Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Småbilerne myldrer frem
Efter afgiftsnedsættelserne er udbuddet af småbiler vokset måned for måned. Det er billigt som aldrig før at køre i dem, men der er forskelle på op til 50.000 kr. over fire år
Bilpriser.dk den 4. januar 2008
For eksempel vil det med et kørselsbehov på 20.000 km om året kun koste 1,08 kroner pr. km over fire år at køre i en spritny Citroën C 1 5-d med en benzinmotor på 68 hk. I en Kia Picanto 1.1 Motion 5-d med en benzinmotor på 65 hk lander km-prisen over fire år på 1,12 kroner. Det sker på trods af, at C 1'eren koster 103.900 kr., mens Picanto'en kun koster 94.999 kr. Årsagen er, at Citroën C 1 kun taber 47,7 procent af sin værdi over de fire år, mens Kia Picanto taber 52 procent af sin værdi. Og at C 1-eren kører en smule længere på literen end den lille Kia.
En Peugeot 107 1,4 Hdi 5-d med 54 hk ånder dem i nakken på en km-pris på 1,24 kr. pr. km over fire år. Det lidt dårligere resultat på den populære mini-diesel skyldes især et større værditab. Selv om den "kun" taber 50,1 procent af sin nyværdi på 127.554 kroner, så er det et større værditab i kroner og ører end på de to små benzinbiler nemlig 1331 kroner om måneden mod ca. 1030 kroner om måneden for de to benzin-sparegrise. Og så hjælper det jo heller ikke, at ejerafgiften på Peugeot'en over fire år er 7800 kroner mod 2080 kroner for begge de to små benzinbiler. Så først med et højere kilometerforbrug kan en mini-diesel betale sig.
Analysen viser, at der er mulighed for at gøre nogle rigtigt fornuftige køb i denne klasse, mener chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilvurderingshjemmesiden Bilpriser.dk. "Hvis man kan lægge 25.000 kroner i udbetaling og betale lånet tilbage i et fornuftigt tempo, får man et minimalt værditab og står efter fire år tilbage med 25.000 kroner i udbetaling til den næste bil", siger han. Man skal ikke stirre sig blind på et bestemt mærke, mener han: "Tag ud og se på et passende udvalg, tag nogle prøveture og læg mærke til, om sædernes pasform, udstyret og køreegenskaberne er, som man selv ønsker det", lyder hans råd. Lægger man meget vægt på økonomien, så kunne man fravælge metallak og vælge en almindelig lak i en pæn, populær farve. Det sparer cirka 5000 kroner, og så får man lettere ved at få repareret eventuelle lakskader.De nye afgiftsregler har virket på rekordtid. Ikke alene er udbuddet af småbiler steget, det er salget også. Der er for eksempel solgt 1000 flere Citröen C1 i år end i 2006, og modelrækkerne C 1 plus C 3 udgør nu 40 procent af det samlede Citröen-salg, mens tallet i 2006 kun var 32 procent, fortæller pressechef Ellen Nørregaard, Citroën Danmark. Diesel vinder frem som brændstof. Mens 33 procent af de solgte Citroën C 3'ere i 2006 kørte på diesel, så er andelen i 2007 vokset til 75 procent.
"Der har været en kolossal interesse for C 3-diesel og for C 1'eren i benzinudgave, der faldt 20.000 kroner og kom under den magiske 100.000 kroners-grænse", tilføjer hun. C 1 sælges næsten udelukkende som benzinbil. Den tages dog hjem i HDi-udgave på bestilling, men kun i Prestige-udgaven. Satsningen på benzinmodellen skyldes, at den går næsten lige så langt på literen som HDi-modellen: 21,7 km/l mod diesel-modellens 24,4 km/l.
Fakta:
Model | Totaludgift på 4 år |
Ctroën C1 5-d 68 hk | 86.640 kr. |
Kia Picanto 1.1 Motion 5-d 65 hk | 89.520 kr. |
Peugeot 107 1.4 HDI 5-d 54 hk | 99.556 kr. |
Chevrolet Matiz 0.8 5-d 52 hk | 100.544 kr |
Renault Clio 1.5 dCi Basic 5-d 65 hk | 102.592 kr. |
Den komplette liste kan downloades her
Kilde: www.bilpriser.dk