30. januar 2020 - Applus Bilsyn

Godt nyt for bilerne
Godt nyt for bilerne: mindste spredning af vejsalt i 20 år.

Normalt spreder direktoratets lastbiler omkring 58.000 ton salt på en gennemsnitlig vinter. Sidste år kørte de imidlertid kun 27.328 ton hvidt vejsalt ud.
Applus Bilsyn

Det laveste forbrug af vejsalt siden årtusindeskiftet betyder færre rustskader på bilerne. DMI venter fortsat mildt vintervejr. Dermed kan saltsprederne, ifølge Vejdirektoratet, meget vel forblive i garagen.

Hovedparten af rustskader på biler opstår om vinteren. Og årsagen er enkel: masser af fugt, is og sne blandet op med tonsvis af vejsalt.

Men i år arter omstændighederne sig anderledes, fordi den danske vinter i den grad er udeblevet.

Ikke siden år 2000 har Vejdirektoratet distribueret så lidt vejsalt som sidste år.

Vejsalt halveret
Normalt spreder direktoratets lastbiler omkring 58.000 ton salt på en gennemsnitlig vinter. Sidste år kørte de imidlertid kun 27.328 ton hvidt vejsalt ud. Og det skal bilejerne være glade for, vurderer bileksperter.

- 19 ud af 20 rustskader opstår typisk henover vinteren. Det er her, bilen bombarderes med småsten, som ødelægger rustbeskyttelsen på undervognen. Oveni det skaber fugt, is, sne og salt et skadeligt økosystem for rust.

- Indtil videre har vi haft masser af nedbør, hvilket også kan generere rust. Men på den positive side har vi både været forskånet for sne, is og en masse salt. Det skal vi være glade for, da det betyder færre rustskader og rustreparationer, forklarer kvalitetschef hos Applus Bilsyn, Paul Christensen.

Ifølge Applus Bilsyn er især undervognen, skærme, hjulophæng, vanger og steder, hvor metallet er bukket og nittet sammen, udsatte.

Ikke udsigt til sne og salt foreløbig

De gode nyheder til bilisterne stopper dog ikke her. Dansk Meteorologisk Institut venter ikke markante vejrskift i de kommende måneder, oplyser de på hjemmesiden.

Dermed kan en stor del af saltsprederne formentlig blive i garagen, vurderer Vejdirektoratet.

- Vi fortsætter den nuværende saltningspraksis, hvor vi salter præventivt, så statsvejnettet ikke bliver glat. Men kommer der ikke et vejrskifte, kan det betyde et mindre forbrug af salt i forhold til en normal vinter, siger Vejdirektoratets teamleder på vintervagtcentralen i Aalborg, Carina Meldgaard Frandsen.

Fakta: Forebyg rust
1. Vær opmærksom på undervognen. Snavs kan sætte sig fast i kanter og vanger og udvikle sig til rust.
2. Kontroller bilens rustbeskyttelse hvert år - også selvom beskyttelseslaget typisk holder i tre-fire år.
3. Vask bilen et par gange henover vinteren. Tør med en klud bagklap og døre af indvendigt bagefter.
4. Fjern snavs ved gummilister og særligt der, hvor passagererne stiger ind. Rust kommer ofte under snavs.