Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Prisfald på små biler holder udgifterne i ro

Det er i det seneste års tid blevet 1,1 pct. billigere at være ejer af en lille bil, viser Småbilanalysen 2011 fra Bilpriser.dk.

På trods af de høje brændstofpriser er det blevet billigere at køre i en lille bil i forhold til 2010. Den gennemsnitlige omkostning pr. km er faldet fra 1,81 kr. til 1,79 kr., svarende til et fald på 1,1 pct.  Det er prisfald på mange småbiler samt den lave rente, der mere end opvejer de højere brændstofudgifter. Det viser Småbilanalysen 2011 fra online vurderings- og brugtbiltjenesten Bilpriser.dk.
Analysen viser også, at topersoners-bilen smart 0.8 CDI Pure til 99.900 kr. har den bedste totaløkonomi af alle - 1,23 kr. pr. km plus forsikring og service. En brændstoføkonomi på 29,4 km på en liter diesel har en stor del af æren for dette. Bedste totaløkonomi for en firepersoners bil er 1,32 kr. pr. km. Det er Toyota Aygo 1.0 til 86.299 kr., der opnår dette. Bedste totaløkonomi for en femdørs-bil med fire pladser kan tvillingeparret Nissan Pixo 1.0 og Susuki Alto 1.0, begge til 89.990 kr., bryste sig af med 1,38 kr. pr. km. Endelig er bedste totaløkonomi for en femdørs-bil med fem pladser på 1,42 kr., og det er Hyundai i 10 1.1 Classic til 84.995 kr., der hiver dette resultat i hus.

Uventet godt Renault-resultat

Bedste resultat blandt småbilerne over 140.000 kr. hives i land af Renault Clio III 1.5 dCi, der da også lige er blevet sat ned til 146.900 kr. Den har en totaløkonomi på 1,68 kr. pr. km – et usædvanligt godt resultat af en Renault. Den er godt hjulpet af en brændstoføkonomi på 25 km pr. liter diesel. Citroën C3 1.4 HDI til 149.990 kr. og Škoda Fabia 1.2 TDI til 154.000 kr. følger lige i hælene på den med henholdsvis 1,73 og 1,74 kr. pr. km.

Flere biler under 1,50 kr. pr. km
Tendensen til et fald i omkostningerne i Småbilanalysen 2011 fra Bilpriser.dk kan også læses på andre måder:
”I vores analyse fra januar 2010 landede 8 småbiler under halvanden krone per kilometer. I år er det 12. Det er ret fantastisk, når listeprisen på benzin er steget mere end 1 kr. per liter på den tid. Men lavere priser på bilerne, mere økonomiske motorer og stabile brugtpriser sørger for, at køberne af små biler faktisk ikke har grund til at klage, tværtimod”, siger chefanalytiker Niels Grøftehauge.

Køb bil efter behov
Han understreger, at analysen ikke er en hitliste, man absolut skal købe bil efter:
”Folk har forskellige behov. Nogle mennesker har lange ben og har brug for en fleksibel førerplads, nogle skal pendle i flere timer om dagen og har brug for et godt sæde og mere komfort end en basismodel, og andre har et par børn, der også skal være plads til at kunne fragte sikkert rundt. Så brug analysen som en hjælper, når du skal ud at kikke på bil. Vælg tre-fire biler i passende størrelse ud, tag ud og prøvekør dem og vis med analysen i hånden sælgeren, at du er godt klædt på”, lyder rådet fra Bilpriser.dk’s chefanalytiker.

Forvent ikke høj byttepris
Én ting skal man dog ikke gøre sig for store forhåbninger om:
”Når vi er nede i det prisleje, kan forhandleren ikke skrue ret meget på prisen, og derfor vil hans bud på din brugte næppe være oppe i den høje ende i forhold til hvis der var tale om byttebil i en større handel. Kan man ikke nå til enighed, kan man normalt sælge bilen på en online auktion som Autocom.dk eller på en brugtbilhjemmeside som Bilpriser.dk”, slutter Niels Grøftehauge.
Man kan forberede sig til mødet med forhandleren ved at lave en gratis salgsvurdering på www.bilpriser.dk og printe den ud til handelssituationen. Her kan man også hente hele analysen, se analyser af andre typer bilers totaløkonomi og læse om selve begrebet totaløkonomi.

Hele Småbilanalysen 2011 kan downloades her: http://press.autorola.com/Smaabilanalysen_2011.pdf

Listen over de 58 småbiler og deres totaløkonomi:

Bilmodel, biler under 140.000 kr. Kr/km
smart 0.8 CDI Pure Coupe 2d 5g 55hk     1,23
Toyota Aygo 1.0  4 airbags  3d 5g 68hk     1,32
Citroën C1 1.0  X  3d 5g 68hk     1,33
Nissan PIXO 1.0  Visia  5d 5g 68hk     1,38
Suzuki Alto 1.0    5d 5g 68hk     1,38
Peugeot 107 1.0  Comfort Plus  5d 5g 68hk     1,42
Hyundai i10 1.1  Classic  5d 5g 66hk     1,42
Chevrolet Spark 1.0  Life+  5d 5g 68hk     1,44
Hyundai i10 1.2  Classic  5d 5g 78hk     1,45
Chevrolet Spark 1.0  Life+ m ESP  5d 5g 68hk     1,46
Fiat Panda 1.2  Ciao Euro 5 St. car 5d 5g 69hk     1,48
Kia Picanto 1.1  Pure  5d 5g 65hk     1,48
Renault Twingo 1.2  Expression  3d 5g 76hk     1,49
Toyota IQ 1.0 vvt-i iQ 1  3d 5g 68hk     1,63
Suzuki Splash 1.0  GL euro5  5d 5g 65hk     1,63
Opel Corsa 1.0 12V Edition 111  3d 5g 65hk     1,65
Ford Ka 1.2 TDCI DPF Trend  3d 5g 75hk     1,68
Chevrolet Spark 1.2  Ls m/ESP  5d 5g 82hk     1,69
Mitsubishi Colt 1.1 ClearTec Invite  3d 5g 75hk     1,70
Nissan Micra 1.2  Visia City  5d 5g 80hk     1,73
Suzuki Swift 1.2 16v GA  3d 5g 94hk     1,74
Renault Clio III 1.2  Authentique  3d 5g 75hk     1,76
Peugeot 206+ 1.4 HDI Comfort Plus  5d 5g 75hk     1,78
Seat Ibiza SC 1.2  Basic  3d 5g 60hk     1,79
Hyundai i20 1.2  Classic  5d 5g 78hk     1,80
Škoda Fabia 1.2  Classic  5d 5g 60hk     1,80
Škoda Fabia 1.2  Classic  5d 5g 70hk     1,83
Fiat Grande Punto 1.2  Active Eco S&stop  3d 5g 69hk     1,87
Ford Fiesta 1.2  1.25 60 Ambiente  3d 5g 60hk     1,87
Fiat Grande Punto Evo 1.2 Active 5d 5g    1,95
Peugeot 206+ 1.4  Comfort Plus  5d 5g 75hk     1,98
Renault Clio III 1.5 dCi FAP Expression  5d 5g 75hk     1,68
Citroën C3 1.4 HDI FAP 70 Attraction  5d 5g 70hk     1,73
Škoda Fabia 1.2 TDI CR Classic  5d 5g 75hk     1,74
Opel Corsa 1.3 CDTI DPF Edition 111 ecoFLEX  5d 5g 95hk     1,79
Volkswagen Polo 1.2 TDI 29,4 BlueMotion  5d 5g 75hk     1,81
Hyundai i20 1.4 CRDI Classic  5d 5g 75hk     1,83
Seat Ibiza 1.2 TDI CR+DPF Reference  5d 5g 75hk     1,86
Škoda Fabia 1.2 TSI Classic  5d 5g 86hk     1,87
Peugeot 207 1.6 HDi FAP 207 99g  5d 5g 90hk     1,88
Mazda 2 1.3  Go  5d 5g 75hk     1,89
Toyota IQ 1.4 D-4D iQ2  3d 5g 90hk     1,90
Fiat 500 1.3 MJT DPF Pop  3d 5g 75hk     1,92
Suzuki Swift 1.2 16v GL stop/start aircon  5d 5g 94hk     1,94
Hyundai i20 1.4  Classic  5d 5g 100hk     1,98
Ford Fiesta 1.2  1.25 Trend  5d 5g 60hk     1,99
Ford Fiesta 1.4 TDCI DPF Trend  5d 5g 70hk     2,02
Opel Corsa 1.2 16V Edition 111+  5d 5g 85hk     2,03
Volkswagen Polo 1.2  Trendline  5d 5g 60hk     2,04
Citroën C3 1.6 HDI-FAP Dynamique  5d 5g 90hk     2,05
Fiat 500 0.9  Lounge Start&Stop  3d 5g 95hk     2,05
Seat Ibiza 1.2  Reference  5d 5g 70hk     2,06
Ford Fiesta 1.2  1.25 Ambiente  5d 5g 82hk     2,09
Seat Ibiza 1.4  Reference  5d 5g 85hk     2,15
Fiat Grande Punto Evo 1.3 MJT Dynamic 5d 5g    2,15
Honda Jazz 1.2  Trend  5d 5g 90hk     2,18
Peugeot 207 1.4  Comfort Plus  5d 5g 95hk     2,35
Volkswagen Polo 1.4  5d 5g 85 hk    2,41


Kontakt vedr. denne pressemeddelelse: Niels Grøftehauge, 40 72 14 07

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.