1. juli 2019 - Ford

Godt for dig – men ikke din bil
Sæsonen for håndsprit og solcreme er over os.

Produkter som eksempelvis højfaktorsolcreme indeholder store mængder titandioxid, som i varme reagerer kraftigt i kontakt med både plastik og de naturlige olier i læder.
Ford

Sæsonen for håndsprit og solcreme er over os. Men selvom hudplejeprodukter er gode for helbredet, kan de ofte være skadelige for materialerne i en bilkabine. Kemikalierne i hudplejeprodukter kan nemlig opslide overfladerne i bilen længe før tid, hvis ikke de er påført et særligt beskyttelseslag.

Udfordringen er noget, som Fords ingeniører arbejder med dagligt gennem løbende tests, der sikrer, at materialerne i Fords biler har et beskyttelseslag, som kan modstå alle slags kemikalier og sørger for, at overfladerne ser godt ud i årevis.

“Forbrugernes tendenser ændrer sig hele tiden, også inden for markedet af håndsprit og insektspray, hvor nye produkter ofte introduceres,” forklarer Mark Montgomery, materialeingeniør på Ford Europas Materials Technology Centre i Dunton, Storbritannien. ”Selv de umiddelbart mest blide produkter kan forårsage skader, når de kommer i kontakt med en overflade hundred- eller tusindvis af gange om året.”

Det samlede europæiske marked for hudplejeprodukter som eksempelvis håndsprit og vådservietter, der typisk indeholder alkohol, forventes at stige med 60 procent inden 2024. Produkter som eksempelvis højfaktorsolcreme indeholder store mængder titandioxid, som i varme reagerer kraftigt i kontakt med både plastik og de naturlige olier i læder.

Fords ingeniørhold i både Dunton og Køln tester modstandsdygtigheden i Ford-bilernes materialer ved høje temperaturer, der i nogle tilfælde kommer helt op på 74 grader. Det svarer til den temperatur, kabinen i en bil kan opnå efter at have holdt på parkeringspladsen i flere timer på en varm og solrig dag.

Fords tests indebærer blandt andet at eksponere bilerne for ekstrastore mængder UV-lys i op til 48 dage. For at sikre at bilernes plastikmaterialer ikke knækker, testes disse også ved temperaturer så lave som -30 grader, hvor de oftest er mest skrøbelige.

På baggrund af disse tests udvikler Ford belægninger med særlige kemiske sammensættelser, som beskytter kabinens materialer og tilbehør på bedst vis – noget som forlænger både bilernes levetid og gensalgsværdi.