Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Tabere og vindere på bilmarkedet i 2008

2008 har budt på prøvelser for både bilejere og bilbranchen. Finanskrisen gav uforudsete omvæltninger efter jubelåret 2007.


Bilpriser.dk
Det gik ellers lige så godt. Folketinget havde i juni 2007 sænket afgifterne på små, benzinøkonomiske biler med godt sikkerhedsudstyr, og salgstallene var røget i vejret. I alt 162.668 nye personbiler kørte ud over bilforhandlernes kantsten i 2007, kun en smule under rekorden fra 1986, der lød på 169.386 styk.

De første måneder af 2008 blev også gode, kunne Bilpriser.dk og andre bilmedier rapportere, men efterhånden som foråret gik, miljødebatten tog til, brændstofpriserne steg, rådighedsbeløbene faldt, friværdierne skrumpede, og sundhedspersonalet samt pædagogerne strejkede, fravalgte mange at købe ny bil. Salgstallene begyndte at gå nedad.

Faldet var langtfra dramatisk, og der var solgt ekstraordinært mange biler i både 2006 og 2007. Men så kom finanskrisen i efteråret og gav de vigende salgskurver et hårdt knæk. I november var salget af nye personbiler drastiske 45 procent under salget i 2007!
Både forhandlere og forbrugerne er siden efteråret blevet klemt på kreditten af bankerne, og i begge lejre har mange måtte bide en ekstra stor afskrivning i sig, mens andre har benyttet lejligheden til at købe billigt ind eller ligefrem op. Mange private har udskudt købet af bil til efter nytår, og branchens håb er også, at forbrugerne vender tilbage med fornyede kræfter, når skattelettelserne realiseres og finanskrisen lægger sig lidt igen.
Den samlede cocktail af negative nyheder har derfor fyldt meget i 2008, og bilejere og bilhandlere har sat sig i forreste vogn i den økonomiske rutsjebane.

Taberne på bilmarkedet
2008 havde som sagt både tabere og vindere. De sikre tabere i 2008 blev de ejere af benzinslugere, som købte bilerne før midten af 2008. De har tabt ekstraordinært meget pga. brændstofprisernes himmelflugt i foråret 2008. Mange – især pendlere – valgte lynhurtigt at sætte den komfortable, men tørstige familiebil til salg for at genfinde optimismen i en mindre bil, der kører langt på literen. Store biler som Audi A6, BMW 520 eller Volvo V70 har derfor afskrevet ekstraordinært 60.000-75.000 kroner eller mere i 2008, fordi der nu er flere sælgere og færre købere til bilerne i Danmark.
Smarte bilforhandlere har skyndt sig at eksportere disse biler. SKAT refunderer stadig en stor del af registreringsafgiften, så det giver alt i alt bedre priser at eksportere og sælge end at sælge dem herhjemme. Det varer nemlig lidt, inden SKAT registrerer, at priserne er faldet. Og man sparer meget på renteudgifterne ved at formindske lagerbeholdningen.
"Omkring 63.000-65.000 biler forventer vi at se eksporteret i år", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Firehjulstrækkerne er usælgelige
Folk med firehjulstrækkere er de mest uheldige. De har måttet sande at det, der før var en fin fidus, nu er lige det modsatte. En gulplade-firehjulstrækker er tungt belastet af udgifter, da faste statsafgifter i hele bilens levetid speeder afskrivningshastigheden væsentligt op, samtidig med at værkstedsregningerne er de samme som for biler på hvide plader. Derfor har ejerne af disse biler nok lidt de største tab på bilmarkedet i 2008.
Det har givet et pres på brugtvognspriserne for de brugte firehjulstrækkere. I øjeblikket vil kun få bilhandlere have med disse at gøre. Når de handles, er det ofte med eksport til Østeuropa, Mellemøsten og Afrika for øje og kun, hvis prisen er rigtig lav. Men de af bilerne, der kun har to sæder, er ikke nemme at eksportere, da en udlænding typisk have modellen med bagsæderne. Oveni det er de udenlandske modeller bedre udstyret.
"Det betyder at ejerne må indstille sig på at beholde bilen, og glædes ved de fordele de købte bilen for, og betale prisen imens", udtaler Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Vinderne er ejerne af småbiler
Vinder er de bilejere, der har oplevet, at deres brugte småbil er blevet mere værd i en byttehandel med en større. Vindere er også de bileksportører, der forstår at udnytte SKAT’s system til vurdering af biler til import/eksport. Jo højere SKAT vurderer en bil, for eksempel i forbindelse med import, jo mere får man også tilbage af registreringsafgiften ved eksport. Og lidt ridser, buler og defekter trækker ikke så meget ned i Polen eller Rusland som i Danmark, hvor mekanikerlønningerne er fem-seks gange så høje som længere østpå. Som forbruger kan man med andre ord gå til SKAT for at få bilen vurderet for 180 kroner før eksport og derefter sælge den til en forhandler eller bileksportør, eksempelvis via Autocom.dk, hvor 4000 bilhandlere byder om kap - eller direkte i udlandet på Autorola.de, hvor 63.000 europæiske forhandlere kan byde.

Brugtbilkøbere med lille kørselsbehov
Blandt vinderne er også de bilkøbere, der er i markedet efter en større bil. Årets store prisfald på eksempelvis VW Passat, BMW 520, Ford Mondeo eller Audi A6 er en klar fordel for en køber med et beskedent kørselsbehov, eksempelvis 10.000 km.
Denne køber kan få en bil med langt mere komfort og sikkerhed til langt færre penge end sidste år. Hvorfor vælge en Toyota Aygo til måske 160.000 kroner, hvis man i stedet for kan få en lettere brugt Ford Mondeo, Opel Vectra eller Audi med eksempelvis klimaanlæg og god bagageplads for de samme penge? Komforten og køreglæden er helt anderledes, og har man købt den lille Aygo som brugtbil i år, har man sandsynligvis betalt en lettere overpris, fordi efterspørgslen har været så stor.
Senere vil prisen falde tilbage igen, og man skal afskrive lidt ekstra. Det kan vise sig, at de to biler driftøkonomisk koster det samme at køre i over fire-fem år, har analyser vist.

En hård afskrivning i starten udjævner sig i længden
Ikke mange bilejere spekulerer på, hvornår bilen så skal skiftes igen. Men også her har Bilpriser.dk et tip. Da økonomien plejer at udvikle sig i cykler med høj- og lavkonjunkturer med cirka syv års mellemrum, giver det bilkøbere, der vil beholde bilen længe, en god mulighed. De kan købe en bil, der har taget en ekstraordinær afskrivning i 2008, beholde den i fem-seks år og vente på, at markedet i 2013-2014 ser mere optimistisk på fremtiden igen.
På vej op i bedre tider vil bilen nemlig ikke falde nær så meget i værdi. Det har den allerede gjort, da det gik ned ad bakke, og nogle blev tvunget til at finde penge i en fart. Afskrivninger, der er taget i år af den tidligere ejer, vil flade ud de næste fem-seks år og derefter være minimale, hvis tiderne forbedres.

Læg kørestilen om og spar penge
Mens vi venter på bedre tider, har Bilpriser.dk her nogle enkle råd til forbedring af biløkonomien (flere kan findes på hjemmesiden): Kør mere økonomisk med færre accelerationer og færre hårde nedbremsninger, lær at læse trafikken bedre, sørg for korrekt dæktryk eller måske 0,2 Bar ekstra, varm ikke motoren op i tomgang før afgang, fjern dødvægt fra bagagerummet, fjern skibokse, campingspejle, tagbøjler og andet, der giver unødig vindmodstand og tank bilen op, mens priserne er lave, typisk om morgenen inden klokken 10. Hold kørselsregnskab, det modvirker en dårlig kørestil.
Flere biler er oven i købet ikke så store syndere som de officielle forbrugstal viser, hvis man tror den tyske side spritmonitor.de, hvor almindelige tyskere rapporterer om det reelle forbrug i hverdagen. Her kan man tilmelde sig og få styr på sit forbrug. Der går sport i det.

Mirakelbilerne kommer ikke foreløbig
For under et år siden talte mange af bilfabrikkerne om miljøvenlige og hybride biler. Nu er dagsordenen afløst af pragmatiske hensyn.
"Bilfabrikkerne har lige nu store udfordringer. Toyota har meldt ud at men nu venter med opstart af den nye Prius-fabrik i USA, og norske Think er i store problemer. Amerikanerne har deres helt egen udfordring. De skal rationalisere og skære de største syndere bort. Først derefter har de igen ressourcer til at udvikle fremtidens biler", mener Niels Grøftehauge, fra Bilpriser.dk.
Udskyd derfor drømmene om, at grønne biler, der kører 50-100 km på en liter benzin eller 1000 km på én opladning, er lige om hjørnet, tilråder Bilpriser.dk.
"Der kan snildt gå fem-seks år, før der kommer brugbar teknologi. Glem heller ikke, at de store benzinselskaber driver en vedholdende lobbyvirksomhed og gør, hvad de kan, for at holde deres egen forretning i gang. Desuden har OPEC tilsyneladende svært ved at holde disciplinen. Det kan betyde, at benzinpriserne i et stykke tid fremover er lave, og at det ikke kan svare sig at udvikle konkurrerende teknologier", slutter Niels Grøftehauge.

Fakta 1
Hvor langt kan bilen i virkeligheden køre på literen?
2004 Audi A6 1.9 TDI Avant 140 hk (diesel): 17,85 km/l. Fabrikstal: 16,6 km/l (+ 7,5 pct.)
2003 Ford Mondeo 1,8 125 hk (benzin): 14,12 km/l. Fabrikstal: 12,9 km/l (+9,5 pct.)
2004 BMW 530i Touring, 231 hk: 15,8 km/l. Fabrikstal: 10,5 km/l (+ 50,4 pct.)
 
Eksemplerne er fundet på Spritmonitor.de

Fakta 2:
Eksempler på gode tilbud på store familiebiler lige nu
Citroën C5 3.0 V6 Exclusive Weekend 2006, 73.000 km: 229.900 kr. (Nypris 413.012 kr.).
Ford Mondeo 2.0 Trend, 2007, 18.000 km: 249.900 kr. (Nypris 350.000 kr.)
Chevrolet Epica 2.0 LT 2008, 4.000 km: 249.900 kr. (Nypris 290.995 kr.).
Saab 9-5 2,0 T Linear Sport 210 hk, 2006, 37.000 km: 280.000 kr. (Nypris 425.000 kr.).
BMW 325d 3.0, 2008, 14.000 km: 555.000 kr. (Nypris 706.000 kr.).
 
Eksemplerne er fra Bilpriser.dk den 22/12-08. Her er ca. 38.000, primært forhandlerbiler, sat til salg.

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.