Til fri redaktionel afbenyttelse med kildeangivelse
Brugt bil - en dyr besparelse
Tusinder af danske bilister stikker hvert år blår i øjnene på sig selv, når de køber brugt bil. For selv om prisskiltet umiddelbart lover en stor besparelse i forhold til prisen på samme bil fra ny, vil den reelle besparelse ofte vise sig at være langt lavere. Faktisk så meget lavere, at man som bilist må spørge sig selv, om det også er besværet værd at købe en brugt bil.
"Hvis prisen på skiltet er under halvdelen af nyprisen, vil mange helt naturligt blive fristet til at spare de penge. Vores undersøgelse viser bare, at den reelle besparelse ved at købe en brugt bil er langt lavere, end man skulle tro ud fra prisen alene. Og det er det, vi godt vil gøre forbrugerne opmærk-somme på," siger direktør for Bilpriser.dk Peter Grøftehauge.
Undersøgelsen sammenligner udgifterne ved at eje en bil i tre år og køre 55.000 kilometer, hvis man som udgangspunkt køber en ny, en tre eller en seks år gammel bil.
Derudover er der undersøgt udgifterne, hvis man holder én bil over alle tre perioder, altså fra ny til ni år. Og konklusionen er helt klar: det koster det samme at købe en bil fra ny og holde den i ni år, som det gør at have tre brugte efter hinanden i samme periode.
"Handelsomkostningerne fylder utroligt meget i det her regnskab," forklarer Peter Grøftehauge. "Man skal huske, at forskellen på købs- og salgspris nemt er 20.000 - 40.000 kroner. Så hvis man handler bil tre gang over ni år løber omkostningerne let op i over 100.000 kroner, som man reelt ingenting får for," uddyber han.