Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Skrot den dyre firmabil
Danske firmabiler lægger hvert år millioner af kilometer dansk asfalt bag sig, mens skattekronerne samtidigt triller ned i statskassen. Selvom den beskattede firmabil er et eftertragtet medarbejdergode, vil det i mange tilfælde bedre kunne betale sig, at medarbejderen kørte i sin egen bil til gengæld for skattefri kørselsgodtgørelse. Der er penge at spare for både arbejdsgiver og medarbejder ved at vælge firmabilen fra.
Internet-firmaet Bilpriser.dk har netop lavet den store årlige analyse af firmabiler, hvor der kigges på de totale omkostninger ved 40 typiske firmabiler og undersøges, om det bedst betaler sig med en beskattet fri firmabil eller firmakørsel i privatbilen til gengæld for den skattefrie kørselsgodtgørelse på 2,98 kroner pr. kilometer. Og det kunne det i 39 ud af 40 tilfælde.
Analysen regner med tre års ejertid, 20.000 kilometer årlig kørsel for firmaet og 10.000 kilometer årlig kørsel privat.
For analysens topscorer, Skoda Octavia 1,9 Tdi, løber den samlede skattefrie gevinst over analysens tre år op i hele 93.582 kroner for medarbejderen, der vælger firmabilen fra. Og det sjove er, at arbejdsgiveren samtidigt sparer 8.445 kroner ved ordningen.
Der var ikke en af analysens biler, hvor det ikke var mere fordelagtigt for virksomheden at udbetale kørselsgodtgørelse frem for at tildele medarbejderen en firmabil.
"Den skattefrie kørselsgodtgørelse er langt mere fordelagtig for alle parter, og så sparer firmaet oven i købet alt det administrative bøvl ved en firmabilsordning," forklarer Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge.
Medarbejderens besparelse opstår, fordi udgiften til skat af den fri firmabil ofte overstiger udgiften ved de sammenlagt 90.000 kilometers kørsel i egen bil, når den skattefri kørselsgodtgørelse på 2,98 kroner kilometeren medregnes.
"Dieselbilerne med deres højt beskattede indkøbspris og relativt lave udgift pr. kilometer, er især interessante som privatbiler med skattefri kørselsgodtgørelse frem for firmabiler," siger Peter Grøftehauge.
Den samlede kørselsgodtgørelse ved analysens 60.000 kilometers firmakørsel i privatbil er 178.800 kroner, men det vil alligevel bedre kunne betale sig for virksomheden end at betale for det samme antal kilometer plus privatkørsel kørt i firmabil. For analysens dyreste bil, Volvo V70, er virksomhedens besparelse 5.396 kroner om måneden, hvis medarbejderen selv ejer bilen og kører for kørselsgodtgørelse, men denne løsning vil til gengæld koste medarbejderen penge og er derfor ikke interessant. Ved resten af analysens biler er der penge at hente for begge parter.
I analysen ses også, hvornår kørselsgodtgørelse bliver mere lukrativt end fri firmabil. Medarbejderen skal for eksempel kun køre 9.532 kilometer årligt for firmaet i Skoda Octavia'en, før indtægterne ved kørselsgodtgørelse begynder at dække omkostningerne ved de 10.000 kilometers privatkørsel i bilen.
Der regnes i analysen med, at den frie firmabil generelt modsvares af 20.000 kroner mindre i lønningsposen pr. år.
Hele firmabilsanalysen kan hentes her