Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Koreanerne knækker koden
Hyundai i30 og Kia Cee'd til tops i ny værditabsanalyse for mellemklassen
Bilpriser.dk den 30. januar 2008Koreanerne har knækket koden til det kræsne, danske marked. Det viser Bilpriser.dks ny analyse af, hvilke mellemklassebiler, der kommer ud med den bedste totaløkonomi over en periode på fire år. Det gør den koreanske Hyundai i30 i dieseludgaven CRDi Classic 5d 90 hk til 199.995 kr. med en kilometerpris på kun 1,72 kr.
"Det er en fin bil i et design, som de fleste kan lide. Den har tre års garanti, den kører langt på literen, og prisen er helt rigtig", konstaterer Niels Grøftehauge, chefanalytiker ved bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.
Han vil dog ikke anbefale nogen model frem for andre. Blot gør han opmærksom på, at grænsen for, hvornår det kan betale sig at købe diesel i mellemklassen, ser ud til at ligge helt nede ved et forbrug på 20.000 km om året:
"Kører man mindre end 20.000 km om året, bør man vælge benzin. Og omvendt, hvis man kører mere end 20.000 km om året, så tænk på diesel", lyder hans råd.
Hos Hyundai Bilimport A/S i Kolding er der stor tilfredshed med resultatet af analysen, der er baseret på udgifterne til afskrivning, brændstof og ejerafgift:
"Det er vi glade for. Vi introducerede i30 i oktober 2007, og den er blevet godt modtaget med et salg på 766 styk på den korte tid til nu", siger direktør Henning Hansen.
Lige nu har han problemer med at skaffe biler nok, men når stationcarmodellen kommer til april, vil den tage noget af trykket. Den vil formentlig udgøre 40 procent af i30-salget, der i år vil runde cirka 2500, spår han.
Men ikke nok med topplaceringen til Hyundai i30. I Top 5 er ikke færre end tre af de fem pladser snuppet af koreaner-selskaberne Hyundai og Kia. Og selv om Kia producerer sin Ceed i Slovakiet, er det en koreansk udtænkt bil. På tredjepladsen kommer Hyundai i30 1.4 Classic 5d 109 hk til 169.995 kr., altså en benzinbil. Benzinbilen Kia Ceed 1.4 Motion 5 d 109 hk til 176.399 kr. lander på femtepladsen. Den har syv års garanti, hvilket godt kan retfærdiggøre de 6.404 kr. ekstra i forhold til den næsten identiske søstermodel i30 med tre års garanti.De to eneste europæiske haner i Top 5-kurven er den galliske Citroën C4 HDI FAP 5d 110 hk til 234.002 kroner på andenpladsen og den spanske Seat Leon 1,9 TDI PD Reference Ecomotive til 237.539 kr. på fjerdepladsen. Citroën C4 koster kun to øre mere pr. km over fire år end Hyundai i30, nemlig 1,74 kr. Så her får man altså 20 hk ekstra og et mere dristigt design for en meget billig penge. At den klarer sig så godt, skyldes en lavere afskrivningsprocent på Citroënen end på Hyundaien: 39,9 pct. i værditab på franskmanden mod 45,7 pct. på koreaneren.
Seat nåede lige at presse sin Leon Reference ind på fjerdepladsen ved at lancere specialmodellen Ecomotive kort før analysens deadline. Ecomotive-modellerne er som VWs Blue Motion-modeller skabt til at køre lige en tand længere på literen end standardmodellerne. Letrullende energidæk, højere gearing og lavere tomgang er blandt de tricks, som VW og datterselskabet Seat bruger. Det virker, men det giver en smule tab af komfort.
Generelt set er mellemklassen en stærkt konkurrencepræget klasse. Fra top til bund er forskellene forbavsende små. 37 af de 41 biler i analysen ligger i et spænd mellem 1,72 og 2,48 kr. pr. km eller et totalt værditab på fra 91.488 kr. til 124.752 kr.
Volvo S40 til 292.000 kr., Honda Civic 2.2 CTDi til 355.000 kr., Alfa Romeo 147 1.6 TS til 288.997 kr., Mercedes A 160 CDI til 383.156 kr. og Mercedes A 150 til 351.633 kr. er i en lille gruppe for sig selv med værditab, der går fra 138.000-203.000 kr.
Download baggrundsmateriale her.Luksusdrømme? Leasing er løsningen
Ønsker man en mellemklasse-Mercedes som A 160 CDI, kan det betale sig at lease. Der er 114.000 kr. at spare
Mercedes-Benz klarer sig skidt i konkurrencen i mellemklassen, når det gælder totaløkonomi ved køb over fire år. Det viser mellemklasseanalysen fra Bilpriser.dk. Ved privatleasing af en Mercedes A 160 CDI kan man imidlertid spare en mindre formue i forhold til køb, nemlig 114.000 kr. Man kan endda få to nye biler at køre i over fire år.
Det er afskrivningen, der gør det til en skidt forretning at købe en luksusbil. Hele 203.424 kroner mister man over fire år ved køb af en Mercedes-Benz A 160 CDI, viser Bilpriser.dks beregningsværktøj BilpriserPro. Låner man alle pengene til bilen og til leveringsomkostningerne på 3.580 kroner, ryger km-prisen med afskrivning, renter, brændstof og ejerafgift derfor op på 4,34 kroner pr. km, i alt 347.121 kr. Men fortvivl ikke. Luksusdrømmene kan blive opfyldt alligevel."Man skal bare lease sin Mercedes, det er en meget bedre forretning", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
I dette eksempel har vi fra Mercedes-huset P. Christensen A/S i Odense rekvireret et leasingtilbud på en A 160 CDI. Denne dieselmodel er det bedste valg, da den kører 20 km på literen, så den koncentrerer vi os om. Benzinmodellen A 150 kører kun 16,1 km på literen, og benzin er dyrere end diesel.
Der er i eksemplet tale om to leasingaftaler á 24 måneder med et km-forbrug på 20.000 km om året, i alt 48 måneder og 80.000 km. Startudgifterne er moderate. Man skal betale 25.000 kr. i engangsydelse og 4.375 kroner i etableringsudgifter. Leasingydelsen uden service er 2.353 kr. om måneden. At man i dette leasingtilbud skal aflevere sin første Mercedes efter 24 måneder betyder ikke noget. Man leaser bare en ny på samme vilkår i 24 måneder mere:
"Så ikke alene sparer man penge på at lease, man får også mulighed for at køre i to nye biler på 48 måneder", pointerer Niels Grøftehauge.
Summa summarum: Privatleasing giver her en totalbesparelse over fire år på 113.947 kr. kroner i forhold til at købe med 100 pct. finansiering. Man kan købe mange charterrejser for de penge! Hvis man kan lægge 20 pct. i udbetaling ved køb, får man dog en lavere rente og kan spare cirka 32.000 kr., påpeger Niels Grøftehauge.
Bilpriser.dk har også indhentet et alternativt tilbud andetsteds på samme bil på én gange 48 måneder i stedet for to gange 24 måneder, men det alt i alt var en smule dyrere - selv om startudgifterne her var 29.375 kr. lavere.
Vinderen af mellemklasseanalysen, Hyandai i30 CRDI, vil i øvrigt med levering og med 100 pct. finansiering og uden forsikring og service koste 2,33 km pr. km at køre i over fire år. En privatleaset Mercedes-Benz A 160 CDI koster som sagt 2,91 kr. pr. km, så det koster i dette eksempel kun 25 pct. mere at køre Mercedes end Hyundai.