Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Drømmestationcar på gule plader
Bilpriser.dk den 11. december 2007
De mest kreative private forbrugere er begyndt at overveje, om der er en fidus i at anskaffe sig en drømmestationcar på gule plader med 50 procent afgift, eftermontere bagsæderne senere, betale afgift for indregistrering på hvide plader og score en skattefri gevinst ved salget. Chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk afviser ikke fidusen, men han råder forbrugeren til at vælge mærke og model med omhu.
Det hele handler om at se på, hvad bilen taber i værdi, den såkaldte afskrivning. Afskrivningen er den største skurk i et bilkøb. Det har mange private og virksomheder opdaget. Der spekuleres derfor som aldrig før i, hvordan man kan mindske effekterne af afskrivningen. Det kan man mærke på Bilpriser.dk, der jævnligt får henvendelser om dette emne.
En måde at omgå afskrivningerne på er at købe en gulpladebil i firmaklassen, slippe med 50 procent registreringsafgift og køre de første fire år på gule plader. Derefter sættes de manglende bagsæder ind, originalt og med nogen besvær gennem danske autoophuggere, gennem udlandet eller ved at gå så langt som til at kontakte bilfabrikken for helt fabriksnye sæder. Selv om det er besværligt, lader det sig faktisk gøre hos bl.a. VW-fabrikken i Wolfsburg, som eksemplet tager udgangspunkt i. Herefter indregistrerer man bilen på hvide plader og betaler afgift herefter.
Regnestykket for forbrugeren er i udgangspunktet fornuftigt nok, men det er ikke i alle tilfælde, at handelen er besværet værd, for som tabellen viser, vil gevinsten på nogle biler ikke være tilpas attraktiv til at ofre de ekstra ressourcer på. Og ofte vil man kunne forhandle sig til en rabat på en stationcar på hvide plader, så det opvejer den gevinst, fidusen måske kunne udmønte sig i.
"Ser man eksempelvis på en VW Passat, 115 HK Van er det beregnede overskud minimale 4840 kr. over fire år, men overskuddet opvejes næppe af de besværligheder, man påføres. En stor Passat med 170 dieselheste er derimod en rigtig god forretning for køberen. Oven i besparelsen på afskrivningen får forbrugeren en ekstra gevinst ved at skulle betale mindre til banken, end de skulle ved køb af tilsvarende og dyrere hvidpladebil", påpeger Niels Grøftehauge.
"Inden forbrugeren bevæger sig ud i spekulationskøbet, er der nogle besværligheder som vi i hvert fald mener bør overvejes, inden slutsedlen underskrives", siger Niels Grøftehauge og fremhæver særligt:
1. Det er en gulpladebil, og det betyder at passagerbagsæderne mangler. Det betyder som bekendt at der kun er plads til to i bilen.2. De søgeomkostninger forbrugeren har med at finde de manglende bagsæder kan løbe op i tid og penge
a. Opdager autoophuggerne at der er overefterspørgsel på bagsæder stiger prisen hurtigt
b. Skal sæderne skaffes i udlandet kommer der fragt eller rejseomkostninger oveni
c. Vil fabrikken sælge bagsæderne til private om fire år også?
3. Selvom fortjenesten ser fornuftig ud, kan der ske ændringer i markedet så værdien af bilen om fire år er anderledes, end det ser ud til ved indgangen til investeringen. Denne ændring kan naturligvis også svinge til fordel for køberen.
"Den bedste fidus til at undgå at tabe for mange penge på en bil er at kende afskrivningsprofilen på den næste bil så godt som muligt i forvejen, hvilket naturligvis er svært for ikke-bilhandlere. Ikke desto mindre kan de fleste ved hjælp af lidt forberedelse, bl.a. på Bilpriser.dk få en god fornemmelse af, hvad de kan vente sig. Forberedelsen er det halve arbejde", slutter Niels Grøftehauge.
Se tabellen her