13. oktober 2021 - Michelin

Helårsdæk i fremgang
De mange milde vintre får flere til at vælge helårsdæk.

Skift til vinterdækkene, når temperaturen kommer under 7 plusgrader i dagtimerne. Typiske i perioden fra november til marts.
Michelin


De seneste års milde vintre får flere bilister til at vælge helårsdæk. Heldigvis er moderne helårsdæk markant forbedret i forhold til tidligere, fastslår Michelin, der netop har lanceret en ny generation af ”danskerdækket”, Michelin CrossClimate2.

Alligevel fastholder Michelin, ligesom dækbranchen og FDM, sin anbefaling af vinterdæk til langt de fleste danske bilister.

Selv om helårsdækkene stadig står for en relativt lille andel af markedet, er det en dæktype, der på få år har fået ganske pæn medvind hos forbrugerne.

- Helt overordnet ser vi, at helårsdæk med vores eget Michelin CrossClimate-dæk i front, tager en lille bid af markedet fra især de traditionelle vinterdæk. En naturlig forklaring kan være de milde vintre, vi har haft i Danmark de senere år, der får nogle bilister til at se efter en sæsonmæssig helgardering. Det kan f.eks. være bilister med lavt kørselsbehov eller til bil nummer to. Eller det kan være bilister i de større byer, der godt kan klare sig uden bilen, hvis der en morgen pludselig er store mængder sne og is, forklarer Claus Chouhan, salgsdirektør for Michelin i Danmark.
 
Han ser en tendens til, at det i dag primært er de klassiske vinterdæk, der bliver fravalgt til fordel for helårsdæk. Sommerdækkene, hvor udseendet, køredynamikken, valg af fælge i større dimensioner, mv. for mange bilejere er en væsentlig parameter, gør, at sommerdækkene ”holde stand” rent salgsmæssigt.

- For langt de fleste bilister handler dækvalg om vinteren om at komme trygt og sikkert gennem de mere regnfulde måneder med kulde, sjap, is og nogle gange sne. Om sommeren går mange mere op i køreglæde, komfort, dækstøj, sportslige egenskaber mv. Her spiller æstetik og fornemmelse helt klart sammen med sikkerheden. Det kan være en forklaring på, at salget af sommerdæk er mindre mærket af helårsdækkenes popularitet, siger Claus Chouhan.

Helårsdæk bliver bedre, men vinterdæk er bedst
Siden 2015, hvor Michelin sendte sit første Michelin CrossClimate-dæk på markedet og dermed satte gang i en fornyelse af helårsdækket som kategori hos alle dækproducenterne, er markedet vokset stødt. Under coronapandemien er helårsdæk den eneste kategori af dæk, der er gået frem under nedlukningerne.

Men selv om Michelins nye generation af helårsdækket, døbt Michelin CrossClimate2, i en række uafhængige tests udpeges som testvinder sammenlignet med de nærmeste konkurrenter[1], lyder anbefalingen stadig, at danske bilister vælger et kvalitetsvinterdæk i vinterhalvåret. Og på trods af helårsdækkenes fremgang kører tre ud af hver fjerde danske personbil da også fortsat på vinterdæk om vinteren[2].
 
- Vinterdæk er stadig det mest optimale og sikre valg til de fleste kørselsbehov. Men det er klart, at er du ikke partout afhængig af din bil i hverdagen, så kan helårsdækket være en god løsning - og helt uden sammenligning er et dæk som Michelin CrossClimate 2 langt, langt bedre end at køre på sommerdæk om vinteren, fortæller Claus Chouhan.

De vigtigste dækråd til sikker vinterkørsel 
Kør IKKE med sommerdæk om vinteren. Sommerdæk er skabt til varme og sommerforhold - kulde gør gummiet hårdt og forringer vejgrebet. Samtidig har vinterdækket mere optimal dræning af vand. 

Skift til vinterdækkene, når temperaturen kommer under 7 plusgrader i dagtimerne. Typiske i perioden fra november til marts. 

Vælge altid vinterdæk, hvis du er afhængig af bilen i hverdagen og skal kunne komme frem i alt slags vejr. 

De mange danske familier, der normalt tager bilen til skiferien nord- eller sydpå, skal huske, at vinterdæk eller dæk med 3PMSF-markering er lovpligtige i mange af vinterdestinationerne.

Nye generationer af helårsdæk, som Michelin CrossClimate2 - der faktisk også er mærket 3PMSF og dermed godkendt til vinterkørsel i fx Sverige - kan være en god løsning ved bykørsel, mindre kørselsbehov og for bilister, der ikke er dybt afhængige af bilen.