Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Sig nej tak til firmabil og
grin hele vejen til banken

Køb en brændstoføkonomisk bil i stedet for at tage imod en hårdt beskattet firmabil. Så kan du grine hele vejen til banken. Det viser Firmabilsanalysen 2009 fra Bilpriser.dk.

Bilpriser.dk
I Firmabilsanalysen 2009 fra Bilpriser.dk granskes totaløkonomien i 40 populære firmabiler, og der er mange penge at spare for både medarbejder og virksomhed ved at vælge rigtigt.
"En medarbejder, der kører 20.000 km om året på jobbet og 10.000 private km om året, vil kunne spare ikke færre end 91.116 kroner over tre år ved at køre i en Skoda Fabia 1.4 TDI Combi GreenLine til 205.000 kroner med metallak og levering ved at købe den selv. Han kan kort sagt grine hele vejen til banken. Firmaet sparer også penge, nemlig 6.156 kroner over tre år", påpeger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.

Fiat Bravo årets overraskelse
Fiat Bravo 1.6 MJT Active ECO til 228.570 kroner inklusive metallak og levering er analysens positive overraskelse. Den er et virkeligt godt køb. Medarbejderen kan spare 82.260 kroner over tre år ved at købe den i stedet for at få den som firmabil, og samtidig sparer firmaet hele 24.984 kroner over tre år. Men billedet kan ændre sig, hvis den bliver en storsællert:
"Hvis den pludselig begynder at sælge rigtigt godt, måske 300 biler om måneden, så kommer der mange brugte til salg om tre år. Og så holder regnestykket ikke. For med stigende udbud kommer faldende priser. En bil kan altså også blive en for stor succes", pointerer Niels Grøftehauge.

Grønne firmabilister straffes
For chefanalytiker Niels Grøftehauge hos Bilpriser.dk viser analysen også, at politikerne taler med to tunger. De vil gerne have folk til at køre i mere energirigtige og dermed miljøvenlige biler. Men de straffer de bilister, der vælger en grøn firmabil: "En dieselbil med partikelfilter udleder markant mindre CO2 end en benzinbil med en stor motor. Men dieselbilen er ofte 20.000-30.000 kroner dyrere. Det betyder, at den firmabilist, der vælger den grønne løsning, får lagt 20-25 procent af de 30.000 kroner oven i sin løn og skal betale topskat af de 30.000 kroner. Det betyder selvfølgelig, at medarbejderen blæser på miljøet og vælger benzinbilen med den store motor, til skade for både miljøet og firmaets økonomi", siger Niels Grøftehauge.
"Løsningen er enkel. Vi foreslår, at skatteministeren får lavet reglerne om, så det beløb, man beskattes af, nedsættes med 20.000 kr., hvis man vælger en dieselbil med partikelfilter, der kører mere end 18 km på literen eller en benzinbil, der kører mere end 16 km på literen", slutter han.

Direktørbiler skal leases
Kun 11 af de 40 biler i analysen kan det betale sig at få som firmabil, for eksempel som direktørbil. Volvo V70 2.5 T Herregårdsvogn med 200 hk til godt 588.000 kroner med metallak og levering er det mest lysende eksempel. Her sparer direktøren 108.819 kroner over tre år ved at sige ja tak til den som firmabil. Ikke overraskende er det firmaet, der får regningen. Det koster nemlig firmaet 574.564 kroner over tre år at stille bilen til rådigheden for ham i stedet for at give ham 208.200 kroner i kørselsgodtgørelse for firmakørsel i Volvo’en som privatbil. Det samme mønster gør sig gældende for direktørbiler som BMW 520, Audi A6, Saab 9.3 og Alfa Romeo 159 Lusso.
"Og fordelen er endnu større, hvis bilen er leaset, for så er beskatningsgrundlaget lavere. Sådanne biler skal leases, det kan ikke betale sig at købe dem", understreger Niels Grøftehauge.

Det svære valg
Når man skal beslutte sig for privatbil eller firmabil, er der en gruppe biler, der balancerer mellem at kunne betale sig som firmabiler: Den storsælgende gruppe af sælgerbiler som Mazda6, Ford Mondeo, Toyota Avensis, VW Passat, Honda Accord og Ford S-Max. Dem kan det ofte også betale sig at lease. Og det behøver ikke kun være firmaet, der leaser bilen. Det kan medarbejderen også selv gøre som privatleasing. Herefter kan han nyde godt af kørselgodtgørelse fra virksomheden samt befordringsfradrag – og stadig være sikker på, at det private bilbudget holder. Men man skal selvfølgelig passe på med ikke at aflevere bilen med for mange ridser og buler.
Billedet kan imidlertid ret let forrykke sig, hvis forhandleren er i rabathumør og skærer 30.000-40.000 kroner af prisen ved privatkøb.

Kører man færre end 20.000 km om året for arbejdsgiveren og flere private km, ændrer billedet sig naturligvis. Men i alle tilfælde gælder det om at tage et fast greb om lommeregneren, undersøge det historiske værditab for den pågældende model, for eksempel på www.bilpriser.dk , indsamle forsikringspriser, servicepriser og regne på udgiften til såvel brændstof som ejerafgift, før man beslutter sig for at købe eller sige ja til firmabil.

Fakta
Ved tildeling af firmabil, lægges der 25 procent af bilens værdi, dog minimum 160.000 kroner, til ens skattepligtige indkomst de første tre kalenderår. Hvis bilen koster mere end 300.000 kroner, er det 25 procent af de første 300.000 kroner og 20 procent af resten. En bil til 500.000 kroner i nypris giver således et tillæg til den skattepligtige indkomst på 115.000 kroner. Betaler man topskat af hele beløbet, koster det således netto 72.358 kroner om året, svarende til 6.030 kroner mindre udbetalt om måneden.
I det fjerde kalenderår nedsættes bilens skatteværdi til 75 procent af bilens nyværdi, det vil i dette tilfælde sige 375.000 kroner. Der lægges nu 25 procent af de første 300.000 kroner samt 20 procent af de resterende 75.000 kroner, det vil sige 90.000 kroner lægges til den skattepligtige indkomst. Det koster 56.628 kroner eller 4.719 kroner mindre på bankkontoen om måneden.
Har man firmabil, kan man ikke få befordringsfradrag for kørsel til og fra arbejde. Man modtager heller ikke kørselsgodtgørelse fra arbejdsgiveren, når man kører i firmaets tjeneste.
Når man har privatbil, kam man få op til 3,47 kroner for hver km, man kører i firmaets tjeneste uden at blive beskattet. Det gælder dog kun for de første 20.000 km årligt. Herefter falder beløbet til 1,82 kr. Man får desuden et fradrag for kørsel mellem hjem og arbejde på 1,83 kr. pr. km, dog ikke for de første 24 km om dagen. Kører man over 100 km om dagen, falder fradraget til 0,92 kr pr km for de resterende km. Bor man i en af de udkantskommuner, som Folketinget har ønsket at tilgodese, gælder særligt gunstige regler. Dette kan man læse mere om på www.skat.dk.
Download analysen (PDF) her
Download konklusionen (PDF) her


Kontaktperson vedr. denne pressemeddelelse: Chefanalytiker Niels Grøftehauge, 40 72 14 07

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.