Leasing eller køb?
Utrolige besparelser på privatleasing lige nu.
Bilpriser.dk - maj 2016
Der er over 64.000 kroner sparet ved at privatlease en Honda Civic 1.8 Elegance Stationcar over tre år i forhold til at købe. DS3 og Renault Kadjar er lige i hælene på den
Der er ikke noget at sige til, at næsten hver tredje nyindregistrerede bil i første kvartal 2016 var privatleaset. På grund af voldsom konkurrence er tilbuddene nemlig knivskarpe. For eksempel kan man spare 64.157 kr. i alt eller hele 1.782 kr. om måneden på at privatlease den smækre og velkørende Honda 1.8 Civic Stationcar over tre år og 45.000 km. Det skal ses i forhold til at købe bilen for de 274.300 kroner plus levering, der står på prissedlen. Det viser en spritny leasinganalyse med 20 biler fra bilpriser.dk, landets førende bilvurderingshjemmeside.
Honda-direktør Mikael Larsen er glad for "kåringen" og forklarer, hvorfor de har sat en så utroligt skarp leasingpris på netop den model:
- Vi følger tendensen i markedet, der viser, at den økonomiske grænse bør ligge meget tæt på de 3.000 kr. om måneden for en mellemklassebil.
Man kunne så mene, at købsprisen er for høj, når Honda kan komme med et så godt leasingtilbud, men det afviser han:
- Nej, men prisen hænger sammen med en høj gensalgsværdi på produktet, forklarer han.
Han vil ikke røbe, hvor meget, de knaldskarpe leasingtilbud har løftet salgstallene, men gerne løfte lidt af sløret for meningen med de skarpe tilbud:
- Tendensen viser, at folk, specielt yngre, ønsker at sikre sig imod risiko og værditab samt kende deres faste omkostninger, og vi får her en større kontaktflade og kommer bredere ud blandt bilkøbere. Ud af vort samlede salg udgør privatleasing cirka 20 procent, fortæller han.
Besøg Privatleasing oversigten her!
En sparegris
Honda vinder dog kun med spidsen af en vinduesvisker: DS3 1.6 BlueHDI S&S Style Coupé med fem døre og 100 rappe heste sparer man i alt 62.146 kr. eller hele 1.726 kr. om måneden på at privatlease! Og da den kun koster 228.990 kr., er besparelsen i procent faktisk noget større end på Honda'en, nemlig 27,1 procent mod 23,4 procent på Honda'en.
Når man så også tænker på, at DS3'eren officielt kører 33,3 km på en liter diesel mod de 15,6 km på en liter - dyrere - benzin, som Honda'en kan præstere, så må DS3'eren kåres som vinder af denne analyses ”sparegris-pris”.
Renault Kadjar 1.5 Energy dCi 110 Zen Stationcar med den superøkonomiske og meget populære 1,5-liters motor er nummer tre på listen. Den sparer privatleasingkunden 60.297 kroner på i alt. Ved køb koster den 293.450 kr.
Den eneste bil på listen, der bedst kan betale sig at købe sammen med en serviceaftale for sammenligningens skyld, er Renault Clio IV Energy 1.5 dCi Expression til 184.990 kr.
Afgiftsnedsættelse og konkurrence
Men hvorfor boomer privatleasing lige nu?
- Den ene forklaring er afgiftsnedsættelsen fra 180 til 150 procent. Den var der mange bilkøbere, der tabte penge på, fordi de lige havde købt ny bil. Så nu er de nye bilkøbere forsigtige. Afgiften kan jo blive nedsat igen. Den anden forklaring er, at for eksempel Peugeot er rendt med kunderne med deres mix-leasing og deres meget lave førstegangsbetalinger på privatleasing. Det har de andre importører været nødt til at reagere på, forklarer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk.
Den tredje årsag er en ændring i bilkundernes måde at tænke på, forklarer bilprisers direktør Thomas Groth.
- Tidligere var det vigtigt at eje sin egen bil, have den som statussymbol og gå og pusle om den om søndagen. Sådan tænker de unge bilkøbere ikke. De ønsker at blive transporteret, og det må gerne være smart og billigt. Men det indebærer ikke nødvendigvis ejerskab. Det ses faktisk som en klods om benet for mange nye bilkøbere. De vil hellere have budgetsikkerhed og kunne skifte bil hvert tredje år uden en stor investering.
Model | Pris i kr. ekskl. lev. |
besparelse ved leasing |
1. Honda Civic 1.8 Stationcar | 274.300 | 64.157 |
2. DS3 1.6 BlueHDI S & S Style Coupé | 228.990 | 62.146 |
3. Renault Kadjar 1.5 Energy dCi 1.5 | 293.450 | 60.297 |
4. BMW 3-serie 2.0 320d st. car 190 hk | 538.131 | 60.282 |
5. Toyota Auris 1.2 T T2 Comfort st. car. | 271.990 | 60.177 |
6. Opel Astra 1.6 CDTI Enjoy st. car | 267.000 | 59.740 |
7. Peugeot 308 BlueHDI st. car 110 hk | 279.990 | 56.984 |
8. Mitsubishi ASX 1.6 Invite 2WD st. car | 229.998 | 37.773 |
9. Audi A3 Sportback 1.2 FTSI Attraction | 299.960 | 34.748 |
10. VW Touran 1.6 TDI BMT Comfortline | 343.597 | 28.776 |
11. Fiat 500 0.9 Twinair Turbo Popstar | 140.620 | 28.765 |
12. VW Golf 1.0 TSI BlueMotion Style 115 hk | 259.207 | 18.656 |
13. Toyota Yaris Hybrid 1.5 VVT-i H2 aut. | 181.995 | 17.714 |
14. Peugeot 208 1.6 BlueHDI Desire 100 hk | 169.990 | 16.346 |
15. VW Polo 1.0 BMT BlueMotion 95 hk | 173.997 | 14.149 |
16. Toyota Aygo 1.0 VVT-i X-Pure 5d 69 hk | 109.995 | 6.769 |
17. Ford Fiesta 1.0 Trend 5d 5g 80 hk | 140.460 | 5.540 |
18. Opel Karl 1.0 Enjoy 5d 5g 75 hk | 99.990 | 1.712 |
19. Peugeot 108. 1.0 e-VTI Active 5d 69 hk | 92.990 | 48 |
20. Renault Clio IV 1.5 dCi Energy Expression | 184.900 | -4.032 |
Obs! Der er tale om leasing over tre år og 45.000 km. I de tilfælde, hvor leasingtilbuddet kører over en anden periode og med et andet km-forbrug end dette, er der sket en omregning. Leasingudgiften er sammenlignet med køb plus en serviceaftale.
Man kan downloade hele leasinganalysen her!
Besøg privatleasing oversigten her!
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.