Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Få benzinregningen ned
uden paniksalg af bilen
I stedet for at få en dårlig pris for sin mellemklassebil og betale for meget for en ny "sparegris", kan man spare mange penge ved at tænke sig lidt om.
Bilpriser.dk
Olieprisens daglige rekordhøjder får bilisterne til at opføre sig som lemminger. De kaster sig over de mest brændstoføkonomiske biler, og mange dumper prisen på deres nuværende biler for at komme af med dem. Det får priserne på mange biler til at falde til et lavpunkt, der nærmere er et udtryk for massepsykose end egentlig fornuft.
"Markedet går i selvsving. Det er som på fondsbørsen, når børsmæglerne begynder at opføre sig som hysteriske kællinger", mener chefanalytiker Niels Grøftehauge fra hjemmesiden Bilpriser.dk. "Når bilhandlerne ikke tør købe de mange "upopulære" biler, fordi der ingen købere er, falder priserne hurtigere og mere, end de burde. Samtidig forstærkes psykosen hos dem, der stadig ejer bilerne. Samtidig kan udbuddet ikke følge efterspørgslen på småbiler, hvilket presser prisen på brugte småbiler op", forklarer Niels Grøftehauge.
Han forstår også godt, at bilisterne skæver nervøst til prisskiltene ved benzinstationerne, men: "Det er da forståeligt, at mange forbrugere i øjeblikket forsøger at time optankningerne på deres køretøjer for at spare 30-50 øre pr. liter. Det er i sig selv godt nok, men bilisterne bør bevare overblikket og huske at overskue biløkonomien i et større perspektiv, for prisen på benzin og diesel er ikke alt", påpeger Niels Grøftehauge.
Biløkonomi
Set i biløkonomisk perspektiv er brændstofprisen nemlig ikke den største skurk. Det er for gennemsnitsbilisten ofte afskrivningen og en række handlinger før og under ejerskabet, der påvirker det samlede billede. Har man for eksempel en Peugeot 406 1.8 fra 1998, der går 11,9 km på literen, så kan man dumme sig gevaldigt ved at investere i en Peugeot 206 1.4 XR fra 2002 med en benzinøkonomi på 15,9 km på literen. Over fire år vil det koste knap 10.000 kr. mere på grund af den større afskrivning på 206'eren. Men køber man i stedet en Peugeot 206 XR HDI fra 2002 med en brændstoføkonomi på 23,3 km på literen, så sparer man 17.000 kr. over fire år. Det skyldes især bedre brændstoføkonomi. I begge eksempler regnes der med et kørselsbehov på 20.000 km om året.
Så man skal bruge sin sunde fornuft og ikke paniksælge 406'eren på et tidspunkt, hvor markedet for store familiebiler biler er nede, mens markedet for småbiler er oppe.
Det betyder også, at man som køber kan få en god biløkonomi, hvis man samtidig er opmærksom på de handlinger, man foretager sig før, under og efter bilkøbet.
25 gode spareråd
Lidt omtanke før og efter købet kan spare bilisterne mange penge, påpeger Bilpriser.dk
Inden købet
" Forbered dig inden handelen. Brug internettets gennemsigtighed til at forberede bilkøbet.
" Overvej både ny eller brugt. Der er gode handler på brugte biler netop nu pga. overreaktioner.
" Kend prisen på "den gode bil". Er prisen på den brugte drømmebil næsten for god til at være sand, er der nok en forklaring på det. Køber man bilen for billigt, kan glæden ved en billig pris hurtigt afløses af ærgelser pga. dårlig kvalitet eller skjulte mangler.
" Vælg farven konservativt. Moden skifter og om tre år er "årets farve" måske ikke trendy, og det kan koste ved salg af bilen.
" Gå efter servicerede biler. De er lidt dyrere, men også mere problemfri.
Selve købet
" Tilkendegiv overfor sælger at du kender markedet. Hav for eksempel en bilvurdering fra Bilpriser.dk klar, også på eventuel byttebil.
" Forhandlerkøb betyder en reklamationsret i forbindelse med skjulte fejl og mangler i de første to år. På nye biler er man yderligere dækket af fabriksgarantier.
" Vær opmærksom på 100.000 kroners grænsen, hvor Ankenævn for Biler spiller ind. Fra 100.000 kr. er klagemuligheden forbedret, og sager afvikles hurtigt via www.bilklage.dk. Ikke alle forhandlere er dog medlemmer.
" Privatkøb er lidt billigere, men uden forhandlerens reklamationsret.
Efter købet
" Overhold dine serviceterminer. Få stemplerne med. Det betyder i den sidste ende en bedre salgspris samt en optimeret og mere sikker bil undervejs.
" Tjek forsikringerne en gang årligt og skift eventuelt til et billigere selskab. Vær opmærksom på opsigelsesvarsler.
" Smallere dæk betyder bedre økonomi. Brede dæk koster ekstra brændstof. Smalle dæk forbedrer brændstoføkonomien med op til 15 pct., men bremselængden forøges ved brug af såkaldte Energy-dæk. Det skal man være opmærksom på.
" Kør økonomisk
o Undgå unødvendig tomgang.
o Accelerer langsomt, skift til højere gear, når du kan, men undgå sejtræk.
o Hold afstand til forankørende, så du undgår pludselige opbremsninger og accelerationer. Glidende kørsel er mest økonomisk.
o Ved hastigheder over 120 km i timen forøges brændstofforbruget oftest voldsomt.
o Motorbrems. Biler med indsprøjtning lukker af for brændstoftilførselen.
o Hold vinduer lukkede under kørslen. Åbne vinduer øger luftmodstanden med op til 15 pct.
o Fjern overflødig last.
o Tjek dæktrykket jævnligt, mindst en gang om måneden. Kør eventuelt med et lille overtryk, men vær klar over, at det giver et uregelmæssigt slidmønster og forøgede bremselængder.
o Anskaf benzinkort til de selskaber, du normalt kører forbi og tag rabatten med.
o Brug klimaanlægget, når der er grund til det og sluk det, når der ikke er grund til det. Hvis man aldrig bruger klimaanlægget, så udtørrer pakningerne. Reparation af udtørrede pakninger eller udskiftning af et bakteriefyldt og defekt klimaanlæg koster rigtigt mange penge, måske op til 15.000 kr. Desuden holder en komforttemperatur på omkring 21-22 grader føreren mere frisk, det øger sikkerheden.
"
o Fjern eventuelle tagbøjler mellem tagrælingerne.
Øvrige tip:
" Undgå rygning i bilen. Bilen falder 5.000-10.000 kr. i salgspris ved røglugt.
" Undgå hund i bilen, det koster let 5.000-10.000 kr. i ekstra afskrivning den dag, bilen skal sælges igen.
+++
Download faktaboks her
Henvendelser vedrørende denne pressemeddelelse:
Chefanalytiker Niels Grøftehauge, 40 72 14 07