil, der er et nummer dyrere end den, banken og ægtefællen peger på. Så hent selve analysen på www.bilpriser.dk, print den ud og vis den til bankrådgiveren og ægtefællen, så får man måske alligevel en god dag”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk med en skævt smil.
I Stationcaranalysen 2010 fra Bilpriser.dk kan man for eksempel læse, at man sparer 11.347 kr. over fire år og 80.000 km at køre i en Volvo V50 DRIVe til en listepris på 360.104 i stedet for en Volvo V50 1.6 med benzinmotor til 315.102 kr. Det skyldes især, at man kun bruger 28.906 kr. på diesel, mens benzinudgaven sluger for 62.411 kr. benzin. Et mindre værditab på benzinudgaven kan ikke opveje den kæmpestore forskel. Oveni besparelsen – der bliver endnu større, hvis man kan nå at få fat i en af DRIVe-tilbudsmodellerne til 296.300 kr. - får man fornøjelsen af en støjsvag og momentstærk dieselmotor.
Samme billede gør sig gældende med en Škoda Octavia 1.6 TDI Greenline. Den koster godt nok 274.000 kr. mod kun 240.000 kr. for en Škoda Octavia 1.4 TSI med højeffektiv benzinmotor. Men dieseludgaven er 18.473 kr. billigere at køre i over fire år og 80.000 km. Også VW Golf 1.6 TDI BlueMotion er billigere at køre i en Golf med den ellers ret effektive 1,2-liters benzinmotor, nemlig 8.956 kr. Så selv om 1,2’eren er 27.599 kr. billigere på prisskiltet, er den altså den dyreste i virkelighedens verden, selv med 100 procents belåning, som analyserne fra Bilpriser.dk opererer med.
I dette års analyse har Bilpriser.dk opdelt de 48 deltagende stationcars i fem prisklasser. I den første klasse under 200.000 kr. er Škoda Fabia 1.2 Classic til en listepris på 139.000 kr. billigst med 1,91 kr. pr. km. I klassen under 250.000 kr. ligger Hyundai i30 1.6 CRDI Classic til 219.995 kr. bedst med 2,49 kr. pr. km. I gruppen af stationcars under 300.000 kr. har Škoda Octavia 1.6 TDI Greenline til 274.000 kr. førertrøjen på med en km-udgift på 2,66 kr., og på holdet med biler til under 350.000 kr. klarer VW Golf 1.6 TDI BlueMotion til 302.596 kr. sig bedst med en km-pris på 2,82 kr. Endelig, i gruppen af biler over 350.000 kr. kan ingen slå Volvo V50 DRIVe til 360.104 kr. Den lander på 3,59 kr. pr. km. Får man fat i en af tilbudsmodellerne til 296.300 kr. er man nede på ca. 2,97 kr. Det svarer fint til ”halvbroderen” Ford Focus 1.6 TDCI Econetic til 284.500 kr. Den lander på 2,94 kr., viser Bilpriser.dk’s store analyse.
Når man skal sælge sin stationcar igen, er man i øvrigt bedre stillet end andre:
”Når man kommer ud til en forhandler med en stationcar, bliver man godt modtaget. Han kan altid sælge en god stationcar. Børnefamilierne står i kø for at få fat i de brugte stationscars, også de lidt ældre. Det holder også brugtpriserne oppe”, slutter Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

 

Billedtekst:
Det er billigere at køre i en Volvo V50 DRIVe til 360.000 kr. end i benzinudgaven til 315.000 kr., viser Stationcaranalysen 2010 fra Bilpriser.dk. Foto: Volvo.
 
(Faktaboks)
 

De 48 stationcars


Stationcarmodel (under 200.000 kr.) kr/km
 
Skoda Fabia 1.2 Classic: 1,91
Skoda Fabia 1.4 TDI: 1,99
Renault Clio III 1.5 dCi Sport Tourer: 2,11
Peugeot 207 1.6 HDI-FAP SW Comfort Plus: 2,13
Renault Clio III 1.2 TCE Sport Tourer: 2,32
Peugeot 207 1.4 SW Comfort Plus: 2,49
Chevrolet Nubira 1.6 Lux: 2,53
 
Stationcarmodel (under 250.000 kr.)
 
Hyundai i30 1.6 CRDi Classic A/C: 2,49
Renault Megane 1.5 dCi Tourer: 2,52
Kia Ceed 1.6 CRDI Active: 2,54
Skoda Octavia 1.6 TDI: 2,57
Hyundai i30 1.4 ISG Classic A/C: 2,59
Kia Ceed 1.4 Active: 2,63
Opel Astra 1.4 Essentia: 2,74
Skoda Octavia 1.4 TSI: 2,89
 
Stationcarmodel (under 300.000 kr.)
 
Skoda Octavia 1.6 TDI Greenline: 2,66
Peugeot 308 1.6 HDI SW Comfort Plus: 2,76
Volkswagen Golf 1.2 TSI BMT Trendline: 2,93
Ford Focus 1.6 TDCI Econetic: 2,94
Ford Focus 1.6 Trend: 3,22
Renault Mégane 1.4 TCe Expression: 3,22
 
Stationcarmodel (under 350.000 kr.)
 
Volkswagen Golf 1.6 TDI- BMT Trendline: 2,82
Peugeot 407 1.6 HDI Premium: 3,35
Citroen C5 1.6 HDI: 3,36
Skoda Superb 1.4 TSI Comfort: 3,54
Toyota Avensis 1.6 T1: 3,59
Renault Laguna 1.5 dCi Eco2 Sport Tourer: 3,60
Mazda6 1.8 Advance: 3,67
Volvo V50 1.6 100 hk: 3,73
Renault Laguna 1.6 16V Sport Tourer: 4,01
Ford Mondeo 1.6 Trend: 4,13
Peugeot 407 2.0 SW Premium: 4,23
 
Stationcarmodel (over 350.000 kr.) Volvo V50 1.6 D DRIVe e start/stop: 3,59
Volkswagen Passat 1.6 TDI BMT Trendline: 3,63
Volkswagen Passat 1.4 TSI MB Trendline: 3,76
Citroen C5 2.0 HDI FAP 140 Comfort: 3,89
Opel Insignia 2.0 CDTI Eco Flex: 4,03
Skoda Superb 2.0 TDI Comfort: 4,07
Toyota Avensis 2.0 D-4D DPF T2: 4,24
Citroen C5 1.6 THP Dynamique: 4,25
Honda Accord 2.0 Comfort: 4,26
Audi A4 2.0 TDI + DPF Avant: 4,37
BMW 318 2.0 d E91 Touring: 4,37
Ford Mondeo 1.8 TDCi Trend: 4,44
Opel Insignia 1.6 Turbo Edition: 4,49
Mercedes C 200 2007 2.2 CDI Classic Blue Eff.: 4,86
Alfa Romeo 159 1.9 JTDm SportWagon: 5,02
Audi A6 2.0 TDI e Avant: 5,24
 

+++
 
Henvendelser vedrørende denne pressemeddelelse: Niels Grøftehauge, 40 72 14 07
 
Selve analysen kan downloades her: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Stationcaranalysen_2010.pdf
 
Billede af Volvo V50 kan downloades her: ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Volvo_V50_DRIVe.jpg
 

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.