Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Test cabriolet-drømmen med flex-leasing
Det kan blive en dyr fornøjelse at købe sig til vind i håret og sol i ansigtet. Prøv at leje eller lease først, anbefaler Bilpriser.dk
Bilpriser.dk
Aldrig har der været så mange cabrioleter på gaden som i maj 2008, da solen dag efter dag skinnede fra en skyfri himmel. Og nu meldes der igen om sol og temperaturer i omegnen af 25-28 grader C. Og så stiger interessen for at køre i åben vogn eksplosivt. Men lad være med hovedkulds at investere spareskillingerne i en cabriolet, anbefaler Bilpriser.dk.
"En cabriolet er en dejlig bil om sommeren, og den holder typisk værdien lidt bedre end almindelige biler. Men ikke alle tænker på, at det resten af året måske ikke er sagen med stoftag eller begrænset bagageplads. Så derfor bør man lige tænke sig om. En god løsning kunne være at benytte sig af leje eller flex-leasing. Så får man en cabriolet i måske tre eller seks måneder i sommerperioden og får testet, om det virkelig er sagen med en cabriolet", siger chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk.
Faktisk er der allerede mange, der benytter den mulighed. Og der er masser af tilbud på markedet.
"Man kan for eksempel leje en Mini i tre måneder for 10.999 kroner om måneden inklusive 1.500 km om måneden", fortæller pr- og marketing manager Stine Ruben Christoffersen fra Rent a Mini i København.
"Vi har rigtigt mange, der lejer en Mini Cooper Cabriolet i hele sommerperioden. Vi har også kunder, der lejer den bare for en weekend for at teste bilen, før de beslutter, om de vil købe den", fortæller hun.
Hos Fleggaard Leasing i Harrislee er der anderledes stærke sager hylderne: Porsche 911, Ferrari 430 og Aston Martin DB9, eksempelvis.
"Dem har vi mange af. Det er ikke små cabrioleter, vi har, men biler, der koster mindst en halv million kroner uden afgift og moms. Priserne starter ved 25.000-30.000 kroner om måneden og opefter", fortæller leasingkonsulent Henrik Arp.
Han oplyser, at kunderne er velbeslåede mennesker med forstand på økonomi:
"De leaser, fordi de ikke vil binde fem millioner kroner i en bil, der står det halve af året i en garage. Men de vil gerne have realiseret drengedrømmen", tilføjer han.
Men kan det virkelig ikke betale sig at købe i stedet? Hos Hjarnø Automobiler i Skjern finder vi en brugt Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor til 600.000 kroner, som både kan erhverves ved flex-leasing og køb. Ifølge salgschef Erik Nielsen kan man ved flex-leasing få fornøjelsen af at køre i den i seks måneder for 6.992 kroner om måneden med en førstegangsbetaling på 51.800 kroner og 4.760 kroner i forsikring, inklusive 15.000 kilometer. Der er ingen serviceudgifter og intet værditab. Den samlede udgift bliver derfor 104.458 kroner inklusive udgifter til et lån til førstegangsbetalingen, men uden brændstof. Hvis man i stedet køber den og sælger SLK'en efter seks måneder, bliver den samlede udgift med samme forsikring plus afskrivning, låneomkostninger og renter 197.848 kroner plus brændstof. Værditabet er den onde skurk i historien. 153.000 kroner må man vinke farvel til. Beholder man den i to år, er det 218.000 kr. Oven i det står man selv med risikoen, hvis bilen skal repareres. Det gør man ikke ved leasing.
Kontakt vedrørende denne pressemeddelelse:
Chefanalytiker Niels Grøftehauge, 40 72 14 07