6. januar 2022 - Porsche

Porsche 718 Cayman GT4 RS
Ultimativ performance og maksimal underholdning.

Hør mere om modellerne hos de danske Porsche Centre i Aarhus og København.
Porsche

 
500 hestekræfter, 9.000 omdrejninger og hurtigere rundt på Nürburgring end nogensinde. Den nye 718 Cayman GT4 RS er rendyrket racerbil til brug på landevejen.
 
Hjertet i det nye medlem af Porsches rendyrkede GT-modelfamilie, som netop er præsenteret på LA Auto Show, er den 4,0-liters, 6-cylindrede boxermotor, som kendes fra racerbilen 911 GT3 Cup samt den serieproducerede gadeversion, 911 GT3. Her er ingen turbo eller anden form for trykladning, og omdrejningstallet går så højt som til 9.000 omdrejninger i minuttet. Med sine 500 hestekræfter – den højeste effekt i en 718 Cayman nogensinde – leverer GT4 RS således 80 hestekræfter mere end den almindelige 718 Cayman GT4, mens det det maksimale drejningsmoment er løftet fra 430 til 450 newtonmeter.

De benhårde facts er sammen med en lavere vægt og et sofistikeret aerokit medvirkende til, at 718 Cayman GT4 RS udkonkurrerer den almindelige 718 Cayman GT4 på den legendariske tyske racerbane Nürburgring Nordschleife. Her lykkedes det nemlig for Porsches udviklingskører og dobbelt vinder af 24-timers Le Mans, Jörg Bergmester, at tilbagelægge den 20,8 kilometer lange berygtede distance på blot 7:09,3 minutter. Således skar tyskeren hele 23 sekunder af den hidtil hurtigste tid for en serieproduceret 718 Cayman.
 
Motorsporten er rygraden i Porsches GT-modeller, og blandt de mange features ved den nye topmodel i 718-familien er blandt andet de spektakulære luftindtag, som sidder dér, hvor de bageste sideruder normalt findes. Disse har flere funktioner, da de både optimerer luftstrømmene og samtidig skaber en endnu mere intens lyd i den rå og puristiske kabine.

De velkendte luftindtag foran baghjulene er bibeholdt og sørger for køling til motoren.
Som de øvrige RS-modeller i Porsche GT-familie fås den nye 718 Cayman GT4 RS udelukkende med en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). Gearkassen sikrer lynhurtige skift og maksimal udnyttelse af motorens kræfter, og du kan enten betjene den med skiftepadlerne bag rattet, eller med den nydesignede gearvælger på midterkonsollen. De korte gearudvekslinger kombineret med boxermotorens massive kræfter sikrer en imponerende 0-100-tid på blot 3,4 sekunder, som sammen med en topfart på 315 kilometer i timen gør modellen til den hurtigste Cayman nogensinde.
 
Typisk for enhver RS-model har princippet om letvægt været en afgørende faktor i udviklingen af 718 Cayman GT4 RS. Den topersoners centermotorsportsvogn vejer blot 1.415 kilo uden fører og med fuld brændstoftank, hvilket er 35 kilo mindre end den i forvejen utroligt lette Cayman 718 GT4 med PDK-gearkasse. At ingeniørerne er lykkedes med at skære yderligere af vægtskålen skyldes blandt andet anvendelsen af kulfiberforstærket plastik (CFRP) til komponenter som fronthjelm og frontspoiler.

Letvægtsprincippet kommer også til udtryk i kabinen, hvor du finder tyndere og lettere tæpper, ligesom mængden af lydisolering er stærkt reduceret. Bagruden er fremstillet af letvægtsglas, og de rendyrkede dørsider med simple net i stedet for lommer kombineret med håndtag i tekstil fuldender den evige søgen efter at fjerne ethvert overflødigt gram.
Den markante hækvinge er et betydeligt element i det ydre design af den nye 718 Cayman GT4 RS. Måden, som den store vinge er hængslet foroven – et såkaldt ‘svanehalsdesign’ – stammer direkte fra Porsches succesfulde 911 RSR-racerbiler og blev for første gang introduceret til gaden på den seneste 911 GT3.
 
Hækvingen er en del af det komplette RS-outfit, som også rummer en 30 millimeter lavere ridehøjde sammenlignet med en almindelig 718 Cayman, justerbar undervogn med RS-specifikke dæmpere, fjedre og krængningsstabilisatorer, iøjnefaldende luftudtag på toppen af forskærmene, aerodynamisk optimeret undervognsbeklædning samt justerbar frontspoiler. I Performance-indstillingen, som er udviklet til brug på racerbane, udvikler 718 Cayman GT4 RS cirka 25 procent mere downforce end en almindelig GT4.

Til det ekstra krævende publikum leveres 718 Cayman GT4 RS også som ekstraudstyr med en Weissach-pakke, som løfter det ekstreme design til et endnu højere niveau. Med Weissach-pakken fremstår fronthjelm, luftindtag, sidespejle, hækvinge og andre komponenter i en kulfibervævet finish.

Udstødningerne i titanium er inspireret af dem, du også finder på specialmodellen Porsche 935, og sikkerhedsburet i kabinen er ligeledes fremstillet i det ekstra stærke og ultralette metal – ligesom den øverste del af instrumentbrættet er betrukket med det ruskindslignende Race-Tex-materiale. Tilkøbes Weissach-pakken er det desuden muligt at vælge 20-tommers hjul i smedet magnesium i stedet for standardhjulene i aluminium.
 
I forbindelse med præsentationen af det nye medlem af Porsches GT-familie, lanceres også det unikke Porsche Design Chronograph 718 Cayman GT4 RS. Dette unikke armbåndsur er skabt af Porsche Design og tilbydes eksklusivt til købere af den firehjulede version. Ganske som bilen er uret også udviklet ud fra principper om lav vægt og høj performance og består blandt andet af titanium. Urets rotor giver associationer til hjulene på en 718 Cayman GT4 RS og kan leveres i forskellige farver – akkurat som bilen.

Og som en ekstra overraskelse til LA Auto Show afslørede Porsche en storebror til den omtalte gadeversion, nemlig 718 Cayman GT4 RS Clubsport. Den mest markante ændring ved modellen er som ved gadeversionen den 4,0-liters, 6-cylindrede boxermotor, der kendes fra racerbilen 911 GT3. Clubsport-modellen har ligeledes 500 hestekræfter, hvilket er 75 flere heste end den tidligere GT4 Clubsport-model. Det homologerede køretøj er baneklar fra fabrikken og kan bruges i SRO-racerserier rundt om i verden uden yderligere modifikationer.

Hør mere om modellerne hos de danske Porsche Centre i Aarhus og København.