27. april 2021 - Honda

Den nye Honda HR-V
Coupé-inspireret ydre med fremragende SUV-design.

Den helt nye HR-V e:HEV vil være tilgængelig i Europa i slutningen af 2021. Kunder kan registrere deres interesse nu på Hondas hjemmeside.

Honda
 
Minimalistisk, coupé-inspireret stil følger Hondas moderne designfilosofi
Næste generations HR-V er som standard udstyret med Hondas stærke og effektive e:HEV tomotorers hybriddrivlinje
 
En opgraderet platform med smart design giver maksimal plads i kabinen.
 
Den kompakte SUV er det næste skridt i Hondas forpligtelse til at elektrificere alle sine modeller i Europa inden udgangen af 2022
 
Den helt nye HR-V e:HEV er drevet af Hondas avancerede to-motorers hybriddrivlinje, der leverer en kombination af effektivitet og hurtig præstation. Den fremragende kompakte SUV slutter sig for første gang til Hondas serie af e:HEV-modeller (hybrid), og er et af de sidste skridt i brandets forpligtelse til at elektrificere alle sine europæiske mainstream modeller inden udgangen 2022.
 
Da Honda udviklede HR-V var målet at skabe en bil med en attraktiv kombination af markant design, exceptionel effektivitet og ultimativ funktionalitet. Den nye model blev udviklet for at leve op til nutidens krævende forbrugere, og den opnår en sjælden balance af det bedste SUV-design og utrolig rummelighed med kompakte dimensioner og nem tilgængelighed for passagererne. Alt dette er opnået med Hondas princip "Man-Maximum, Machine-Minimum" (M/M), som bunder i troen på, at formålet med teknologi og design er at tjene førerens og passagerernes behov.
 
Coupé-inspireret ydre med fremragende SUV-design
Med sine fremadrettede karakterlinjer og glatte overflader afspejler næste generations HR-V e:HEV brandets enkle, rene og moderne designfilosofi, der allerede ses i de seneste Honda-modeller.
 
Den kompakte coupe-inspirerede facon er både velkendt og spændende, med en livlig karakter og selvsikker SUV-fremtoning, som er defineret af de samme centrale designkoncepter for funktion og udseende. Den fremtrædende silhuet er opnået ved at øge frihøjden med 10 mm og reducere taghøjden med 20 mm, sammenlignet med den tidligere model. Hjulstørrelsen er øget til 18", som er standard på den helt nye HR-V, og det mindre frontudhæng forstærker den robuste SUV-fascination og giver den soliditet, som kunderne går efter.
 
Det rene, enkle design er primært opnået gennem bilens glatte overflader, hvor de ydre designfunktioner er inkorporeret i bilens facon. For eksempel integreres forlygterne og det farvede og markante lavere kølergitter med forenden og forskærmene, og giver den et mere markant udseende med et slankt og dristigt udtryk.
 
Siderne på bilen viser en moderne æstetik med en skarp, horisontal linje, der løber fra bagenden helt op til forlygterne, og giver en følelse af fremadrettet bevægelse. Den fremspringende forende og tilbagetrukkede A-stolpe danner en flot, lang motorhjelm, der visuelt flytter kabinen bagud, og yderligere understreger de slanke, coupé-lignende dimensioner. Kombinationen af det praktiske og æstetiske ydre ses tydeligt i bagendens enkle design, som smart integrerer bagklappens håndtag med bagpanelet.
 
Der er opnået aerodynamiske forbedringer uden unødige designfeatures, som så ofte begrænser designet. En åbning til luftindtag ved den forreste kofanger og det slanke design på baglygterne hjælper med at reducere turbulensen, der yderligere afhjælpes med den bagerste sidespoiler, som reducerer turbulens bag bilen. Resultatet er bedre stabilitet og bedre brændstoføkonomi ved høj fart, uden at det forringer designet.
 
Kabinedesign og den bedste rummelighed i klassen
I den nye HR-V er alle designelementer rettet mod at opnå en følelse af generøs rummelighed og luftighed, der sætter passagererne i kontakt med omverdenen, samt niveauer af komfort og anvendelighed, der er suveræn i det sub-kompakte SUV segment. Moderne stoffer og strukturerede materialer skaber en solid følelse, med kvalitet som soft-touch materialer.
 
Interiøret blev designet med fokus på plads og lys for at øge følelsen af luftighed i kabinen. Den luftige fornemmelse forstærkes yderligere af det unikke luftspredningssystem med L-formede dyser, der er placeret i instrumentpanelets øverste hjørner. Det nye system undgår problemet ved de traditionelle ventilationssystemer, hvor passagererne ofte føler ubehag når luften blæses direkte ud på dem. Systemet dirigerer diskret en luftstrøm langs med de forreste vinduer til loftet, og skaber en lufthvirvel ved siden af og oven over passagererne. Effekten af de nye dyser påvirker ikke blot direkte passagererne, men skaber et behageligt miljø for alle i kabinen.
 
Fornemmelsen af forbindelse til verden udenfor begynder med fremragende udsyn. Det er opnået ved hjælp af flere forbedringer.  For det første er førerens position 10 mm højere end i den tidligere model. Desuden er vinduerne designet til at lade så meget lys som muligt strømme ind hjulpet af det vandrette instrumentpanel, der flugter med motorhjelmen. Placeringen af sidespejlene er flyttet længere ned på døren, og forbedrer udsynet ved sving.
 
Hondas næste-generations, kropsstabiliserende forsæder har en måttestruktur, der erstatter den tidligere fjederstruktur, og som hjælper med at forhindre træthed på lange ture og øger komforten i hverdagen. For yderligere komfort under kørslen er instrumenterne placeret optimalt, og så tæt som muligt på førerens synsfelt. Det ryddelige, brugervenlige layout tilføjer en følelse af god plads med let genkendelig betjening af lyd og ventilation, der giver mulighed for sikker og intuitiv betjening.
 
Platform og disponering
Selv om de overordnede dimensioner på bilen er de samme som på den tidligere model, tilbyder den nye HR-V mere plads til ben og skuldre, hvilket giver en følelse af god plads og komfort. Ud over 35 mm mere benplads ved bagsædet er tilbagelænet forbedret yderligere sammenlignet med den foregående generation af HR-V, hvilket er opnået takket være Hondas centrale layout af benzintanken og den smarte disponering af hybridkomponenterne. Platformens konfiguration gør det også muligt for Honda at bevare den usædvanligt alsidige Magic Seat-opsætning i bag, som både kan lægges ned eller foldes op afhængigt af den ønskede plads i bagagerummet.
 
Den nemme adgang ved lastning er ikke påvirket af den coupé-inspirerede taglinje. Det skyldes den smarte disponering, Magic Seats, en lavere læssekant, bagklappens åbning samt et lavt, fladt gulv i bagagerummet. Resultatet er rigelig bagageplads, der nemt har plads til et bredt udvalg af bagage og udstyr til udendørs aktiviteter. For eksempel kan to mountainbikes til voksne (med forhjulene afmonteret) nemt lastes og stilles opret. Den nemme lastning lettes yderligere af den håndfri ‘Power Tailgate Walk Away Close’-funktion* med forbedret funktionalitet sammenlignet med andre tilsvarende systemer. Den smarte nøglefunktion registrerer, når nøglen bevæger sig væk fra bilen, og lukker automatisk bagklappen.
 
Bagagepladsen i HR-V er også optimeret med en midterkonsol placeret midt i kabinen samt et opbevaringsrum til små enheder med USB-opladerstik for og bag* foruden en trådløs opladerplade*. Det suveræne audiosystem med en ekstern forstærker* og de touch-aktiverede kabinelys understreger følelsen af det suveræne interiør og den komfortable ambience.
 
Ved hjælp af Hondas M/M-princip er HR-V platformen konstrueret med hybriddrivlinjens komponenter smart disponeret i chassiset og i motorrummet. Kombineret med Hondas innovative, centrale layout af benzintanken og et integreret batteri under bagagerummet i stedet for under bilens gulv, er det muligt for HR-V at levere maksimal komfort for fire voksne passagerer på trods af de ekstra e:HEV-komponenter.

Effektiv og dynamisk drivlinje
Hondas kendte e:HEV hybridteknologi leverer en jævn og komfortabel køreoplevelse med dynamiske præstationer og imponerende brændstoføkonomi. Teknologien omfatter to kompakte og stærke elmotorer, der er sluttet til en 1,5 liter i-VTEC benzinmotor med højeste ydelse fra forbrændingsmotoren på 96 kW (131 PS) og et maksimalt moment på 253 Nm ved 4.500 omdr./min.
 
Konfigurationen i HEV omfatter tre kørselstilstande, der vælges automatisk efter de aktuelle kørebehov. For at levere den ultimative effektivitet starter HR-V med elmotoren og skifter til hybridtilstand, når motoren er under behovet for højt moment, og skifter igen til benzinmotor ved kørsel med højere, mere konstant hastighed. Køredynamikken forøges gennem de forskellige køretilstande  - Sport, Normal og Econ, mens den supplerende køretilstand B kan vælges via gearskiftet for en stærkere regenerativ bremsning og en mere EV-lingende oplevelse.. Niveauet af energigenvinding og styrken af decelerationseffekten kan justeres til førerens præferencer ved brug af Deceleration Selector bag rattet, der kan levere giver en række forskellige køreoplevelser.

Avancerede og intuitive tilslutningsmuligheder
Den helt nye Honda HR-V har problemfri tilslutning i bilen, hvilket giver ejerne mulighed for nemt at forblive forbundet til deres daglige aktiviteter. Brugerfladen på den intuitive 9” LCD touchskærm er designet til at distrahere føreren mindst muligt med enklere og fuldt indstillelige menulag, der giver nem adgang til praktiske funktioner og lettere betjening. HMI-betjeningen er forbedret betydeligt sammenlignet med de tidligere HMI-systemer, og gør det nemt og hurtigt at skifte mellem apps og sørger for hurtig respons på input og ordrer. Føreren er også i stand til at afgøre, hvor mange oplysninger til avanceret førerhjælp, der vises på 7” TFT e:HEV displayet for at yderligere at minimere distrahering af føreren.
 
Brugerfladen, som navigeres med den velkendte betjening i smartphone-stil, aktiverer også smartphone skærmspejling via Apple CarPlay (gennem Bluetooth, WiFi eller kabel) og Android Auto (kabel). Over-the-air softwareopdateringer giver mulighed for opgradering til de nyeste funktioner og apps.
 
Forbedret sikkerhed
Den helt nye HR-V er for første gang udstyret med Honda SENSING™, og har et stort udvalg af klasseførende, avancerede sikkerhedsteknologier og features, der hjælper føreren. Honda SENSING™ er blevet opgraderet i den helt nye HR-V, blandt andet med en applikation til et nyt, bredere HD enkeltlinses frontkamera og high-speed chips til billedbehandling, der er bedre end den tidligere kombination af kamera og radarsensor. Opgraderingen omfatter også forbedret natkørsel med Pedestrian Collision Mitigation Steering System (PDMSS) og Collision Mitigation Brake System (CMBS), som nu registrerer modkørende biler, der krydser bilens køreretning, inklusive cykler og motorcykler, og aktiverer bremserne.
 
En revolutionerende ny teknologi for fartpiloten (ACC) i den nye HR-V forbedrer sikkerheden ved baneskift og overhaling af køretøjer. Styrevinklen og den tværgående G-kraft vurderes nu sammen med billeder fra det forbedrede kamera for at accelerere bilen tidligere under manøvrer. Det giver en sikrere og mere jævn overgang ved overhaling. Fartpiloten har også en lavhastigheds følgefunktion samt bremsekontrol for at opretholde den valgte hastighed ved kørsel ned ad bakke.
 
Blindvinkelassistent er nu inkluderet i den helt nye HR-V*. Den anvender radarteknologi for automatisk at registrere køretøjer i førerens blinde vinkel, og advarer føreren via et advarselssymbol i sidespejlet. Registreringsafstanden er forbedret fra 3 m til 25 m, og giver føreren øget tillid.
 
Systemet til overvågning af krydsende trafik er også forbedret, og benytter radarsensorer på siden af bilens bagende for at advare føreren om krydsende trafik, når der bakkes. Der er både en lydalarm og en visuel alarm.
 
Hill Descent Control (HDC) fungerer ved en minimumshastighed på kun 3 km/t og er tilgængelig for første gang i Europa i HR-V. Denne teknologi gør det muligt at opnå større og mere jævn kontrol på overflader med kun lidt vejgreb og på stejle nedkørsler for at øge køretilliden under forskellige forhold, såsom kørsel på glatte, udendørs ramper i P-huse eller på snedækkede veje.
 
Den helt nye HR-V e:HEV vil være tilgængelig i Europa i slutningen af 2021. Kunder kan registrere deres interesse nu på Hondas hjemmeside.