Totaløkonomi
Gule plader slår hvide plader
Af Hans Uffe Christensen, Berlingske Media
Private gulpladebiler (populært kaldet biler på papegøjeplader) blev næsten udryddet i nullerne, fordi reglerne i flere omgange blev lavet om til ugunst for varebilerne. Og i takt med, at priserne på små hvidpladebiler kun har kendt en vej - nedad - er incitamentet yderligere blevet udhulet, fordi forskellen i registreringsafgift for sammenlignelige biler på gule og hvide plader er blevet mindre.
Men i år ser det ud til, at de små varevogne - man kunne også kalde dem personbiler på gule plader - er ved at få comeback. Fra et lavt niveau, ganske vist. I år er der til og med oktober solgt 5.138 »små varevogne« under 2.000 kg mod 3.987 styk i tilsvarende periode sidste år. Salget af disse »privat-egnede« små varebiler er altså steget med næsten en trediedel.
Et blik på listen over de mest solgte små gulpladebiler under 2.000 kg. viser, at 14 modeller er solgt i mere end 100 eksemplarer de første 10 måneder af 2014. Og det er ikke de største af modellerne i vægtklassen, der sælger bedst. Tværtimod ligger tyngden på småbiler eller små mellemklasse biler.
Den suverænt bedst sælgende af alle i segmentet er VW Golf med 479 solgte eksemplarer. I de første 10 måneder af 2013 blev der solgt 346 styk af denne model.
Også minibilerne har fat i gulpladekøberne. Med 299 solgte eksemplarer er Renault Captur næstbedst sælgende gulpladebil op til 2.000 kg. skarpt forfulgt af VW Polo (280), Renault Clio (249) og Toyota Yaris (233).
Så små gulpladebiler sælges næsten udelukkende til private. At de atter har fået øjnene op for biltypen, skyldes simpelthen, at de små varebiler er blevet konkurrencedygtige over for samme model på hvide plader, når alle udgifter regnes med. Det er de selv om ejerafgifterne på gulpladebiler inkl. »misundelsesafgiften« på 5.040 kr. pr. år ved privat kørsel i gulpladebil op til 3.000 kg. er exorbitant høje.
Over fire år koster en VW Polo Blue Motion på hvide plader 960 kr. i ejerafgift. Samme model på gule plader sætter ejeren tilbage med 21.120 kr. i ejerafgift for den fireårige periode. Ejerafgiften på gulpladebilen er altså mere end 20 gange så høj.
Trods denne kolossale forskel i ejerafgift, er den nævnte Polo alligevel billigere målt i totale omkostninger over fire år, når den er registreres på gule plader. Det viser en analyse, som Bilpriser.dk har laver for BT.
Ved 80.000 kørte km i fireårsperioden kommer den ud med en samlet udgift på 155.596 kr. mod 165.179 for Poloen med hvide plader. Pris pr. kilometer er 1,94 for bilen med gule plader mod 2,06 for samme model med hvide plader.
Og det er ikke en enlig svale, viser analysen over de små bilmodellers totaløkonomi på henholdsvis gule og hvide plader.
Bagsæder koster
Analysen omfatter 12 »model-par, der kun adskiller sig ved, at gulpladebilerne ikke er udstyret med bagsæder. Da bilerne er født som almindelige personbiler pilles sæderne simpelthen ud.
Af disse 12 model-par præsterer de 10 laveste kilometerpriser (alt undtagen forsikring medregnet) når de kører på gule plader.
Forklaringen er enkel. De er billigere i indkøb, og det totale værditab er tilsvarende lavere. Dertil lavere finansieringsudgifter.
Holder vi os til førnævnte VW Polo 1.4 TDI BlueMotion, taber den som varebil 83.802 kr. over den fireårige periode med 80.000 kørte kilometer, mens hvispladebilen taber 102.951 kr. Forskellen i værditab på 19.150 kr. i gulpladebilens favør modsvarer næsten forskellen i brugerafgift på 20.160 kr. i hvidpladebilen favør.
Men gulpladebilen er som følge af sin lavere pris 10.594 kr. billigere at finansiere, og derfor slår den hvidpladeversionen på totaløkonomi.
Kun to af de analyserede bilmodeller er billigst på hvide plader. Det er Renault Clio 1.5 diesel og Citroen C4 Cactus 1.2 benzin. På hvide plader koster de henholdvis 1,96. kr. og 2,09 kr. På gule plader koster den henholdvis 2,06 kr. og 2,15 kr. Forklaringen er her, at forskellen i værditab i gulpladeversionens favør ikke er så stor som forskellen i ejerafgift.
Den billigste bil af alle i analysen er Citroen C4 Cactus 1.6 Blue HDI 100 hk diesel til 1,93 kr. pr. kilometer. Den dyreste hvidpladebilen Mercedes A 200 1.8 136 hk diesel til 3,65 kr. pr. kilometer.
Sammenhængen mellem størrelse og totaløkonomi er entydig, uanset om bilerne ruller med hvide eller gule plader. Den billigste halvdel udgøres af minibiler med er mix af gule og hvideplader. Den dyreste af små mellemklassebiler ligeledes med et mix af gule og hvide plader.
Har du ikke brug for bagsæder, og ønsker du f.eks. af likviditetsmæssige årsager, at hoppe på en bil med gule plader, bør du gå efter en model, der ruller langt på literen. Det begrænser biltypens enorme ejerafgift. Desuden skal du være opmærksom på, at værditabet og finansieringsudgiften ret nøje følger bilens pris.
Disse tre faktorer er de helt afgørende parametre for, hvad bilen kommer til at koste dig totalt set.
Klik her for at se nøgletallene for de 12 modelpar baseret på 80.000 km over fire år, benzin-/dieselpris 11/12 kr. og 6 pct. p.a. i rente.
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.