Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Bilpriser.dk: Tre år med dansk IT-succes
Internet-krisen nåede aldrig at kradse hul på Bilpriser.dk's økonomi, og nu går firmaet ind i sit tredje år som danskernes fortrukne vurderingstjeneste for brugte biler. Selvom Bilpriser.dk i dag er en velkonsolideret forretning, mener direktør Peter Grøftehauge, at forretningsmodellerne og de kommercielle muligheder på Internet stadig langt fra er på plads.
"Vi er kun lige i starten. Den rigtigt kommercielle værdi af Internet ser jeg først på fem til ti års sigt. Husk at langt fra alle mennesker bruger Internet som et dagligt værktøj, men det kommer en dag," forsikrer Peter Grøftehauge.
I Bilpriser.dk's første leveår voksede IT-boblen sig stadigt større, mens den fyldtes med luftkasteller og milliarddrømme, men for godt to år siden brast boblen, og drømme og kasteller styrtede til jorden og tog milliarderne med sig i faldet.
"For et par år siden så det ud som om, at alting var ved at vokse ind i himlen, men alligevel valgte vi bevidst en strategi, der gik på ikke at ekspandere hurtigere end, at vi selv kunne finansiere det," fortæller Bilpriser.dk's direktør Peter Grøftehauge.
Det viste sig at være en klog beslutning. Da Internet-boomet nærmede sig tinderne, hvor mange firmaer siden faldt, var der forlydender i pressen om, at Bilpriser.dk skulle være et trecifret millionbeløb værd, mens andre endnu større Internet-sider blev vurderet til milliarder. Og den slags vurderinger brugte mange IT-firmaer til at gældsætte sig til eksterne investorer, som siden måtte se millionerne gå tabt, når firmaerne siden gik konkurs efter tur. Men Bilpriser.dk blev stående tilbage.
"Luftkastellerne var baseret på en fremskrivning af forbrugernes adfærd, men tiden blev undervurderet. Forbrugerne ændrer ikke adfærd på et halvt år, som mange tilsyneladende forestillede sig. Det vil tage fem eller måske ti år, men de Internet-sider, der til den tid skaber en reel værdi for forbrugeren, vil da stå ufatteligt stærkt," siger Peter Grøftehauge.
Dermed mener Peter Grøftehauge, at IT-boblen største problem var, at den blev blæst for hurtigt op og ikke, at den nødvendigvis blev blæst for stort op.
"I takt med at forbrugerne langsomt bliver bedre til at anvende Internet, vil den kommercielle værdi også stige. Det vil sige en potentiel stigning fra nu af og frem til den dag, at alle mennesker er superbrugere af nettet," siger Peter Grøftehauge.
Bilpriser.dk er skabt af Peter Grøftehauge og broderen Martin. Vurderingerne er baseret på autobranchens professionelle vurderingssystem Autocom Prisberegning, som brødrene udviklede i løbet af 90'erne.
Siden debuten 18. maj 1999 har Bilpriser.dk vurderet et sted mellem fem og seks millioner biler. Antallet af såkaldt unikke besøgende, der kun tælles en gang, uanset hvor mange gange Bilpriser.dk besøges, ligger for øjeblikket på 30.000 hver uge.
Brødrene Grøftehauges fælles firma Autocom A/S, der ejer Bilpriser.dk, ejer også Autocom Prisberegning, der sælges i abonnement og Autocom.dk, som er en bilauktion på Internet.
Det samlede antal medarbejdere er nu oppe på 12, hvoraf de fleste arbejder fra firmaets hovedkontor i Odense.