Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
De små biler fortsætter deres sejrsparade
Der er både penge at spare - og penge at tjene - på småbiler. Det viser den hidtil største Småbilanalyse fra Bilpriser.dk med ikke færre end 60 biler.
45,5 pct. af de personbiler, der blev solgt i 2009, var små biler. Året før var tallet ét
procentpoint lavere, så selv om mange havde troet, småbilernes sejrsparade måtte stoppe i 2009,
så skete det omvendte.
De tog yderligere en bid af markedet, og det er der en god grund til, viser Småbilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk. For
ingen af de rekordmange biler i analysen – 60 styk - koster mere end 2,37 kr. pr. km at køre i over fire
år og 80.000 km. Det er en Peugeot 207 1.4 Comfort Plus til 174.990 kr. Den billigste, en to-personers smart 0.8 CDI
Pure Coupé til 107.400 kr., koster endda kun 1,29 kr. pr. km, 10 øre mere end i 2009. I den billigste
fem-personers bil, en Toyota Aygo 1.0 til 92.904 kr., kan man blive transporteret for sølle 1,33 kr. pr. km. Hertil
skal lægges service og forsikring, cirka 45 øre. Så kører man for sin arbejdsgiver og får
statens takst på 3,56 kr. pr. km i en Aygo, så er der et overskud på 178 kr. for hver 100 km, man
kører! Det er vel ikke så dårligt i disse stramme tider.
Den lille pendler- og familiebil med fem døre, der har bedst totaløkonomi i klassen mellem 140.000 og
200.000 kr., er en Hyundai i20 1.4 CRDI til 152.875 kr. Den koster det kun 1,75 kr. at køre i pr. km plus forsikring
og service.
”Forbrugerne har taget de små biler til sig. Folk har opdaget, at man godt kan gå ned fra en Golf til en
Polo uden at sige farvel til hverken komfort eller køreglæde. Og faktisk er en Polo i dag jo også
næsten lige så stor som den Golf IV, der kom i 1998. Jo, man får rigtigt meget for pengene, når
man køber en lille bil i dag”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Han opfordrer forbrugerne til at udprinte analysen, som kan hentes på www.bilpriser.dk og studere den
nøje:
”Kører man mange korte ture, og er man oftest alene i bilen, kan man kikke på
tredørs-modellerne med benzinmotorer. De er i første afdeling af analysen med biler til under 140.000 kr.
Har man brug for en pendlerbil, som også skal bruges som familiebil, bør man nok kikke på
dieselmodellerne med fem døre over 140.000 kr. Når man så har udvalgt to-tre stykker, så skal
man ud at prøve dem hos forhandlerne. En bil kan ikke vælges i en sofa. Man skal kunne lide at se på
den og køre i den”, lyder rådet fra Niels Grøftehauge, Bilpriser.dk.
Er man utryg ved at investere i en ny bil, er der masser af muligheder for at privatlease de små biler fra ca. 1.500
kr. om måneden, påpeger Bilpriser.dk. Og så er serviceomkostningerne endda inkluderet. Det er dog
totaløkonomisk set dyrere end at købe. Først ved lidt større og dyrere biler begynder leasing
at være det billigste.
Nr. Bilmodel.............................................. Kr./km
1. smart 0.8 CDI/DPF Pure Coupe 3d 55 hk: 1,29
2. Toyota Aygo 1.0 3d 5g 68 hk: 1,33
3. Citroen C1 1.0 X 3d 5g 68 hk: 1,38
4. Kia Picanto 1.1 Pure 5d 5g 65 hk: 1,42
5. Suzuki Alto 1.0 GL 5d 5g 68 hk: 1,42
6. Nissan Pixo 1.0 Acenta 5d 5g 68 hk: 1,44
7. Peugeot 107 1.0 Comfort Plus 5d 5g 68 hk: 1,46
8. Hyundai i10 1.1 Classic 5d 5g 66 hk: 1,48
9. Fiat Panda 1.2 Ciao ECO St. car 5d 5g 60 hk: 1,51
10. Ford Ka 1.2 Ambiente 3d 5g 69 hk: 1,57
11. Suzuki Splash 1.0 GL 5d 5g 65 hk: 1,59
12. Hyundai i 20 1.2 Classic 3d 5g 78 hk: 1,63
13. Renault Twingo 1.2 Expression 3d 5g 76 hk: 1,64
14. Hyundai i10 1.1 CRDI Classic EPS 5d 5g 75 hk: 1,64
15. Ford Ka 1.3 TDCI+DPF Ambiente 3d 5g 75 hk: 1,67
16. Chevrolet Aveo 1.2 Base 3d 5g 84 hk: 1,69
17. Renault Twingo 1.5 dCi Expression 3d 5g 64 hk: 1,69
18. Seat Ibiza SC 1.2 3d 5g 60 hk: 1,72
19. Opel Agila 1.0 Enjoy 5g 5d 65 hk: 1,72
20. Mitsubishi Colt 1.1 ClearTec Invite 3d 5g 75 hk: 1,72
21. Opel Corsa 1.0 Twinport Edition 110 3d 5g 60 hk: 1,72
22. Fiat Panda 1.3 JTD Dynamic St. car 5d 5g 70 hk: 1,76
23. Ford Fiesta 1.2 1.25 60 Ambiente 3d 5g 60 hk: 1,78
24. Nissan Micra 1.2 Visia City 3d 5g 80 hk: 1,79
25. Mazda 2 1.3 Go 3d 5g 75 hk: 1,81
26. Škoda Fabia 1.2 Classic 5d 5g 60 hk: 1,82
27. Renault Clio III 1.2 Access 3d 5g 75 hk: 1,83
28. Suzuki Swift 1.3 GL 3d 5g 92 hk: 1,84
29. Peugeot 206+ 1.1 Comfort 3d 5g 60 hk: 1,89
30. Fiat Grande Punto 1.2 Active 5g 3d 65 hk: 1,96
31. Volkswagen Fox 1.2 3 cyl 3d 5g 55 hk: 2,03
Bedste totaløkonomi, småbiler mellem 140.000 og 200.000 kr.
1. Hyundai i 20 1.4 CRDI Classic 5d 5g 75 hk: 1,75
2. Peugeot 206+ 1.4 HDI Comfort Plus 5d 5g 75 hk: 1,77
3. Opel Corsa 1.3 CDTI ecoFlex m. DPF Edition 110 5d 5g 75 hk: 1,79
4.Seat Ibiza 1.4 TDI- PDF Ecomotive Reference 5d 5g 80 hk: 1,83
5. Ford Fiesta 1.4 TDCI Ambiente u/P filter 5d 5g 68 hk: 1,83
6. Citroën C3 Visiodrive 1.4i HDI Dynamique 5d 5g 70 hk: 1,86
7. Mazda 2 1.3 Advance A/C 5d 5g 86 hk: 1,89
8. Volkswagen Polo 1.6 TDI Trendline 5d 5g 75 hk: 1,90
9. Suzuki Swift 1.3 DDIS DPF GL-A 5d 5g 75 hk: 1,91
10. Mazda 2 1.6 DE DPF Advance A/C 5d 5g 90 hk:1,93
11. Citroën C3 Visiodrive 1.6 FAP Dynamique 5d 5g 90 hk:1,95
12. Hyundai i 20 1.4 Classic 5d 5g 100 hk:1,95
13. Fiat Grande Punto Evo 1.3 Multijet Active 5g 5d 75 hk:1,96
14. Peugeot 207 1.6 HDI Comfort Plus FAP 99g 5d 5g 90 hk: 1,97
15. Suzuki Swift 1.3 GL-A 5d 5g 92 hk: 1,97
16. Opel Corsa 1.2 Twinport Edition 110 5d 5g 80 hk: 1,97
17. Seat Ibiza 1.2 Reference 5d 5g 70 hk: 1,99
18. Ford Fiesta 1.2 1.25 Ambiente 5d 5g 82 hk: 1,99
19. Volkswagen Polo 1.2 Trendline 5d 5g 60 hk:2,00
20. Renault Clio III 1.5 dCi Expression 5d 5g 68 hk: 2,02
21. Škoda Fabia 1.4 TDI PD + DPF Green Line 5d 5g 80 hk: 2,02
22. Fiat Grande Punto Evo 1.4 Active 5g 5d 77 hk: 2,03
23. Toyota Yaris 1.4 D-4D TX 5d 6g 90 hk:2,04
24. Citroën C3 Visiodrive 1.4i Attraction 5d 5g 75 hk: 2,05
25. Toyota Yaris 1.3 TX 5d 6g 100 hk: 2,06
26. Škoda Fabia 1.4 Classic 5d 5g 86 hk: 2,07
27. Honda Jazz 1.2 Trend 5d 5g 90 hk: 2,10
28. Renault Clio III 1.2 TCe Expression 5d 5g 101 hk: 2,28
29. Peugeot 207 1.4 Comfort Plus 5d 5g 95 hk: 2,37
+++
Hele analysen og billeder kan downloades her:
presse:Presse123@87.48.155.100/Smaabilanalysen_2010.pdf
presse:Presse123@87.48.155.100/Smaabilanalysen_tekst.2010.pdf
>
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Hyundai_i20.jpg
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Niels_Groeftehauge_portrait.jpg