9. november 2020 - FDM

Falsk tryghed i sikkerhedsudstyr
Ny rapport: Vigtigt sikkerhedsudstyr kan give falsk tryghed.

Forbrugere og bilforhandleres kendskab til systemerne skal forbedres, hvis det fulde potentiale i systemerne skal udnyttes fuldt ud, fastslår ny rapport. (Foto: FDM)
FDM

Der er et stort sikkerhedsmæssigt potentiale i nye bilers assistentsystemer. Men forbrugerne mangler kendskab til og erfaring med systemerne, der ofte plages af ’børnesygdomme’, viser ny stor europæisk rapport, som blandt andre FDM står bag.

Selvom nye biler har kurs mod bedre sikkerhed, er der endnu lang vej, før potentialet i de mange nye assistentsystemer kan udnyttes fuld ud. Flere af de såkaldte ’Advanced Driver Assistant Systems’, forkortet ADAS, er allerede i dag standard i mange nye biler, og fra 2022 bliver en god håndfuld af dem et EU-krav i nye bilmodeller.   
 
Systemerne gør, at bilerne blandt andet nu selv kan bremse for både bløde og hårde medtrafikanter, holde bilen i dens vognbane og tilpasse farten efter den tilladte hastighed.
 
Mange af systemerne døjer imidlertid stadig med småfejl, ligesom der endnu mangler egentlige minimumskrav til systemerne. Derudover halter det med både forbrugernes og bilforhandlernes kendskab til og viden om assistentsystemerne. Det konkluderer en ny stor europæisk rapport ’How to maximize their road safety benefits of ADAS’, som blandt andre FDM har været med til at udarbejde.
 
”Der er ingen tvivl om, at nye assistentsystemer som f.eks. automatisk nødbremse allerede har forbedret trafiksikkerheden markant. Men som både FDM og sikkerhedssamarbejdet Euro NCAP tidligere har påvist, og som rapporten også dokumenterer, har systemerne deres begrænsninger og virker ikke altid godt nok. Det kan give en falsk tryghed bag rattet,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto, der som formand for FIA’s tekniske ADAS-arbejdsgruppe har været med til at udarbejde rapporten.
 
En ting er, hvordan og hvor godt systemerne virker. En anden er bilisternes kendskab til dem. Den kunne godt være meget bedre, viser rapporten, som har undersøgt 9.000 europæiske bilisters kendskab til og erfaring med assistentsystemerne, der langtfra gør bilen selvkørende, som mange bilister fejlagtigt har opfattelsen af.
 
Undersøgelsen viser, at 70 procent overvurderer deres forståelse af, hvor godt systemerne virker, mens kun 69 procent svarer, at systemerne fungerer, som de havde forventet. Så godt som alle, 99 procent, svarer, at de ikke modtog nogen særskilt uddannelse i systemerne i forbindelse med bilkøbet, men alene stolede på bilforhandlerens oplysninger om systemerne.
 
”Vores undersøgelse, der også omfatter danske bilejere, viser, at mange ikke ved, hvilke assistentsystemer deres bil har. Det største problem er dog, at mange tror, at de ved, hvordan systemerne virker, uden at kende deres begrænsninger. I værste fald kan det føre til uheld. Derfor venter der en opgave for bilproducenterne og -forhandlerne, der skal blive bedre til at informere om assistentsystemerne. Men som bilejer har man selvfølgelig også selv et ansvar for at sætte sig ind i sin nye bils egenskaber. Det er et spørgsmål om sikkerhed,” siger Lone Otto.
 
De europæiske bilklubbers paraplyorganisation FIA Region 1 vil nu bruge rapporten til overfor både EU og bilproducenter at sikre udviklingen af bedre og mere ens standarder for assistentsystemer og samtidig øge forbrugernes kendskab til de vigtige systemer til gavn for trafiksikkerheden.