Berlingske Media

Benzin eller diesel

Bilpriser.dk tester hvad der bedst kan betale sig.

Uafgjort: Kia Rio ligger på vippen. Ved 80.000 km over fire år er den billigst som benziner. Ved 90.000 over tre år som diesel. Download analysen nederst på siden. Uafgjort: Kia Rio ligger på vippen. Ved 80.000 km over fire år er den billigst som benziner. Ved 90.000 over tre år som diesel. Download analysen nederst på siden.

Af Hans Uffe Christensen/Berlingske Media

Tommelfingerreglen er fortid
Bilejere diskuterer ofte lidenskabeligt, hvor stort kilometerforbruget skal være, før det kan betale sig at vælge at vælge dieselbil frem for benzinditto. I de gode gamle dage hed tommerfingerregelen 20.000 km årligt.

Men de gode gamle dage er for længst forbi og erstattet af en mere kompliceret virkelighed, hvor skæringspuntet først og fremmest afhænger af bilmodel og -mærke. Det siger sig selv, at jo mindre prisforskellen er fra benzinbil til dieselbil, og desto større forskellen er i brændstofforbrug, desto bedre kan det betale sig at køre diesel.

Det hører med i billedet, at de grønne afgifter, der her er regnet ind i værditabet, er blevet mere forhøjet på dieselbiler end på benzindittoer. Det har for nogle bilmodellers betydet, at det selv med et kørselsforbrug på 30.000 om året, svarende til mange firmabilisters kørsel, bedst kan betale sig at vælge benzinløsningen.

Vurdér gratis din bil på bilpriser.dk

Fire ud af 14
Det gælder for fire ud af 14 »benzin-diesel-par«, som vi har bedt Bilpriser.dk beregne totaløkonomi og skæringspunkt på. Altså skæringspunktet, hvor diesel overhaler benzin som mest fordelagtige løsning.

Omvendt kan der være meget store besparelser ved at vælge dieselløsningen, når alle forhold inkl. afskrivning, regnes ind. F.eks. sparer ejeren af en Dacia Sandero 1,5 diesel 19.478 kr. over de tre år med i alt 90.000 kørte kilometer i forhold til ejeren af en Sandero benzinmodel med nøjagtigt samme antal hk og kilometerforbrug. Store tal set i lyset af, at en Sandero diesel kun koster 117.000 kr. - 12.000 kr. mere end benzinbroderen. Allerede efter godt 9.000 km pm året svarende til 28.350 km. i treårsperioden, er der ligevægt mellem benzin og diesel, fremgår det af beregningerne fra Bilpriser.dk.

Besøg Forsikringsoversigten her!

I den anden ende af spektret, hvor benzinbilerne boltrer sig, finder vi biler som Ford Fiesta, der ved alle kilometertal i vor analyse er billigst som benzinmodel. Ved 90.000 km. over tre år er den samlede besparelse ved at køre benzin 6.380 kr. svarende til godt et par tusinde gode danske kroner om året. Kører man kun 20.000 km. om året over fire år, er forskellen i benzinbilens favør steget til 9.823 kr., selv om der total set er tale om færre kilometer i den samlede periode. Nemlig 80.000 mod 90.000 km.

Forklaringen på benzinudgavens store konkurrencedygtighed er en betydelig prisforskel på 22.000 kr, hvortil kommer, at Fords fantastiske trecylindrede Ecoboost benzinmotor præsterer hele 23,3 km/l.
 
Det store forskel i købspris afspejler sig i værditabet, der er ca. 11.000 kr. større for dieselbilen, og det kan selvtænderens brændstofbesparelse ikke matche. Udgiften til at finansiere den betydeligt dyrere dieselbil vejer også negativt ind.

Gå til Billånsoversigten her!

Bevidst om totaløkonomien
At kunderne er meget bevidste om totaløkonomi kan f.eks. Peugeot tale med om.. Tidligere sprøjtede den danske importør dieselbiler ud i de mindre bilklasser, der er grundlaget for denne anlalyse. Men efter at model 208 er blevet 25.000 kr. dyrere som diesel end som benziner, er tingene vendt, I dag sælger benzinmodellerne bedst, fordi de præsterer bedst totaløkonomi.

Selv ved 90.000 km. over tre år er der godt 10.000 kr. at spare på at køre Peugeot 208 med 82 hk benzinmotor i stedet for billigste dieseludgave med blot 68 hk. Ved 80.000 km. over fire år er besperlsen ved benzin steget til 13.526 kr.

Foruden analysen med udgangspunkt i 90.000 km. over tre år, har vi analyseret et mindre kørselsforbrug - nemlig 20.000 km. om året over fire år. Ved dette ret »civile« kørselsforbrug vinder benzinbilerne i seks ud af 14 »pardyster«. Med 90.000 km. over tre år vinder benzinbilerne kun fire ud af 14 »pardyster«.

Annoncér gratis din bil på bilpriser.dk

Bilmodellerne på vippen, der skifter fra benzin til diesel som mest fordelagtige løsning med det højere kilometertal, er Kia Rio og Toyota Yaris. Men i sagens natur er forskellen ikke stor. For Rios vedkommende 2.398 kr. over samtlige fire år. For Yaris vedkommende blot 1.745 kr. over samme lange periode.

Kia-regnestykket ville se ganske anderledes ud, hvis vi i stedet for listepriser havde anvendt kampagnepriser som udgangspunkt for analysen. Lige nu kan Kia Rio købes for 119.990 kr. Nøjagtig samme pris som billigste benzinudgave. Og så er Rio, der i øvrigt hører til de mest brændstoføkonomiske biler overhovedet, pludselig mest fordelagtig ved alle kilometertal.

I skemaet ses nøgletal for de 14 »par« ved de to kørselsscenarier. Vi har også beregnet, hvornår diesel overhaler benzin som billigste løsning. Grænsen går fra 17.326 km. og opefter. I fire tilfælde har diesel endnu ikke indhentet benzin ved 90.000 km.

Download analysen her!
 
 

BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.

Nyhedsbrev

Nyt fra Bilpriser.dk

Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag


Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.