4. marts 2019 - FDM

Gode råd til bilbudgettet
FDM Bilbudget: Ikke dyrere at køre el end benzin.

Det bliver hverken dyrere eller billigere at være bilejer i 2019. Til gengæld betyder de senere års afgiftsnedsættelser, at man nu får mere bil for pengene.
FDM

Det kan samlet være en smule billigere at køre elbil eller plugin-hybrid end benzinbil. Det viser FDMs store bilbudget 2019, der også viser, at bilejerne i dag får mere bil for pengene.

Står man og skal købe ny bil, kan der være mange grunde til at vælge en elbil. En af dem er økonomien. Samlet set kan det nemlig være billigere at holde en elbil kørende sammenlignet med en benzinbil i samme prisklasse. Det viser FDMs årlige bilbudget, der i år også har regnet på den samlede biløkonomi for en elbil til 300.000 kroner.
 
Ifølge FDMs bilbudget koster det 3,55 kroner pr. kilometer at holde en elbil til 300.000 kroner kørende, mens prisen i en ny benzinbil til 275.000 kroner er 4,31 kroner, ved en driftsperiode på fem år og 100.000 km.
 
”Ser man kun på udgifterne til service, dæk og el, er det typisk noget billigere at holde en elbil kørende. Til gengæld er værditabet og rentebyrden lidt højere i forhold til traditionelle biler. Elbiler er stadig også lidt dyrere end benzin- og dieselbiler. Derfor kan en elbil til 300.000 kroner bedst sammenlignes med en benzinbil i en prisklasse eller to under, hvis størrelse og teknik skal matche, og så koster bilerne stort set det samme at køre i pr. kilometer,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
 
”Vi har i årets bilbudget også regnet på en plugin-hybrid. I forhold til en ren elbil er den samlet en smule dyrere at køre i. Til gengæld er værditabet en smule lavere. Det skyldes, at efterspørgslen på plugin-hybrider er større. Det slår igennem på gensalgsværdien. Vi forventer dog, at det vil ændre sig de kommende år.”
 
Ser man på de øvrige biler i FDMs bilbudget, bliver det hverken dyrere eller billigere at være bilejer i 2019. Til gengæld kan bilkøberne glæde sig over, at de får mere bil for pengene.
 
Det er de senere års tre afgiftsnedsættelser, der betyder, at hvor man tidligere skulle betale 300.000 kroner for en veludstyret mellemklassebil, kan man nu nøjes med at betale 220.000 kroner.
 
”Det kan være en god øvelse at se på, hvad det faktisk koster at holde bil. Bilbudgettet er nemlig meget mere end bare bilens pris og udgifter til brændstof. Det er blandt andet også ejerafgift, værditab og forsikring. De første to poster kan man ikke ændre på, men giver man sin bilforsikring et årligt tjek, er det ofte muligt at gøre det billigere at være kørende,” siger Søren W. Rasmussen.