13. juni 2022 - Lexus

Verdenspremiere på Lexus RX
Lexus har åbnet op for onlinereservationer af den nye RX.

Lexus i Danmark har åbnet op for onlinereservationer af den nye RX. Introduktion af den nye Lexus RX i Danmark sker umiddelbart efter nytår.
Lexus

 
Lexus har netop afsløret en helt ny, femte generation af det japanske luksuslivsstilsbrands ikoniske SUV, modellen Lexus RX. Den nye udgave er et fuldstændig genopfundet køretøj, der i endnu højere grad end tidligere understreger de luksuriøse dyder og køremæssige egenskaber, som Lexus er synonym med.

Det sker bl.a. gennem et nyt design, en ny platform og nye dynamiske systemer, som skal levere den helt rette Lexus køreoplevelse. I Danmark kommer den nye RX for første gang både som fuldhybrid med turbomotor og som plug-in hybrid og kan allerede fra i dag reserveres online på lexus.dk.
 
Introduktionen af Lexus’ femte generation af modellen RX åbner et nyt, stort kapitel for den ikoniske SUV, som er blevet en vaskeægte Lexus bestseller over store dele af verden i løbet af de seneste to årtier. Siden introduktionen i 1998 er der trillet intet mindre end 3,5 millioner Lexus RX ud på vejene på verdensplan – heraf godt 300.000 på europæiske veje og over 300 på danske veje. Lexus RX er derfor den mest solgte Lexus-model i Danmark siden introduktionen og markerer sig i sin femte generation som en afgørende milepæl for Lexus’ fremtidige elektrificeringsstrategi.
 
”Med den helt nye RX er vi fast besluttet på at bevare Lexus’ DNA med den højeste kvalitet, kørekomfort og forfinelse samt at løfte selve køreoplevelsen til næste niveau og levere en helt unik Lexus køreoplevelse,” siger Koji Sato, der er chef for Lexus International.
 
I forlængelse af den nyligt lancerede NX Plug-in Hybrid samt den nyligt afslørede, fuldt elektriske RZ, skal RX bidrage til næste kapitel for Lexus-brandet. Introduktionen af de tre modeller, NX, RZ og RX, udgør den hidtil stærkeste offensiv fra Lexus i nogle af luksusmarkedets mest populære bilklasser – hjertet af Lexus’ forretning.
 
Lexus har videreudviklet sit designsprog på den nye RX, der bl.a. har fået et nyt “spindel-design”, der integrerer det efterhånden velkendte Lexus signatur-spindelkoncept på hele fronten af køretøjet. Resultatet er en bil, der med det samme genkendes som RX, men med en endnu højere grad af dynamik, elegance og selvsikkerhed. 
 
Indvendigt indbyder RX til et fører-fokuseret “Tazuna”-cockpit, der giver føreren direkte og intuitiv kontrol over bilen ud fra princippet om “hænder på rattet, øjnene på vejen”. Samtidig understreger en ny 14” multimedia touch skærm det intuitive og rene indvendige layout i RX.
 
To elektrificerede udgaver
Den nye RX kommer i Danmark i to forskellige elektrificerede udgaver, hvor fællesnævneren for dem begge er, at de nyder godt af luksus livsstilsbrandets mangeårige erfaring med elektrificering. Udgaven med navnet RX 450h+ byder fremtidige kunder velkommen til Lexus’ plug-in-hybridteknologi, som er blevet forfinet og tilpasset over en lang årrække. Samtidig introducerer Lexus sin første turbohybrid nogensinde med udgaven RX 500h, der også udstyres med Lexus’ avancerede DIRECT4 momentkontrol, som blev vist frem første gang i den fuldt elektriske Lexus RZ i april i år.
 
Ambitionen hos Lexus har været at skabe en skræddersyet Lexus køreoplevelse i den nye RX. Det er bl.a. sket ved at optimere grundlæggende elementer som tyngdepunkt, inerti, vægt, stivhed og drivlinje for at skabe en mere naturlig og direkte forbindelse mellem bil og fører. De forbedrede køreegenskaber kommer fra den nye og forbedrede GA-K-platform, som leverer høj karrosseristivhed og et lavt tyngdepunkt. 
 
Ved at udnytte Lexus’ sikkerhedsteknologi i verdensklasse tilbyder den helt nye RX tredje generation af Lexus Safety System+ med en forbedret automatisk nødbremse assistent, en ny aktiv førerassistent og udvidet sikkerhedspakke. Samtidig har den nye RX også den nyeste multimedieplatform med “Hey Lexus” stemmegenkendelses-assistent samt Lexus Link-appen.
 
En pionerende historie 
Ved lanceringen af RX tilbage i 1998 markerede RX300 sig som verdens første luksus-SUV, der skabte en helt ny bilklasse med styling, acceleration, køreegenskaber og stilhed, som var en luksusbil værdig. Blot syv år efter lancering af RX300 stod Lexus RX400h klar til gennembruddet på markedet for luksuriøse SUV’er. RX400h var nemlig verdens første luksushybridbil med en opsigtsvækkende drivlinje, der kombinerede en kraftfuld og velafstemt V6-motor med en potent elmotor. Et for datiden teknologisk gennembrud, der fungerede som affyringsrampe for Lexus’ kommende hybrid-modelprogram.
 
I 2016 introducerede Lexus sikkerhedsteknologien Lexus Safety System+ i RX som den første Lexus-model. Tre år senere føjede Lexus verdens første såkaldte BladeScan Adaptive High-beam System til den omfattende sikkerhedspakke – en banebrydende teknologi, der bruger et roterende bladformet spejl til endnu bedre belysning fra LED-forlygterne.
 
Lexus designfilosofi
Designet på den nye RX er en videreudvikling af Lexus’ designfilosofi, hvor designerne har integreret Lexus’ nye “spindel-design”. Det har resulteret i en forbedret integrering af frontgrillen og er med til at udtrykke en følelse af elektrificeret kraft og et lavt tyngdepunkt. Samtidig er de mere kompakte og designmæssigt skarpere forlygter, luftindtagene og den 15 mm bredere sporvidde – altså afstanden mellem hjulene – med til at understøtte det stabile, selvsikre udseende.
 
For at opnå følelsen af et dristigere og mere markant udtryk har Lexus-designerne givet motorhjelmen et slankere udtryk, forlænget akselafstanden med 60 mm og sænket taglinjen med 10 mm. De karakteristiske bageste sorte stolper giver RX et nærmest coupé-lignende udtryk, mens ekstra store 21” alufælge tilfører endnu mere dynamik til bilen.
 
De tredobbelte LED-forlygter er slankere, skarpere og mere horisontale. Designet, som fremhæves af det karakteristiske L-formede kørelys, giver et kraftfuldt look. Bagtil understreger Lexus’ én-linjes-signaturbaglygter bilens ikoniske RX-form, mens den 50 mm bredere sporvidde forstærker bilens fremtoning på vejen. Et nyt, bredt Lexus-skilt på bagklappen af RX bidrager endvidere til et mere rent og moderne udtryk.
 
En luksuriøs opgradering
I forlængelse af missionen at gøre køretøjets kabine mere førerfokuseret udviklede Lexus Tazuna cockpitkonceptet, som for første gang blev introduceret i den nye NX og RZ, og som altså nu også finder vej til den nye RX. Ordet Tazuna stammer fra det japanske ord for “hestens tøjler” og fokuserer på direkte men alligevel intuitiv kontrol. I kabinen er multimedieskærm, førerinformationsdisplay og head-up display grupperet således, at føreren kan læse og forstå indholdet med minimal øjen- og hovedbevægelse.
 
Designerne søgte at skabe et minimalistisk, men alligevel intuitivt og tankevækkende indre rum ved hjælp af materialer af højeste kvalitet. Forsæderne i RX er blevet redesignet og byder på fremragende ergonomisk støtte samt integreret varme til de kolde dage og ventilation til de varme dage.
 
Som noget særligt ved den nye RX er muligheden for at tilvælge vegansk læder skabt som reaktion på en stigende efterspørgsel fra veganere og andre miljøbevidste forbrugere. Dette betyder, at man på Comfort-udstyrsniveauet ikke kun vil opleve syntetiske lædersæder, men også et rat og gearvælger beklædt med syntetisk læder i enten sort eller sandfarvet.
 
Lexus arbejder ud fra det fineste japanske princip om gæstfrihed, Omotenashi, der betyder, at man altid sørger for at forudse og møde den enkelte kundes specifikke ønsker og behov og behandler enhver med høflighed og opmærksomhed og som en højt værdsat gæst i hjemmet. På samme vis vil kommende RX-ejere mærke gæstfriheden ved bl.a. at kunne tilpasse kabinen individuelt og vælge mellem 64 unikke lysfarver og 14 skræddersyede for at skabe den helt rette stemning.
 
Oceaner af plads
Den nye RX byder desuden på generøs bagageplads og fem luksussæder med oceaner af plads til benene. Takket være en 10 mm øget afstand mellem bagsædepassagererne i forhold til den tidligere model, nydesignede luksussæder og en mere intelligent indpakning er det lykkedes at få RX til at føles markant mere rummelig indvendig.
 
Læssehøjden er sænket 30 mm og dermed lettere at betjene, mens det intelligente bagklapdesign samtidig betyder, at bagagerummet måler 50 mm mere i længden. Det betyder bedre plads til større genstande, mens de 40:20:40 opdelte bagsæder giver endnu større fleksibilitet. Dørene styres af Lexus’ innovative e-Latch system, der er et one-touch døråbningssystem, som er knyttet til bilens Blind Spot Monitor og automatisk sørger for, at bildøren ikke bliver åbnet, hvis der registreres bagfrakommende køretøjer eller cyklister. Det innovative sikkerhedssystem forventes, at det vil forhindre cirka 95 procent af ulykker forårsaget af døråbninger.
 
Den nye RX er bygget på GA-K platformen – den samme platform, man finder i den nye NX, men med en anden opsætning. Fx er den bageste del fuldstændig re-designet for at forlænge akselafstanden og for at kunne implementere yderligere tværbjælker og affjedringsstivere, der øger karosseristivheden. Denne øgede stivhed har gjort det muligt for Lexus-ingeniørerne at tilpasse affjedringen mere præcist, hvilket ikke kun forbedrer ydeevnen, men også komforten.
 
90 kg lettere
Den nye RX-platform har gjort det muligt at reducere bilens totale vægt 90 kg og højden 10 mm. Det har resulteret i et 15 mm lavere tyngdepunkt. Samtidig er akselafstanden i den nye RX hele 60 mm længere end i den tidligere udgave, uden at bilens ydre mål har ændret sig af den grund. Fortil er sporvidden øget 15 mm og bagtil 50 mm, hvilket i kombination med 21” store alufælge giver RX en mere selvsikker holdning og solidt vejgreb. 
 
Noget af det, der har bidraget til vægtreduktionen på 90 kg er brugen af avancerede materialer som højstyrkestål til midterstolperne og taget samt aluminium til motorhjelm og bagspoiler.
 
Den nye multilink-affjedring bagtil øger bilens generelle stabilitet under kørslen og sikrer, at bilens undervogn forbliver helt plan med vejen under acceleration. Multilink-affjedringen er derudover i stand til at håndtere et særligt højt drejningsmoment og reducere både støj og vibrationer betydeligt.
 
Lexus-ingeniørerne og de dygtige Takumi-håndværksmestre med årtiers arbejde med perfektion i bagagen har i vanlig Lexus-stil haft fokus på at sikre den bedst mulige støjdæmpning i kabinen. Men samtidig har de også arbejdet på at sikre de helt rigtige luksuriøse lyde i bestemte situationer, som fx når dørene åbnes og lukkes.
 
Ny plug-in hybrid
Den nye RX introduceres i Danmark i to forskellige motorvarianter. Nyt er muligheden for at vælge RX med Lexus’ plug-in hybridteknologi, som tidligere i år for første gang så dagens lys i modellen Lexus NX. Plug-in hybrid-udgaven af den nye RX får navnet RX 450h+ og ventes at blive den klart mest populære udgave af den nye RX.
 
Den har en firecylindret 2.5-liters hybridmotor og et 18,1 kWh stort opladeligt litium-ion batteri. Forhjulene drives af en benzin- og elmotor, mens der sidder en ekstra elmotor på bagakslen og kan sørge for konstant firehjulstræk. Samlet set yder plug-in hybridudgaven med 306 hestekræfter stort set samme effekt som den udgående RX 450h, men med højere drejningsmoment og hurtigere acceleration fra 0 til 100 km/t. på omkring 7 sekunder.
 
Da mere af kraften kommer fra de elektriske motorer, føles kørslen både mere ubesværet og raffineret, hvilket er et generelt kendetegn ved Lexus’ modelprogram.
 
På trods af den kraftfulde motor og acceleration udmærker den nye RX 450h+ sig med et betydeligt lavere brændstofforbrug og CO2-tal sammenlignet med den nuværende RX 450h. De foreløbige WLTP-tal er 83 km/l og maksimalt 26 gram CO2 pr. km, mens rækkevidden på ren el ligger på omkring 65 km. Både rækkevidde på el, brændstofforbrug og CO2-tal er foreløbige og afventer den endelige officielle homologering.
 
Når al strømmen på batteriet er brugt, skifter bilen automatisk selv over på det avancerede hybridsystem, så man kan fortsætte kørslen med et af markedets mest effektive hybridsystemer på enten benzin, el eller en kombination af benzin og el.
 
Hybrid med turbo
Udover plug-in hybrid-udgaven lancerer Lexus også for første gang nogensinde en fuldhybridbil med turbomotor. Udgaven hedder RX 500h. Med en turboladet hybridmotor, der samlet byder på hele 371 hestekræfter og en acceleration fra 0 til 100 km/t. på omkring 6 sekunder, er RX 500h udviklet til dem, der higer efter en topklasse, elektrificeret ydeevne.
 
Kraften i den helt nye RX 500h leveres af en helt ny hybridarkitektur bestående af en 2.4-liters turbomotor og en 6-trins automatgearkasse, der leverer hurtig acceleration og helt særlige dynamiske køreegenskaber takket være DIRECT4-teknologien.
 
Den forreste elmotor er placeret mellem benzinmotoren og gearkassen og har kobling på begge sider, hvilket giver høj fleksibilitet i leveringen af kraften.
 
Bagtil sidder en e-aksel, der er en kompakt, modulær pakke bestående af en elmotor på 80 kW (109 hk), gearing og en motorstyreenhed placeret mellem baghjulene. Dens kompakte dimensioner sikrer mere plads i kabine såvel som bagagerum sammenlignet med et mere traditionelt firehjulstræksystem.
 
Det nye DIRECT4-system er en eksklusiv teknologi, som udelukkende tilbydes i Lexus’ modelprogram, og som for nylig blev præsenteret for første gang i den fuldt elektriske Lexus RZ 450e. Systemet er grundlæggende et intelligent firehjulstræk, der intuitivt balancerer og fordeler trækkraften mellem de to aksler alt efter forholdene – hurtigere end noget andet mekanisk system. Resultatet er en stressfri og stabil kørsel med intuitiv betjening, som styrker følelsen af forbindelse mellem fører og bil.
 
Da RX 500h er en højt-ydende hybrid, har Lexus monteret modsatrettede kalibre til de forreste bremser for at skabe kraftig bremsning og dynamisk bagstyring, der bestemmer den optimale styrevinkel for baghjulene.
 
Innovativ multimedieteknologi 
Den helt nye RX tilbyder avancerede tilslutningsmuligheder, der er hurtigere, mere stabile og leverer den nyeste multimedieteknologi, ”altid tilkoblet”-tjenester og bekvemmeligheden ved over-the-air opdateringer.
 
Der er omkring 100 forskellige måder for føreren at interagere med den nye RX bl.a. gennem integration af smartphone, integreret navigation, køretøjskommandoer, multimediefunktioner og forbindelse til den elektroniske sky.
 
Indvendigt har den nye RX en 14” stor touchskærm som standard – en af de største i sin klasse. Anti-refleks-skærmen har ekstra knapper til intuitiv adgang til de mest benyttede funktioner, og grafikken præsenteres samtidig i knivskarp HD-opløsning, hvilket giver fremragende synlighed under alle lysforhold. Computerens styreenhed er derudover næsten fire gange hurtigere end det nuværende system.
 
Udover det integrerede standardnavigationssystem får man som standard også forskellige cloud-tjenester med den nye RX, ligesom systemet leverer live information om eventuelle trafikhændelser, ulykker eller vejrforhold.
 
Trådløs smartphoneintegration
Det nye multimediesystem inkluderer også stemmeassistenten ”Hey Lexus”, der svarer på spørgsmål og kommandoer. Trådløs Apple CarPlay, Android Auto og 50 procent hurtigere trådløs opladning end tidligere er andre features.
 
Det er også muligt at fjernstyre flere funktioner i den nye RX. Ud over etablerede fjernfunktioner i Lexus Link app’en som eksempelvis køreanalyse, hybrid coaching, brændstofniveauovervågning og ”find min bil”-funktion er der tilføjet flere andre nye funktioner til den nye plug-in hybridudgave, RX450h+. Her er det nemlig også muligt at overvåge og planlægge opladningen af batteriet, mens Lexus Link app’en gør det muligt at låse og åbne køretøjet, åbne bagklappen, betjene klimaanlægget eller endda betjene bilens havariblink, hvis man fx har brug for at finde sin bil på en parkeringsplads.
 
Ønsker man ekstra kræs til øregangene i den nye RX, vil man for alvor opleve dette i de højeste udstyrsudgaver. De leveres nemlig som standard med en ny Mark Levinson Premium Surround Sound-lyd, der strømmer ud af de 21 velafstemte højttalere. Systemet er udviklet af Lexus’ eksklusive audiopartnere og er optimeret efter bilens nøje afstemte interiørarkitektur. 
 
Mennesket i fokus
Lexus har altid mennesket i fokus, når det japanske luksus livsstilsbrand introducerer nye teknologier. Den nye RX er ingen undtagelse, når det handler om at forbedre komforten, bekvemmeligheden og livet ombord i bedste Omotenashi-gæstfrihedsånd.
 
Det er muligt at vælge digitalt bakspejl i den nye RX, hvilket giver føreren et bredt, uhindret synsfelt ved hjælp af direkte streaming fra bilens bakkamera. Samtidig er det også muligt at få live billeder fra en 360 graders panorama-monitor og pre-optaget billeder fra under bilen af kameraer, der rengøres automatisk. Det giver et virtuelt 3D-billede af RX og bilens omgivelser vist fra oven.
 
Hjælp til parkering er endnu et af de mange avancerede hjælpesystemer i den nye RX. Advanced Park-system hedder parkeringssystemet, der er udviklet med udgangspunkt i Lexus’ topmodel, luksuslimousinen LS. Systemet hjælper med at parkere bilen, kontrollerer automatisk styretøj, speeder og bremser og bruger bilens fire kameraer og 12 ultralydssensorer til at danne sig et samlet billede af bilens omgivelser. Samtidig kan man få systemet til at huske op til tre faste parkeringspladser, som man regelmæssigt benytter.
 
Avancerede sikkerhedssystemer
Sikkerheden er naturligvis helt i top i den nye RX, der benytter sig af de nyeste aktive sikkerheds- og førerassistentsystemer, som findes i den seneste, tredje generation af Lexus Safety System+ med opgraderede funktioner og endnu bedre mulighed for at opdage og forebygge potentielle ulykker.
 
Forbedringerne i sikkerhedssystemerne omfatter en yderligere udvidelse af det automatiske nødbremse systems evne til at opdage motorcykler og andre genstande i bilens bane. Systemet i den nye RX reagerer hurtigere end nogensinde og kan forudsige en potentiel kollision med modkørende biler eller krydsende fodgængere, når man drejer i et vejkryds.
 
Den adaptive fartpilot er også forbedret, så den nu læser trafikken foran hurtigere og bedre, og som følge af en opgradering af vognbaneassistenten følger RX også en mere naturlig linje gennem sving. Vejskiltegenkendelsen er også blevet udvidet til at reagere på flere skilte og kommandoer – herunder advarselsskilte og stop-skilte. 
 
Lexus Safety System+ er standard på alle udgaver af den nye RX i Europa og dermed også i Danmark, og det er muligt på visse udstyrsudgaver at vælge en udvidet sikkerhedspakke. Den inkluderer en vognbaneassistent, som hjælper med automatisk at skifte vognbane på motorvejen, samt en alarm for krydsende trafik foran bilen, som benytter bilens radarovervågning til at advare føreren om eventuel trafik fra begge sider.
 
Styrer forbi forhindringen
Derudover introduceres der på den nye RX en nødbremse-assistent med aktiv styring, som vurderer, om der er stor risiko for kollision med en fodgænger eller med et andet køretøj. Hvis systemet vurderer, at det er svært at undgå en potentiel kollision udelukkende ved at bremse, og at det måske kan undgås ved også at styre, hjælper systemet med at styre bilen forbi forhindringen, alarmere føreren og automatisk nødbremse.
 
En ny proaktiv førerassistent-funktion i RX hjælper med at holde en sikker afstand til forankørende biler, selv når fartpiloten ikke er aktiveret.
 
Der er monteret et lille kamera over rattet, som konstant kontrollerer førerens tilstand. Det er endda i stand til at bremse eller stoppe bilen helt, hvis føreren ikke reagerer på eventuelle advarsler.
 
Lexus i Danmark har åbnet op for onlinereservationer af den nye RX. Introduktion af den nye Lexus RX i Danmark sker umiddelbart efter nytår.