8. september 2019 - Toyota

Nye varebiler på el
Toyotas helt store fokus har i flere år været hybridbiler.

Toyota solgte i fjor over 1.000 PROACE kassevogne i Danmark og forventer med tilføjelsen af den kompakte PROACE CITY at øge sin markedsandel.
Toyota

Toyotas helt store fokus har i flere år været hybridbiler. Dette fokus fortsætter i mange år ud i fremtiden. Men både batteridrevne elbiler og forureningsfrie brintbiler vil med tiden fylde mere og mere i modelprogrammet hos den japanske mobilitetsgigant og skal være med til at løse Toyotas mål om ingen udledning af CO2 i 2050. Toyota sætter nu for første gang modelnavne på sine første batteridrevne elbiler til det europæiske marked.

Befolkningerne i Danmark og flere steder i resten af verden bekymrer sig mere og mere om klimaforandringer og om luftkvaliteten i byerne. Og med god grund. Samtidig barsler flere europæiske byer med nye lav-emissions regler for både personbiler og varebiler. Det stigende klimafokus betyder, at erhvervslivets krav til og efterspørgsel på lav-emissions varebiler vokser tilsvarende.

For at imødekomme erhvervslivets stigende efterspørgsel på miljørigtige varebiler introducerer Toyota allerede fra næste år i samarbejde med den franske PSA-koncern derfor sin første batteridrevne elbil i Europa. Det drejer sig om en ren elektrisk udgave af varebilen Toyota PROACE, der på trods af en stor batteripakke får samme rummelighed som udgaven med brændstofmotor. Lasteevnen bliver dog 200 kg mindre.
 
Året efter i 2021 følger så Toyotas anden batteridrevne elbil på det europæiske marked i form af en ren el-udgave af den kompakte varebil PROACE CITY. Toyota fortæller mere om de batteridrevne elvarebilers specifikationer som fx elmotorydelse, batteristørrelse, rækkevidde og ladetid, når man kommer tættere på introduktionen.

Dedikerede erhvervsrådgivere

Introduktionen af de to eldrevne varebiler følger i kølvandet på Toyotas nye varebilsstrategi for Europa. Toyota øger nemlig sit fokus generelt på varebiler i Europa, hvor man med flere erhvervsafdelinger i hvert land – herunder også i Danmark – står klar med dedikerede erhvervsrådgivere til at overtage markedsandele fra konkurrenterne.

Toyota lancerer med sit øgede erhvervsfokus et nyt brand for sin erhvervsafdeling, der fremover vil blive kaldt Toyota Professional. Det vil både skinne igennem i markedsføringen og ikke mindst ude i Toyota-forhandlernes såkaldte erhvervscentre, hvor de dedikerede erhvervsrådgivere vil sikre markedets bedste erhvervskundeoplevelse.

Nye produkter på hylden vil også hjælpe Toyota godt på vej mod et højere salg af varebiler. Efter nytår introducerer Toyota således den nye kompakte varebil med navnet PROACE CITY, der sammen med kassevognen PROACE og den legendariske arbejdshest Hilux udgør Toyotas stærke varebilsprogram.

PROACE CITY produceres i samarbejde med PSA-koncernen og blev i de franske udgaver tidligere i år kåret som Årets Varebil i Danmark 2019. Den nye Toyota-varebil byder på et praktisk design med en fremragende lasteevne og varerumstørrelse, der gør det muligt som en af få i klassen at kunne rumme hele to Europapaller.

I Danmark solgte Toyota i fjor over 1.000 PROACE kassevogne og forventer med tilføjelsen af den kompakte PROACE CITY at øge sin markedsandel både i Danmark og i resten af Europa.