16. november 2020 - Toyota

Ny Toyota C-HR GR Sport
Mere sport og dynamik i ny Toyota C-HR GR Sport.

Den nye C-HR GR Sport får premiere i Danmark i begyndelsen af 2021, hvor også priserne vil blive offentliggjort.
Toyota

Da Toyota i starten af året introducerede en ny 2.0-liters hybridmotor med 184 hestekræfter til den skarptslebne Toyota C-HR, som bl.a. den danske bildesigner Stephan Rasmussen har har stået bag, var det samtidig også starten på en mere sportslig retning for modellen.

Nu tager Toyota så næste skridt og løfter sløret for en ny udgave af C-HR med et mere dynamisk udtryk og med tilnavnet GR Sport, der trækker tydelige tråde fra motorsportsafdelingen, TOYOTA GAZOO Racing, som i september vandt 24-timers løbet på Le Mans for tredje år i træk.

Med en ny særlig udgave af den skarptslebne Toyota C-HR, som den danske bildesigner Stephan Rasmussen har været med til at designe, gør Toyota den køredynamiske og sportsligt udseende C-HR endnu mere sportslig. Den særlige udgave får navnet C-HR GR Sport og er den tredje bilmodel, Toyota præsenterer i en såkaldt GR Sport version.

Første model var den mere kompakte Yaris GR Sport, der blev introduceret for halvandet år siden, mens Corolla GR Sport havde dansk premiere over hele landet i starten af i år. Efter nytår følger C-HR nu efter også med en GR Sport udgave.

Ligesom sine to GR Sport søskendemodeller er der med C-HR GR Sport tale om en model, der har fået en ekstra sportslig indsprøjtning inspireret af Toyotas motorsportsafdeling, TOYOTA GAZOO Racing, der i september i år vandt 24-timers løbet på Le Mans for tredje år i træk og lige nu fører VM-serien i rally for kører.

To forskellige hybridmotorer
C-HR GR Sport kan fås med to forskellige hybridmotorer – enten en 1.8-liters hybrid med 122 hestekræfter eller den noget mere kraftfulde 2.0-liters hybrid med 184 hestekræfter. Fælles for de to hybridudgaver er, at man ikke selv behøver at lade hybridbatteriet op. Det sørger bilen nemlig selv helt automatisk for under kørslen, hvilket gør, at man kan køre på ren el i op til halvdelen af tiden bag rattet.

Som udgangspunkt er C-HR GR Sport altid højt udstyret med særlige ud- og indvendige stylingdetaljer. Udvendigt prydes bilen af flere mørke detaljer som fx sort emblembaggrund, sorte lygtehuse, piano sort forkofanger, en frontgrill i mørk krom finish samt en ny og mere aggressivt designet sort underlæbe. C-HR GR Sport er desuden udstyret med 19” alufælge og det karakteristiske GR Sport-logo bagest.

Indvendigt præger sølvgrå toner kabinen, og sportssæderne er i Alcantara læder med grå og røde syninger inspireret af motorsportsafdelingen, GAZOO Racings, farver. Samtidig er GR-logoer placeret de strategisk rigtige steder i kabinen – nemlig øverst på sportssæderne, på dørlisterne og selvfølgelig på Start og stop-knappen. Røde syninger på læderrattet og på læderet omkring gearstangen fuldender det sportslige udtryk i kabinen.

Spækket med udstyr
GR Sport udgaven er spækket med fabriksmonteret udstyr, hvor bl.a. sortlakeret bitone tag, mørktonede sideruder og bagrude, nøglefri betjening, fuld LED-lygtepakke, automatisk el-foldbare sidespejle med varme, sædevarme og ratvarme opfylder de flestes behov for komfortudstyr. Samtidig er det muligt at tilkøbe et JBL Premium lydanlæg.

Det er dog ikke kun udstyret og stylingen, der er trukket i en mere sportslig retning på C-HR GR Sport udgaven. Toyota har fået dækproducenten Continental til at udvikle et nyt, specialdesignet dæk, Continental Premium Contact 6, til bilens store 19” alufælge. Det øger vejgrebet og stabiliteten i sving og mindsker dermed risikoen for understyring og krængning.

Selvom det nye dæk er større end det nuværende 18” dæk på den hidtidige topudgave af C-HR, er det samtidig også lettere. Det gør det muligt at opnå tilsvarende rullemodstand og emissionsniveau, som de øvrige C-HR-modeller monteret med 18” dæk har.

I tillæg til den nye dækmontering har C-HR GR Sport fået tilført et nyt affjedringssystem og en helt ny styretøjstuning, og man vil således føle en mærkbar forbedring i bilens dynamiske formåen – endda uden at gå på kompromis med modellens sædvanlige komfort.

Høj sikkerhed
Sikkerheden i C-HR er generelt høj med adaptiv fartpilot, automatisk nødbremse for biler og fodgængere i både dagslys og mørke og for cyklister i dagslys samt vognbaneassistent med aktiv styring. Men C-HR bliver nu også endnu mere sikker. Det sker, når alle nye udgaver – inklusive GR Sport udgaven – får opgraderet sikkerhedspakken Toyota Safety Sense til den nyeste version, som også ligger i den helt nye Yaris.

En vejkrydsassistent, der automatisk nødbremser, hvis man overser en fodgænger ved et højresving eller en modkørende bil ved et venstresving, vil fremover også være en del af den avancerede sikkerhedspakke. Desuden aflæser en vejskilteassistent skiltene langs ruten og bidrager i kombination med den adaptive fartpilot til, at det bliver endnu lettere at overholde hastighedsgrænserne.

Den nye C-HR GR Sport får premiere i Danmark i begyndelsen af 2021, hvor også priserne vil blive offentliggjort.