25. juli 2019 - Hyundai

Automatgear er populært
Bilkøbere vælger i stigende grad biler med automatgear.

I dag er der faktisk flere biler med automatgear, der ifølge de officielle forbrugstal kører lige så langt på literen som tilsvarende model med manuelt gear.
Hyundai

Bilkøbere vælger i stigende grad biler med automatgear. Når det drejer sig om mindre biler, er salget steget med ca. 25 procent på et år. Hos Hyundai kan man for tiden få både den rummelige i20 og familiebilen i30 med automatgear til særlige, sommervenlige priser – spækket med ekstraudstyr.

Tidligere var automatgear forbeholdt store flydere i direktørklassen. Sådan er det ikke længere. Og tidligere var automatgear nok lig med komfortabel kørsel, men også samtidig et markant højere brændstofforbrug. Sådan er det heller ikke længere.

På blot ét år er salget af biler med automatgear i det såkaldte B-segment steget med ca. 25 procent herhjemme. Det er den biltype, hvor den populære og rummelige Hyundai i20 hører til, og lige nu har Hyundai et særligt attraktivt tilbud på en i20 1.0 T-GDi DCT i en særlig ’Summer Edition’ til blot 179.995 kr. Det er vel at mærke inklusiv både 7-trins DCT-dobbeltkoblingsgearkasse og alufælge til en værdi af 5.000 kr.

Udover 15” alufælge har i20 1.0 T-GDi DCT bl.a. 7” touchskærm med Apple Carplay, baksensor og -kamera, fartpilot samt varme i forsæder og rat, tågeforlygter og alarm for utilsigtede vognbaneskift.

Stigende efterspørgsel

”Vi kan mærke en stigende efterspørgsel fra vores kunder på automatgear i biler i alle størrelser. Og da vi naturligvis gerne vil give kunderne det, de efterspørger, er det godt at kunne sige, at i20’eren er en af de få biler i den størrelse, der fås med automatgear med dobbeltkobling, og at i30’eren med samme gearkasse er den billigste i sin klasse,” siger Annegrethe Skovby, pressechef, Hyundai Danmark.

Og netop Hyundai i30 som 1.4 T-GDi med 7-trins DCT-gearkasse fås hele sommeren til priser fra 229.995 kr. i den særlige ’Summer Edition’ med bl.a. 8” touchskærm med Apple Carplay, 2-zonet klimaanlæg, automatisk nødbremse, aktiv vognbaneassistent, bakkamera, fartpilot, fjernlysassistent, træthedsregistrering samt varme i forsæder og rat.

Det er ekstraudstyr til en værdi af hele 40.000 kr. – helt uden merpris i forhold til i30 ’Life’-udgaven.

Har man brug for endnu mere plads, kan man for 15.000 kr. mere få i30 som stationcar.

Kører længere på literen

I dag er der faktisk flere biler med automatgear, der ifølge de officielle forbrugstal kører lige så langt på literen som tilsvarende model med manuelt gear.

Hyundai i30 5-dørs 1.4 T-GDi er et eksempel på det. Med manuelt gear lyder det officielle forbrugstal ifølge den nye, mere retvisende WLTP-norm på op til 16,4 km/l. Den samme bil med automatgear kører ligeledes op til 16,4 km på én liter benzin. Det samme er gældende for Hyundai i20 1.0 T-GDi. Den kører op til 17,9 km/l, uanset om man vælger manuelt eller automatgear.

Også Hyundai i10 og den kompakte SUV, KONA, fås lige nu som ’Summer Edition’ med ekstra meget udstyr for pengene – dog kun med manuelt gear. ’Summer Edition’-kampagnen kører til og med udgangen af august.