16. november 2022 - Suzuki

Nyhed til Suzuki S-Cross
Suzuki S-Cross med selvopladende hybridteknik.

Suzuki S-Cross fås nu med selvopladende hybridteknik.

Suzuki
 
Suzukis selvopladende hybridsystem S-Hybrid havde premiere i Vitara modellen før sommerferien, og nu er turen kommet til den større S-Cross familie-SUV, der her fra november måned fås i to S-Hybrid varianter til priser fra 319.990 kroner.
 
Kører også på strøm
I motorrummet ligger en 1,5 Dualjet benzinmotor med 102 hk, der arbejder sammen med en kraftig elmotor, som yder 33 hk. Elmotoren får strøm fra et hybrid-batteri på 140V placeret under gulvet i bagagerummet. 
 
Suzuki S-Cross med S-hybrid drives frem af benzinmotoren, af elmotoren eller af begge motorer på samme tid. Det sker helt automatisk og afgøres fx på baggrund af bilens hastighed, speeder-påvirkningen og hybrid-batteriets opladningsstatus. Ved acceleration leverer elmotoren ekstra kræfter til drivlinjen, og ved kørsel med konstant hastighed og lav belastning, vil benzinmotoren slukke, og bilen køre på strøm. Det betyder, at man især får glæde af at køre på strøm over korte distancer i byen og ved kørsel med op til 80 km/t på landevej. 

Bilens hybrid-batteri oplades under kørslen når der motorbremses eller bremsepedalen påvirkes, og når bilen køres med en konstant hastighed og lav belastning, udnytter elmotoren benzinmotorens omdrejninger til at lade batteriet op. Iflg. WLTP-normen kører S-Hybrid modellen flotte 19,2 km/l ved blandet kørsel og hele 21,3 km/l ved lav hastighed, hvor systemet også viser sine største fordele. 

Automatisk gearskifte
Motorkræfterne sendes ud til hjulene via en automatiseret gearkasse (AGS), der har 6 trin. Her sørger en skiftrobot for at skifte gearene, men føreren kan også vælge manuelt at skifte gear ved at bruge de to skifte-paddels ved rattet. Når der skiftes gear, går elmotoren ind og leverer moment og derfor foregår selve gearskiftet mere jævnt.

To højt-udstyrede versioner
Suzuki S-Cross med S-Hybridsystemet og automatisk gearskifte introduceres i to udstyrsversioner – Active og Adventure. Og i vanlig Suzuki stil kommer de med et væld af udstyr. Active modellen til 319.990 kroner omfatter fx vigtigt udstyr som automatisk nødbremse, aktiv fartpilot, vognbaneassistent med force-back, blindvinkel-advarsel, automatisk klimaanlæg med 2 zoner, regnsensor, 7” multimediesystem, parkeringssensor for og bag, nøglefri betjening og alu-fælge. Og i Adventure versionen toppes udstyrslisten op med el-betjent panoramasoltag, indtræk i læder og kunstlæder, et mere avanceret multimediesystem med fx 9” HD-skærm, 360 graders kamera, indbygget navigation og ledningsfri Apple CarPlay opkobling til en merpris på 30.000 kr.