22. september 2020 - De Danske Bilimportører

Ekspertmøde om grøn omstilling
De Danske Bilimportører til møde om grøn omstilling.

Forbrugerne og forhandlerne skal have et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre.
De Danske Bilimportører

De Danske Bilimportører har i dag besøgt Folketingets Skatteudvalg, for at komme med vores bud på den bedste vej til en grøn omstilling af bilparken.

Skatteudvalget har i dag afholdt ekspertmøde om vejen til en grøn bilbeskatning. På mødet præsenterede Eldrup-kommissionen deres anbefalinger til, hvordan Danmark kan få en grønnere bilpark gennem afgiftssystemet. Udvalget har udover kommissionens medlemmer inviteret De Danske Bilimportører, som eneste repræsentant fra bilbranchen, til at kommentere på kommissionens delrapport.

”Vi er selvfølgelig rigtig glade for, at vi får lov til at dele vores store ekspertise på netop dette område. De Danske Bilimportører samarbejder gerne med regeringen, og folketingets andre partier, om at transformere den danske bilpark, så regeringen kan nå sit klimamål på 70% reduktion af CO2 i 2030.” Siger adm. direktør for De Danske Bilimportører, Mads Rørvig.

Bilimportørernes vej til den grønne omstilling af transportsektoren er simpel. Forbrugerne og forhandlerne skal have et stabilt og gennemsigtigt afgiftssystem, der skaber incitament til at købe, udvikle og forhandle biler, der forurener mindre og udleder mindre CO2. Det får vi ved at skrotte den 95 år gamle værdibaseret afgiftsmodel, der eksisterer i dag.

I dag beskattes biler ud fra deres købspris, hvilket betyder, at biler med den nyeste teknologi er dyrere end biler, der forurener mere og er mindre sikre. Et nyt afgiftssystem, der er baseret på bilens tekniske egenskaber, vil gøre det mere attraktivt at køre i biler med en lavere CO2-udledning.

”En af de ting, som vi blandt andet kæmper for er en omlægning af registreringsafgiften. Vi anbefaler at sløjfe registreringsafgiften og den grønne ejerafgift. Dette er til fordel for en enkel løbende opkrævet afgift, baseret på bilernes tekniske egenskaber, eksempelvis deres CO2-udledning og vægt.” Fortæller Mads Rørvig.