Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Varebilanalysen 2010
Mester kan spare mange penge på den rigtige størrelse varebil
Fra 1. januar 2010 erstattes vægtafgiften på varebiler med en grøn ejerafgift som på personbiler. Det gør det vigtigere end nogensinde at vælge den rigtige størrelse varebil. Hvis mester vælger en for stor varebil til sine svende og sig selv, får han lov at aflevere rigtigt mange afgiftskroner til staten, viser Varebilanalysen 2010 fra Bilpriser.dk.
Et eksempel: Køber mester en VW Crafter 2.5 TDI kassevogn til 287.500 kr. ekskl. moms, bliver han storsponsor til statskassen. Med sin stærke motor på 136 hk, der kun klarer 9,9 km på literen, skal han over fire år aflevere 43.680 kroner i grøn ejerafgift. Oveni kommer et heftigt værditab på 157.577 kr. Tager man også brændstofudgiften og finansieringsomkostningerne med, lander Crafter’en på 4,37 kr. pr. km over fire år og 80.000 km.
Kan han i stedet nøjes med en Ford Focus C-Max 1.6 TDCi van til 151.449 kr. ekskl. moms, er den grønne afgift over fire år kun 10.400 kr. Den kører nemlig hele 20,8 km på literen. Værditabet er også langt lavere, nemlig 96.046 kr. Med brændstof og låneomkostninger lander den på 2,28 kr. pr. km.
”Analysen kårer ikke nogen vinder, for varebilerne er ikke sammenlignelige. Men den siger noget vigtigt om, hvad det koster at vælge en for stor varebil. Og den fortæller, hvor meget man kan spare ved at gå ned i størrelse”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
”De nye grønne afgifter slår hårdt, så det er endnu vigtigere end tidligere at vælge den rigtige størrelse varebil. Der er mange penge at spare ved at tænke miljørigtigt”, påpeger han.
Med de nye afgifter kan der være fordele ved at vælge en ny varebil med lav ejerafgift i stedet for en brugt med høj vægtafgift. Bilpriser.dk’s Niels Grøftehauge tror dog ikke, at den katastrofale halvering i salget af nye varebiler i år bliver afløst af et salgsboom i 2010:
”De seneste fire-fem år har der været et ekstremt stort salg af varebiler på grund af byggeboomet. Nu står der rigtigt mange let brugte varebiler til salg. De skal slides ned først, før der sker noget med salget af nye. Det eneste, der kan ændre det, er hvis staten for eksempel begynder at give tilskud til isolering af folks huse. Så får håndværkerne brug for flere varebiler”, siger Niels Grøftehauge.
Download hele analysen ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Varebilanalysen_2010.pdf