Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Bedst på business
Alle drømmer om et sæde på business class, men i bilernes verden står prisen ikke trykt på billetten. Derfor har Internet-vurderingsfirmaet Bilpriser.dk lavet en ny stor analyse af 40 biler i den typiske firmabilsstørrelse og har derved fundet det bedste køb på business class. Og der er en lang række interessante overraskelser i analysen. For eksempel er det almindelig viden, at det ikke altid betaler sig at købe den billigste bil, fordi en lidt dyrere bil kan være billigere i brug, men hvilken bil skal forbrugeren vælge? Skal det være en Kia Magentis til 213.000 kroner eller er det måske reelt kun en lille bitte smule dyrere at vælge den 104.000 kroner dyrere Citroën C5? Analysen giver svaret; Trods den store forskel på købsprisen er forskellen på de to biler kun 131 kroner om måneden, når alle omkostninger i ejertiden regnes med.
Business Class-analysen regner med en ejertid på fire år og et årligt kilometerbehov på 15.000. Der regnes med låneomkostninger, ejerafgift, forsikring, service, reparationer, dæk, brændstof samt som noget af det allervigtigste værditab i ejerperioden. Analysen viser de månedlige omkostninger og omkostningen pr. kilometer.
"Med en udgift på 3,68 kroner pr. kilometer har Toyota Corolla 1,4 Terra til 216.000 kroner analysens laveste kilometerpris. Det er lidt overraskende med en benzinbil på toppen, men den er er lille og økonomisk og med 15.000 kilometer om året, kan de mere kilometerøkonomiske dieselbiler ikke nå at fortrænge den fra førerpladsen," udtaler Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge.
Corolla'en bides i haserne af Skoda Octavia til 224.280 kroner. Med en månedlig udgift pr. måned på 4.607 kroner er den kun 12 kroner dyrere om måneden.
"Det er interessant at se, at de første fem pladser bliver besat af Skoda og Toyota. Når analysen nærlæses, kan man se, at det er blandt andet er et meget lavt værditab, der kendetegner de to bilmærker," forklarer Peter Grøftehauge.
Blandt analysens mere interessante konklusioner kan nævnes, at en VW Golf 1,9 TDI til 300.000 kroner er billigere pr. kilometer end en Fiat Stilo til 216.000 kroner, samt at en VW Passat 1,9 TDI til 373.000 kroner kun er 11 øre dyrere pr. kilometer end en Nissan Primera 1,8 til 287.000 kroner.
"Værditabet er stort set umuligt at gennemskue for almindelige mennesker, men det er samtidigt en af de vigtigste faktorer, når der skal vælges bil. En billig bil kan blive dyrest i længden, hvis ikke forbrugeren undersøger bilens gensalgsværdi nøje. Oplyste forbrugere træffer som bekendt de bedste valg," siger Peter Grøftehauge.
Business Class-analysen er den seneste analyse i en lang række fra Bilpriser.dk. Tidligere har Bilpriser.dk blandt andet undersøgt de totale omkostninger ved en række forskellige biltyper, samt den forholdsmæssige besparelse ved at vælge brugt frem for ny bil. Alt sammen undersøgelser, der har givet overblik over et område, som er stort set umuligt at overskue for menigmand.
"Vi indsamler de nødvendige informationer, de finansierings- og driftsmæssige omkostninger ved bilen og holder dem sammen med nogle af de estimater på værditab, der er blandt vores kernekompetencer," slutter Peter Grøftehauge.
Hele business class-analysenkan hentes her