13. juni 2022 - Toyota

Toyota vinder på Le Mans
Toyota vinder på Le Mans for femte gang i træk.

Det var Toyotas GR010 HYBRID Le Mans Hypercar med nummer 8, der kørte først over målstregen med Brendon Hartley bag rattet.
Toyota

 
Punkteringer og en teknisk udfordring undervejs var ikke nok til at spolere femte sejr i træk for Toyotas motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, i verdens største motorløb, 24-timers løbet på Le Mans i Frankrig.

Det var Toyotas hybridracerbil med nummer 8, der kørte først over målstregen efterfulgt af team-kammeraterne i bil nummer 7. Dermed byttede de to biler placering i forhold til Le Mans i fjor.
 
Toyotas motorsportsteam, TOYOTA GAZOO Racing, kunne søndag eftermiddag efter 24-timers fuldt koncentreret indsats triumferende række armene i vejret som vinder af det legendariske 24-timers løb på Le Mans i Frankring. Det er femte år i træk, at Toyota indtager øverste podieplads i verdens største motorløb.
 
Selv om løbet undervejs bød på både punkteringer og en teknisk udfordring, var der reelt aldrig den store spænding om resultatet. Dertil var de to Toyota hybridracerbiler, kørerne og teamet bag for stærke for de nærmeste konkurrenter, der måtte se sig slået hele fem omgange, da det ternede målflag viftede løbet forbi efter godt 24 timers kørsel.
 
Det var Toyotas GR010 HYBRID Le Mans Hypercar med nummer 8, der kørte først over målstregen med Brendon Hartley bag rattet, mens de to øvrige kørere i bil nummer 8, Sebastian Buemi og Le Mans-debutant, japanske Ryo Hirawaka, faldt hinanden om halsen synligt glade og ikke mindst lettede over triumfen.
 
Godt to minutter senere kørte Toyota teamets bil med nummer 7 over målstregen som nummer to i årets løb på Le Mans, og dermed måtte Mike Conway, Kamui Kobayashi og José Maria Lopez altså nøjes med andenpladsen i år efter sejren i fjor.
 
Teknisk udfordring undervejs
Årets udgave af 24-timers løbet på Le Mans var det 90. af slagsen, og i næsten 16 timer var der kun få sekunders forskel på de to førende Toyota hybridracerbiler, der skiftevis tog føringen undervejs. Men på 256. omgang indtraf en teknisk udfordring med motoren for bil nummer 7, der først måtte stoppe ude på banen og nulstille systemet, inden bilen fortsatte ind i pit for at få genstartet systemet endnu engang.
 
Det gav bil nummer 8 en afgørende føring med en omgang. Det lykkedes bil nummer 7 at hente lidt ind i løbet af de sidste seks timer trods en punktering undervejs, men sejren for bil nummer 8 kom aldrig i fare.
 
Mens Toyota indtog de to øverste pladser på podiet efter løbets slutning, kunne Glickenhaus Racing med bil nummer 709 køre i mål som nummer tre – fem omgange efter den vindende Toyota – og dermed stille sig på det tredje podietrin.
 
Vinderbilen fra Toyota nåede at køre hele 380 omgange på den 13,65 km lange og legendariske Le Mans bane, svarende til 5.187 km, der er afstanden fra Nordkap i det nordligste Norge til Sicilien i Syditalien, på blot 24 timer. De 5.187 km er i øvrigt 123 km mere end den vindende hybridracerbil kørte i fjor.