Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Pressemeddelelse fra Bilpriser.dk fredag den 13. maj 2008

Diesel kan stadig betale sig

Trods høj pris på diesel er der stadig meget at spare, og især ved valg af lille motor, viser analyse fra Bilpriser.dk.

Bilpriser.dk
Trods rekordhøje priser på diesel kan det stadig betale sig at køre i en dieselbil i stedet for en benzinbil. Med en Renault Laguna Expression 1.5 dCi eco2 med 110 hk til 311.900 kr. - den store mellemklasses mest sparsomme model - sparer man allerede penge, når man har kørt de første 85 km fra forhandleren. Og selv en Ford Mondeo 2.0 TDCI Ambiente med 115 hk til 361.501 kr. er billigere at køre i end en tilsvarende benzinmodel, efter at man har kørt de første godt 7.200 km efter købet. Det viser en minianalyse, som Bilpriser.dk har foretaget ovenpå den seneste tids stigninger i dieselprisen. Stigninger, som efterhånden har udhulet fordelen ved den mindre afgift på diesel i forhold til benzin.

"Analysen viser, at det kan betale sig at køre diesel, selv om priserne er steget voldsomt. Men det gælder stadig, at hvis man kører mange småture, og hvis man sætter man stor pris på, at bilen hurtigt bliver varm om vinteren, så skal man vælge benzin", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk.

Især en bil med en mindre, moderne dieselmotor er det en god forretning at køre i. I Bilpriser.dk's analyse vil man efter fire år og 120.000 km i en Renault Laguna 1.5 dCi have sparet 32.500 kr. i forhold til benzinudgaven. Men den kører også 20,4 km på literen i forhold til Renault Laguna 1.6 benzin, der kun går 13,2 km på literen. Begge har 110 hk. Med dieseludgaven af Ford Mondeo er besparelsen "kun" 17.300 kr. efter fire år og 120.000 km. Det skyldes, at modellen, der har 115 hk, kun går 16,9 km på literen. Benzinudgaven går 12,7 km på literen, men den har så også en knap så næsetung motor på hele 145 hk.

Man kan med andre ord spare mange penge på at vælge rigtigt. Men det kræver en holdningsændring blandt bilkøberne. "Renault Laguna 1.5 dCi er en overset model. De fleste vælger den fra på grund af den lille motor. De fleste vil ikke en gang tage en prøvetur i den. Men der er penge at spare, og når man skal af med den igen om fire år, bliver den nem at sælge. Tendensen er, at folk bliver pisket til at købe biler med mindre og mere økonomiske motorer", siger Niels Grøftehauge.

"FDM siger, at man også kan spare ved at køre mere fornuftigt. Og det kommer helt af sig selv med Laguna'en. Den kan ikke piskes. Så man sparer også nogle fartbøder", lyder det med et smil fra Niels Grøftehauge

Dykker man ned i analysen, aflives flere myter. Det behøver for eksempel ikke være dyrere at få serviceret en dieselbil end en benzinbil. Det viste de servicetilbud, der blev indhentet. Og det fremtidige værditab er ifølge analyseværktøjet BilpriserPro stort set ens på benzin- og dieselmodellerne. Men der er også tal i analysen, der kan få nakkehårene til at rejse sig hos en prisbevidst forbruger. Kører man kun 10.000 km om året, vil det koste 6,91 kr. pr km i en Ford Mondeo 2.0 med en benzinmotor på 145 hk!


 

Fakta
Benzin koster d. d. i indkøbspris uden fragttillæg godt 4 kr. ekskl. moms.
Diesel koster d. d. i indkøbspris uden fragttillæg godt 5 kr. ekskl. moms.
Diesel har i et års tid været dyrere end benzin.
Diesel-afgiften inkl. moms er 3,42 kr.
Benzinafgiften inkl. moms er 5,13 kr.
Forskellen er derfor 1,71 kr. inkl. moms.
Bruttoavancen på diesel og benzin er ca. 1,25 kr. inkl. moms.
Der sælges 70 procent benzin og 30 procent diesel i detailhandelen.
Dieselandelen har i godt et år været stigende.
Efter afgiftsomlægningerne i juni 2007 er der sket en stor stigning i salget af nye dieselbiler, og oliebranchen forventer derfor en stærkere vækst i dieselsalget i år end hidtil.
Kilder: OK Benzin og www.oliebranchen.dk
Oplysningerne er pr. 9. maj 2008.

Hent baggrundsmateriale (PDF)
her
og
her


 
Pressemeddelelse fra Bilpriser.dk tirsdag den 13. maj 2008

20 sparegrise

Der er mange penge at spare ved at vælge den rigtige model

Bilpriser.dk
Bilmarkedet kan virke uoverskueligt, og hvis man ikke kun går efter udseende, men også efter en god brændstoføkonomi, kræver det lidt af et detektivarbejde at finde den rigtige bil. På www.bilpriser.dk kan man finde flere analyser med totalokønomien for småbiler og mellemklassebliver, eksempelvis. Men en anden god hjemmeside er www.hvorlangtpaaliteren.dk. Her kan man finde alle personvogne og tjekke deres brændstoføkonomi.

Vi har taget et dyk ned i det bugnende bilmarked og fundet en række forskellige biler med god brændstoføkonomi. Listen skal kun ses som inspiration til den videre jagt. Her er 20 sparegrise.

Småbiler:
Skoda Fabia GreenLine 1.4 TDI: 24,4 km/l.
Fiat 500 1.2: 19,6 km/l.
Mazda 2 1.2: 18,5 km/l.
Citroën C1 1.0: 21.7 km/l.
Opel Agila 1.0: 20,0 km/l.

Lille mellemklasse:
Ford Focus 1.6 TDCI: 22,2 km/l.
Opel Astra 1.7 CDTI Classic Wagon: 21.3 km/l.
Kia C'eed 1.6 CRDI: 21.3 km/l.
Peugeot 308 1.6 HDI: 22,2 km/l.
Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive: 22,2 km/l.

Store mellemklasse:
BMW 318 I: 16,9 km/l.
Cadillac BLS 1.9 CDTI: 17,5 km/l.
Citroën C4 Grand Picasso 1.6 HDI: 17,5 km/l.
Mercedes-Benz B 200 CDI: 17,9 km/l.
Renault Laguna 1.5 dCi eco2: 20,4 km/l.

Vans og 4x4:
Opel Zafira Flexivan 1.9 CDTI: 16,7 km/l.
Fiat Firorino 1.3 JTD Basic: 22,2 km/l.
Skoda Roomster 1.4 TDI: 19,6 km/l.
Mitsubishi L200 2.5 DI: 18,0 km/l.
Toyota RAV4 D-4D: 15,2 km/l.

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.