28. august 2000 - Renault

Renault præsenterer en ny Trafic
På varevognsudstillingen i Frankfurt i september præsenterer Renault en ny konceptbil, der er forløberen for den varevogn, der i løbet af 2001 blandt andet skal erstatte Renaults gamle Trafic-model.

På varevognsudstillingen i Frankfurt i september præsenterer Renault 'projekt X83',der er forløberen for den nye Trafic, der kommer på markedet i 2001.
Nyheden er udviklet af Renault og Opel i fællesskab, og målsætningen for samarbejdet har været at sætte ny standard i segmentet for lette varevogne.

Introduktionen i 1997 af den nye Master markerede starten på Renaults nye og mere målrettede strategi på varevognsområdet. En linie, der nu videreføres med 'projekt X83', som får navnet Trafic.

Med sit markante design bliver X83 spydspidsen i Renaults strategi for lette varevogne. Den kommer på markedet i både varevogns- og kombiudgaver (sidstnævnte beregnet til mandskabs og handicapkørsel) og vil kunne leveres med to akselafstande (3.098 mm og 3.496 mm). Den maksimale lasteevne i den nye varevogn vil være 1.200 kg med et maksimalt volumen på seks kubikmeter.

Der bliver to dieselmotorer og en benzinmotor at vælge imellem til X83: to versioner af en 1.9 liter dCi Common Rail dieselmotor, der yder hhv, 80 hk eller 100 hk, og en 2.0 liter 16V 120 hk benzinmotor.

I Renaults varevognsprogram vil den nye Trafic afløse den nuværende Trafic, der blev introduceret i 1980, og som er solgt i mere end 940.000 eksemplarer.