7. november 2021 - De Danske Bilimportører

Salget af grønne biler fordoblet
Salget af grønne biler udgjorde i oktober måned 43%.

På 1. pladsen over de mest populære mærker i oktober 2021 endte Volkswagen, på 2. pladsen Hyundai og på 3. pladsen Peugeot.
De Danske Bilimportører


Salget af grønne biler udgjorde i oktober måned 43 procent, hvilket er mere end en fordobling ift. samme måned sidste år. Samlet set blev der i oktober indregistreret 12.665 personbiler, hvilket er 16 procent lavere end samme tidspunkt i 2020. 

Efter en rekordhøj salgsandel af elbiler og plug-in-hybrider i september måned følger oktober måned godt med. Med 5.409 nye grønne biler, udgjorde disse 43 procent af bilsalget i den forgangne måned, hvilket er over en fordobling ift. oktober 2020, hvor andelen var 18 procent. I oktober 2021 udgjorde salget af elbiler 17 procent og plug-in-hybriderne 26 procent

”Salget af grønne biler fortsætter på et højt niveau, og det er ved at blive en naturlig del af danskernes hverdag at køre på strøm. Dog er indregistreringer af nye personbiler i Danmark generelt gået tilbage ift. sidste år, hvilket skyldes den globale forsyningskrise, der også smitter af på bilindustrien,” siger Mads Rørvig, adm. direktør, De Danske Bilimportører.

Ladestandere, ladestandere, ladestandere
Rekordsalget af opladelige biler stiller store krav til infrastrukturen for opladning i Danmark, hvis man skal opnå en gnidningsfri overgang til de nye teknologier. Et bredt flertal i Folketinget indgik i sidste uge en aftale om ladestandere, der bliver afgørende for den grønne omstilling. 

”Langt de fleste danskere kan nemt lade deres bil op hver nat hjemme i garagen. Men vi har stadig en stor udfordring for de bilister, der bor i etageejendomme, og som dermed ikke har samme mulighed. Her er det nødvendigt, at beboerforeninger, arbejdspladser og kommuner virkelig sætter turbo på at få opsat ladestandere, så der bliver opladningsmuligheder for alle,” siger Mads Rørvig.
 

 
Personbilsalget oplever mindre tilbagegang
Med 12.665 nye personbiler i oktober endte årets første måned i 4. kvartal 16,0 procent under sidste års niveau i samme måned, hvor der kom 15.070 nye biler ud på vejene. Faldet skyldes primært lange ventetider på nye biler på grund af manglende mikrochips. 
År-til-dato er der nyregistreret 152.615, hvilket er 2,9 procent færre end samme periode sidste år. Fra januar til og med oktober 2020 købte danskerne 157.207 fabriksnye personbiler.

 


På 1. pladsen over de mest populære mærker i oktober 2021 endte Volkswagen, på 2. pladsen Hyundai og på 3. pladsen Peugeot
 
Elbilsalget står stærkt
Med 2.130 nyregistreringer udgjorde elbilerne 16,8 procent af markedet i oktober måned, hvilket er betydeligt højere end oktober sidste år, hvor de fuldt batteridrevne biler udgjorde 7,3 procent af markedet. 

I de første 10 måneder af 2020 blev der indregistreret 8.646 nye elbiler, mens der i løbet af de første 10 måneder af 2021 er blevet indregistreret hele 17.128 elbiler.
 



 


Plug-in hybrider vækster også
I september måned lå elbilerne og plug-in hybriderne side om side i salgsstatistikkerne, men plug-in hybriderne trak lidt fra igen i den forgangne måned. 3.279 nyregistrerede plug-in hybrider blev det til i oktober, og plug-in hybriderne udgjorde dermed 25,9 procent af markedet. 3.279 nyregistreringer er mere end en fordobling i forhold de 1.622 nyregistreringer i oktober 2020.

 


De alm. (ikke-opladelige) hybrider stod for 563 nyregistreringer i oktober 2021, hvilket er en tilbagegang fra 895 nyregistreringer i oktober 2020. År-til-dato er der indregistreret 7.529 alm. hybrider, hvilket er en stigning i forhold til sidste år, der bød på 7.066 nye, alm. hybrider i samme periode. 
 
SUV’erne fortsætter op
SUV-segmentet udgjorde næsten halvdelen af markedet i oktober måned, og segmentet oplevede en stigning på hele 12,6 procentpoint i forhold til sidste år. SUV'ernes fremfærd koster naturligvis for andre segmenter, særligt for Mikro-, Lille- og Mellem-segmentet. Mellem-segmentet oplevede den største tilbagegang i markedsandele med en nedgang på 5,1 procentpoint.

 
Inden for SUV-segmentet var det specielt Mellem-SUV'erne, der øgede deres andel af segmentet i forhold til oktober 2020, imens det modsatte var tilfældet for Lille-SUV'erne. 





 
Fordelingen mellem købs- og leasingandel
Fordelingen mellem købs- og leasingandelen har gennem en lang periode været meget konstant. I oktober udgjorde privatleasing 12,9 procent af nyregistreringerne, erhversleasing udgjorde 33,3 procent, og køb udgjorde 53,8 procent.