Hattrick i miniklassen
Suzuki rydder bordet i minibilsanalysen fra Bilpriser.dk.
Af Hans Uffe Christensen/Bilpriser.dk
De nye afgiftsregler har vendt op og ned på tingene i miniklassen, selv om de lidt større biler i det såkaldte segment B ikke er nær så hårdt ramt af reformen som de mindre mikrobiler.
Hvor den ekstremt brændstoføkonomiske Fiat Punto umiddelbart før afgiftsreformen i følge bilvurderingstjenesten Bilpriser.dk kom ud med laveste kilometerpris - alt indregnet undtagen den individuelle udgift til forsikring - høster Suzuki efter reformen æren som Danmarks billigste bil målt efter totaløkonomi.
Den seneste analyse fra Bilpriser.dk må være sød musik for importøren og forhandlerne af det japanske bil- og motorcykelfabrikat. Ud over førstepladsen til Suzuki Swift, snupper Suzuki de to følgende pladser til modellerne Baleno og Ignis.
Swift er med en kilometerpris på 1.63 kr. kun marginalt billigere end søstrene Baleno og Ignis. De koster henholdsvis 1.64 og 1,65 kr. at eje og bruge med de indlagte forudsætninger i form af fire års ejertid, 20.000 kørte km. årligt. fuld finansiering til seks pct. i rente og 10,50 kr. pr. liter benzin.
Vi har prøvekørt analyse vinderen Suzuki Swift - Se med her
De tre musketerer
Fra de "tre musketerer fra Hamamatsu" til nærmeste konkurrent - Skoda Fabia - er der lidt større afstand. 1.67 kr. pr. kilometer koster det at eje og bruge det tjekkiske medlem af VW-familien. I det hele taget ligger feltet meget tæt i toppen, hvor kilometerprisen typisk springer med en øre eller to fra bilmodel til bilmodel. I den dyre ende af skalaen er der mere spredning mellem placeringerne. Op 10 øre pr. kilometer. Mindst billige bil i analysen er Honda Jazz til 1,95 kr. pr. kilometer.
Et kig over skulderen til forholdene umiddelbart før bilafgiftsreformen, viser et mere blandet billede. 11 ud af 19 analyserede biler er blevet dyrere at eje og bruge. Resten er enten billigere eller uændret målt efter totaløkonomi. Til sammenligning er alle mikrobilerne undtagen VW Up blevet dyrere.
De to billigste minier før reformen var. Fiat Punto og Dacia Sandero. De er begge steget markant i kilometerpris. Punto er gledet fra en førsteplads til en 15. plads. Sandero fra en 2. plads til en 5. plads.
En væsentlig forklaring på Suzukis dominerende rolle inden for totaløkonomi er lav pris og værditab. Kun en bil Dacia Sandero er billigere i indkøb end Swift og Ignis, der begge koster 129.990. Dacias mini med teknik fra Renault koster 116.279 kr., men højere benzinforbrug og markant større værditab, sender den ned i rækkerne trods den lave købspris.
Kvalitet og livsstil
Chefanalytiker hos Bilpriser.dk, Niels Grøftehauge mener at Suzukis gode ry som smart japansk kvalitetsbil sammen med de lave købspriser er svær at slå.
"Efterhånden som bilerne kører længere og længere på literen, bliver værditabet en meget afgørende faktor. Ingen minibil har et lavere værditab end Suzuki Ignis. Swift er nummer to. Begge kan betegnes som en slags livsstilsbiler. Fra laveste til højeste værditab over de fire år er der 17.245 kr. Mens forskellen på benzinudgiften i samme periode fra mindst til mest tørstige er er 14.277 kr.. Det illustrerer, hvor vigtig en faktor værditabet er," siger Niels Grøftehauge.
Selv om minibilerne har taget markedsandele fra mikrobilerne, er der dog stadig en pæn afstand mellem de to klasser målt efter totaløkonomi. Billigste mikro er som beskrevet i en tidligere analyse fra Bilpriser.dk Hyundai i10, der koster 1,22 kr. pr. kilometer efter afgiftsreformen.
Over fire år med i alt 80.000 kørte kilometer bliver det til en samlet udgift på 97.924 kr. Den sammenlignelige udgift for minibilernes økonomi-konge, Suzuki Swift er 130.447 kr. Der er altså 35.523 kr. at spare ved at gå fra billigste mini til billigste mikro. Så mon ikke mikroklassen klarer konkurrencen fra de billigere minibiler lang tid endnu?
Download hele analysen her!
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.