Pressemeddelelse Bilpriser.dk
Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse

Vær varsom ved køb af billige brugte biler

Brugte biler i 50.000 kroner klassen kan sagtens være billige at køre i, men undersøg bilen grundigt før køb, råder Bilpriser.dk.

Du står måske med 50.000 kr. i hånden og vil bytte dem med en bil. Men du vil også gerne have en bil med en fornuftig totaløkonomi. Det kan også godt lade sig gøre, viser den første analyse fra Bilpriser.dk af totaløkonomien ved en række forhandlerbiler i 50.000 kroners klassen.
Udvalget er fundet blandt forhandlerannoncer på Bilpriser.dk og eksempelvis har Bilpriser.dk fundet en brugt Suzuki Alto 1.1 fra 2004 med kun 33.000 km på tælleren til 49.900 kr. Når regningen efter fire år og 80.000 km. er gjort op, har den kostet 1,22 kr. pr. km plus cirka 45 øre pr. km til forsikring og service.
”Et lavt værditab og en pæn benzinøkonomi hiver den næsten helt til tops i analysen”, konstaterer chefanalytiker Niels Grøftehauge fra Bilpriser.dk.
Men det er jo en lille bil og er behovet til noget større må man nok se sig om efter noget andet, og her er en Skoda Fabia fra ’01 et godt bud. Eksemplaret i analysen har en totaløkonomi pr km. på 1,24 kr.

Hul i tegnebogen
Man kan imidlertid også komme til at købe biler, der slår hul i tegnebogen. Den dyreste totaløkonomi i Bilpriser.dks analyse tilhører en Volvo 850 stationcar fra 1996 med 260.000 km på tælleren. Den lander på 2,23 kr. pr. km plus forsikring og service. Den kan formentlig kun sælges til skrot for 1.500 kr. efter fire år og 80.000 km, og da den kun går 9,5 km på literen, straffes den hårdt ved benzinstanderen, og når der skal betales ejerafgift. Faktisk går 117.709 kr. af den samlede regning på 178.192 kr. til benzin og ejerafgifter!

Dyr papegøjepladebil

At købe en papegøjepladebil med hvad man i dag betegner som dårlig brændstoføkonomi kan også udvikle sig til dyrt bekendtskab. En Toyota Sportsvan fra 2000 kommer ud med en totaløkonomi på 2,07 kr. pr. km, og en Suzuki Grand Vitara van fra samme år lander på 1,99 kr. pr. km. Det skyldes især den dårlige kombination af høje brændstofudgifter, høje ejerafgifter og den såkaldte ”misundelsesafgift”.  Men bilerne har alligevel deres kundegruppe, fordi de ofte anvendes til mere praktiske formål, som en hvidpladebil i den prisklasse ikke giver mulighed for. Men desværre findes der også dem, der stadig tror, at bil på gule plader altid er billigst. ”Misundelsesafgiften” betyder dog at de har en merudgift hvert år på 5.040 kr, som ikke hører op før bilen skrottes, og det koster ekstra afskrivning hele vejen i bilens levetid.
”Men ingen regel uden undtagelse. Vi fandt faktisk en Citroën Xsara Picasso varebil fra 2005 med 1,6 liters dieselmotor til kun 49.900 kr., selv om den burde koste noget mere. Den har en fin totaløkonomi, nemlig 1,43 kr. pr. km uden forsikring og service. Efter fire år og 80.000 kilometers kørsel kan man sælge den for cirka 18.400 kr. Og den har en fin brændstoføkonomi på 20,4 km på literen. Det er forklaringen”, uddyber Niels Grøftehauge.
At spotte de gode tilbud er ikke nødvendigvis svært:
”Det er altid en god idé at tjekke, om udbudspriserne er i orden, for eksempel ved at foretage en købsvurdering på vores hjemmeside”, lyder hans råd.

På med cowboybukserne

Når man så kommer ud for at se og prøvekøre biler i 50.000 kroners klassen, så tag, ud over god tid til inspektion og prøvekørsel de gamle cowboybukser på, siger han:
”Man skal ned at kikke under bilen. Er der rust? Er rusten måske lige blevet dækket af et hurtigt lag sort rustbeskyttelse? Så kan man ikke regne med, at den holder i fire år, og så bliver det dyrt at købe billigt”, siger han og peger på, at en uvildig undersøgelse hos et testcenter kan være en god idé.
”Grundlæggende gælder det, at det er en prisklasse, som ikke har noget sikkerhedsnet under sig, når man vil af med bilen igen. Bilhandlerne er ikke så vilde med bilerne, fordi de skal gensælge dem med reklamationsret, bileksportørerne vil ikke have dem, for staten trækker 7.500 kroner fra restafgiften ved eksport, og så hænger forretningen ikke sammen - og derfor falder prisen også tilsvarende. Biler i den prisklasse kan være gode køb, men også det modsatte. Så vær varsom”, slutter Niels Grøftehauge, der har været i brugtbilbranchen siden 1962.

Hele analysen kan hentes her:
ftp://presse:Presse123@87.48.155.100/Brugtbilanalyse_50.000_kr.pdf

De 32 biler i analysen:

Bilmodel kr/km
Kia Picanto 1.1  EX  5d 5g 65 hk, 6/2005 1,18
Suzuki Alto 1.1  GL  5d 5g 63 hk, 6/2004 1,22
Skoda Fabia 1.9  SDI  5d 5g 64 hk, 11/2001  1,24
Fiat Panda 1.2  Ciao st. car 5d 5g 60 hk, 6/2005  1,27
Hyundai Getz 1.3 5d 5g 82 hk, 7/2005  1,29
Citroen Saxo 1.5  D Family 3d 5g 55 hk, 11/2000 1,31
Seat Ibiza 1.4  16V Stella 3d 5g 75 hk, 9/2002 1,41
Seat Cordoba 1.4  Soul st. car 5d 5g 75 hk, 3/2002  1,41
Renault Clio 1.2 16v Dynamique 3d 5g 75 hk, 10/2002  1,41
Toyota Yaris 1.0 Sol 5d 5g 68 hk, 6/1999  1,42
Citroen Picasso van 1.6 HDI 110 Comfort van 5d 5g 110hk, 1/2005 1,43
Opel Corsa 1.2 16V Comfort Easytronic 3d 5g 75hk, 6/2002 1,47
Suzuki Ignis 1.3 Special st. car 5d 5g 83 hk, 3/2002  1,47
Toyota Corolla 1.4 VVTi Terra st. car 5d 5g 97 hk, 4/2001  1,50
Suzuki Liana 1.3 sedan 4d 5g 90 hk, 3/2002 1,51
Ford Fiesta 1.25 Ambiente 3d 5g 75 hk, 4/2002  1,54
Nissan Almera 1.5  Active 3d 5g 90 hk, 7/2001 1,57
Ford Focus 1.6 Trend st. car 5d 5g 100 hk, 6/1999  1,64
Peugeot 406 1.8  SR  4d 5g 117 hk, 11/2001  1,66
Mazda 626 1.8 Comfort 5d 5g 100 hk, 11/2001 1,68
Kia Shuma 1.6 LS 5d 5g 101 hk, 1/2004 1,70
Nissan Primera 1.8 Comfort/Classic  4d 5g 114 hk, 10/1999 1,70
Volkswagen Polo 1.6 Variant st. car 5d 5g 75 hk, 11/1998 1,70
Audi A3 1.6 3d 5g 101 hk, 5/1997  1,73
Citroen Xsara Picasso 1.8 i SX 16V st. car 5d 5g 117 hk, 6/2000  1,73
Toyota Avensis 1.6 Linea Terra 4d 5g 110 hk, 6/1999  1,77
Opel Astra 1.6 16V Comfort st. car 5d 5g 100 hk, 1/2000  1,77
Citroen C5 2.0 16V Prestige st. car 5d 5g 136 hk, 12/2001  1,80
Hyundai Sonata 2.0 GLS Executive 4d 5g 133 hk, 10/2002  1,96
Suzuki Grand Vitara Van 2.0  TD van 5d 5g 87 hk, 2/2000  1,99
Toyota Sports Van 2.2 diesel Turbo van 5d 5g 90 hk, 6/2000  2,07
Volvo 850 2.0 st. car 5d 5g 126 hk, 3/1996 2,23

Siden 1999 har Bilpriser.dk været danmarks førende kilde til vurdering af brugte biler. Alle vurderinger er baseret på BilpriserPro Prisberegning, bilbranchens uafhængige værktøj til bilvurdering.