Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
En dyrere bil kan være en billigere løsning, når familien skal have ny bil i firmabilsklassen
Køb en dyrere bil - det betaler sig! Prisskiltet fortæller ikke sandheden om de samlede omkostninger ved at eje og køre en bil. Det er en af hovedkonklusionerne i en ny økonomi-analyse af 38 biler i prisklassen 200.000 til 400.000 kroner, som Internet-vurderingsfirmaet Bilpriser.dk har lavet for bilbladet Nyt om Biler. Værditabet er af langt større betydning end nyprisen i sig selv - med andre ord; det kan ofte være billigere at købe en dyrere bil.
Analysen finder frem til, hvad hver enkelt kilometer rent faktisk koster. Analysen er foretaget ved fire års ejertid og 20.000 kilometers kørsel om året. Blandt overraskelserne er, at en bil til 250.000 kroner kan være billigere per kilometer end en til 197.000 kroner. Bilerne er typiske firmabiler, og dermed har Bilpriser.dk og Nyt om Biler fundet bedste køb på business class.
"Med en udgift på 3,16 kroner per kilometer, har Peugeot 307 Hdi analysens laveste kilometerpris. At en dieselbil ligger i toppen kunne måske forventes, men med en udgift på 3,36 kroner per kilometer er dens benzinbror ligeledes godt med i toppen, eller rettere i bunden, i den samlede analyse," siger chefredaktør Flemming Haslund fra Nyt Biler om vinderen fra Bilpriser.dk-analysen.
Nyt om Bilers chefredaktør suppleres af Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge, der fortæller, at det er værditabet, der afgør langt de fleste bilers totaløkonomi:
"Værditabet er stort set umuligt at gennemskue for almindelige mennesker, men det er samtidigt en af de vigtigste faktorer, når der skal vælges bil. En billig bil kan blive dyrest i længden, hvis ikke forbrugeren undersøger bilens gensalgsværdi nøje," forklarer Peter Grøftehauge.
Blandt analysens mere interessante konklusioner kan nævnes, at en VW Golf til 243.809 kroner er billigere per kilometer end en Opel Astra til 225.276 kroner, samt at en Opel Zafira til 275.775 kroner er fire øre billigere per kilometer end en Peugeot 406 til 236.260 kroner.
"Volkswagen har ry for at være dyr, men billedet er faktisk anderledes, når vi ser på de reelle udgifter i Bilpriser.dk-analysen. 3,40 kroner per kilometer i en Golf, hvis du vælger benzinudgaven eller otte øre mere, hvis det er en diesel, der skal bringe dig frem," siger Nyt om Bilers Flemming Haslund.
I analysen ses ligeledes, hvor stor udgiften ved de enkelte biler er på månedsbasis, hvor vinderen Peugeot 307 Hdi koster 3,16 kroner ved 20.000 kilometer om året, hvilket med afrundinger svarer til en samlet udgift på 253.174 kroner for de fire år eller 5.274 kroner om måneden.
TOP TI
1) Peugeot 307 Hdi diesel 3,16 kr./km
2) Citroën Xsara Weekend st.car Hdi diesel 3,20 kr./km
3) Toyota Corolla diesel 3,23 kr./km
4) Skoda Octavia st. car benzin 3,27 kr./km
5) Seat Toledo 1,6 benzin 3,34 kr./km
6) VW Golf 1,6 benzin 3,40 kr./km
7) Ford Focus st. car benzin 3,47 kr./km
8) Opel Astra benzin 3,53 kr./km
9) Fiat Stilo benzin 3,53 kr./km
10) Renault Megane II benzin 3,54 kr./km
(Renset for dyrere varianter (kr./km) af samme model, så eksempelvis 307 1,6 XR ikke vises) Kilde Bilpriser.dk / Nyt om Biler
Hele analysen med gode køb på business class kan hentes her