Småbilsanalysen 2013
Priskrigen presser kilometerpriserne i mikro- og miniklassen.
Af Hans Uffe Christensen Berlingske Media
Stadigt billigere at køre småt
Mens stort set alt andet i samfundet er steget i i pris det seneste år, bliver det stadigt billigere at eje og bruge en lille bil. Især, hvis man ser sig for og vælger en småbil i bunden af prisspektret.
Vurdér gratis din bil på Bilpriser.dk
Det viser den årlige Småbilsanalyse foretaget af internetportalen Bilpriser.dk. Ifølge analysen, der omfatter 61 småbiler, hvoraf de 54 er medtaget her, er Danmarks billigste bil at eje og køre Seat Mii.
SEAT Mii koster 1,24 kr. at køre
Over en fireårig periode, hvor alt undtagen forsikring er medregnet, koster det 1,24 kr, at køre den spansk-tyske mikrobil. Sidste års vinder på totaløkonomi, VW Up, kostede dengang 1,28 kr. pr. kilometer. Det er i seneste analyse faldet én øre til 1,27 kr. pr. kilometer, men det rækker alligevel kun til en fjerdeplads på listen, fordi konkurrenterne med Toyota Aygo i spidsen har sat priserne kraftigt ned efter introduktionen af VW-koncernens trillinger. Skoda Citigo og Seat Mii var ikke medregnet, da analysen blev forberedt og udarbejdet sidste år.
Prøv de nye søgekriterier og find drømmebilen på Bilpriser.dk
Toyota sænkede for nylig prisen for deres femdørsudgave af Aygo-modellen til samme pris som den billigste af VW-trillingerne, der er tredørs. Da fem døre er stærkt efterspurgt, har det bragt Aygoens beregnede afskrivning et mulehår under VW UP`s ditto. UP er 10.000 kr. dyrere som tredørs i forhold til den femdørs Aygo, og merprisen belaster afskrivningen så meget, at det ikke helt kompenserer for, at UP kører lidt længere på literen end Aygo.
I alt otte af småbilsanalysens 61 biler koster under 1,20 kr. pr. kilometer. I sidste års analyse var det kun en enkelt bil. Sidste år lå 13 biler under 1,50 kr. pr. kilometer. I år er det 18 biler. Med i billedet hører dog, at der er kommet flere mikroer på markedet det seneste år.
Bevæger vi os op i miniklassen, er dieseludgaver mere fremherskende og konkurrencedygtige. Allerede på fjerdepladsen finder vi Hyundai i20 med fem døre, fem års garanti og en ekstrem nøjsom dieselmaskine, der præsterer knap 28 km/l.
Besøg forsikringsoversigten her!
Ford Fiesta vinder miniklassen
Miniklassens totalvinder er dog en benziner - nemlig Ford Fiesta med 1,0 ltr. benzinmotor og tre døre. Den koster 1,53 kr. pr. kilometer, hvilket pudsigt nok er en lavere kilometerpris end de tre dyreste af mikrobilerne. Forklaringen på Fiestaens fremragende totaløkonomi er kombinationen af lav pris - 119.960 kr. - og en rigtig god benzinøkonomi. Dertil analysens laveste værditab.
Ønsker man, som flertallet, en femdørs bil, tager Nissan Micra topplaceringen. Endda med 15 hk mere i motorrummet end Fiestaen. Men for blot én øre mere end Micraen koster pr. kilometer, fås Fiesta med fem døre. Det er et oplagt valg for de, der prioriterer pladsforholdene højt. Fieste er nemlig blandt de største i klassen, mens Micra er blandt de mindste.
Eftersom repræsentationen af dieselbiler er større i miniklassen, der endda tæller en enkelt hybrid, er det relevant at sammenligne de to motortypers konkurrencedygtighed. Desværre gives ikke noget entydigt svar. Fordelingen er tæt på at være fifty-fifty.
Som en krølle på debatten om drivlinie kan nævnes, at Toyota Yaris, trods sin status som markedets billigste hybrid, fortsat er noget dyrere pr. kilometer end både diesel- og benzinudgaven. Kun en enkelt mini, den ekstremt rummelige Honda Jazz med klassens suverænt største bagagerum, koster en smule mere.
Download Småbilsanalysen 2013
BILPRISER.DK'S NYHEDSBREV
Sidste nyt om biler på e-mail hver fredag.