27. januar 2019 - Toyota

Den nye Toyota RAV4
Forsalget af den nye RAV4 er skudt i gang.

Mens forsalget af den nye RAV4 netop er skudt i gang, ligger den officielle danske introduktion hos alle landets Toyota-forhandlere i begyndelsen af februar.
Toyota

Toyota har netop åbnet for forsalget af den helt nye og femte generation af verdens bedst sælgende SUV, Toyota RAV4, der får dansk premiere til februar. Med priser fra 299.900 kr. for en 2.0-liters benzinudgave med 175 hestekræfter er blyanten for alvor blevet spidset. Den endnu mere kraftfulde hybridudgave med hele 218 hestekræfter fås med et højt udstyrsniveau og koster fra 419.900 kr.

Når verdens bedst sælgende SUV – Toyotas RAV4, der for første gang så dagens lys i 1994 og dermed grundlagde SUV-klassen – kommer i en helt ny og femte generation i starten af februar, er der alle muligheder for en fortsættelse af tidligere modellers store succes.

Med en pris, der begynder på 299.900 kr. for benzinudgaven og på 419.900 kr. for hybridudgaven, har Toyota nemlig for alvor spidset blyanten og byder konkurrenterne op til dans i den bilklasse, der er vokset mest inden for de seneste år.

Én ting er de attraktive priser til private. Noget andet er beskatningsgrundlagene til firmabilskunderne, der med den nye model aldrig før har været mere fristet af RAV4. Beskatningsprisen på den kraftfulde 218-hestekræfters RAV4 Hybrid med H3-udstyr er således blot 323.880 kr.

Bedre køreegenskaber med ny platform
Den nye RAV4 bliver bygget på en helt ny platform for første gang baseret på Toyotas nye TNGA-filosofi, der handler om at lave endnu bedre biler på smartere og mere økonomisk vis.

Den nye såkaldte GA K-platform, som RAV4 deler med den luksuriøse sedan Camry, gør, at det trods den hævede siddehøjde har været muligt at sikre et ekstra lavt tyngdepunkt, en optimeret vægtfordeling, en stivere konstruktion og et mere stabilt og præcist styretøj. Dermed er der skabt grobund for markant bedre køreegenskaber.

RAV4 forbliver i øvrigt tro mod sin tunge arv som pioner i SUV-klassen med et helt nyt og mere maskulint design, nyt motorprogram, klassens laveste CO2-udledning, nye intelligente sikkerhedssystemer og en generelt højere oplevet kvalitet i kabinen.

Det vil være muligt at vælge mellem to nye motorer. Begge er både mere brændstoføkonomiske og kraftigere, end det man kender fra den tidligere RAV4. En ny 2.0-liters benzinmotor med 175 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 208 Nm åbner RAV4-modelprogrammet og kan fås med enten forhjuls- eller firehjulstræk samt mulighed for også at vælge mellem manuelt gear eller automatgear.

Automatgear får man altid med, hvis man vælger hybridudgaven af den nye RAV4. Her ligger den nyeste fjerde generation hybridteknologi fra Toyota under skallen og er i kombination med en 2.5-liters benzinmotor i stand til at vække 218 hestekræfter til live i den forhjulstrukne udgave og hele 222 hestekræfter som firehjulstrækker.

Det er altså en kraftfuld hybridbil, der kan nå 100 km/t. på godt 8 sekunder, og som man også har mulighed for at hægte 1.650 kg efter i den firehjulstrukne hybridudgave og op til to tons efter i benzinudgaven.

Klasseledende brændstoføkonomi

På trods af de mange kræfter holder den nye RAV4 Hybrid en gennemsnitlig klasseledende brændstoføkonomi på over 22 km/l* og en CO2-udledning på helt ned til 100 g/km*, mens benzinudgaven løber næsten 17 km/l* med manuelt gear og omkring 18 km/l* med automatgear.

Toyota har øget akselafstanden med 30 mm i den nye RAV4 for at øge komforten i kabinen. Bagagerummet sluger flere liter end nogensinde før, og fleksibiliteten er i højsædet med dobbeltbunden, sidenettene og de let foldbare bagsæder. Samtidig er den nye RAV4 blevet 10 mm bredere, hvilket også medvirker til at øge passagernes komfort i kabinen.

Den nye RAV4 kan fås i forskellige udstyrsvarianter og starter i benzinudgaven med en såkaldt T2-udgave med bl.a. 7” multimedie touch skærm, tågeforlygter, fartpilot, læderrat, LED-forlygter samt med den næste generation af Toyotas omfattende sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med bl.a. automatisk nødbremse for cyklister og for fodgængere i mørke.

T3-udgaven rummer endnu mere lækkert udstyr som bl.a. en større 8” multimedie touch skærm, DAB-radio, parkeringssensorer for og bag, mørktonede ruder, regnsensor, bakkamera, 2-zonet klimaanlæg, 17” alufælge og nøglefri start. Samme omfattende udstyr finder man også i den billigste hybridudgave, der hedder H3, og som altså derudover byder på et smidigt, trinløst automatgear.

Ekstra attraktiv luksus

En ekstra attraktiv udstyrsvariant er den såkaldte H3 Style med sort lakeret tag, sorte 18” alufælge, paddle shifts i rattet, trådløs mobiloplader, varme i rattet, kunstlæderindtræk, elektrisk justerbart førersæde, nøglefri adgang og elektrisk bagklap. H3 Style udgaven koster 50.000 kr. mere end H3.

Topudgaven H4 tilføjer yderligere førersæde med hukommelse, JBL lydsystem med 9 højttalere, overvågning af de blinde vinkler, 360 graders panorama monitor, alarm for bagved krydsende trafik, ægte læderkabine, digitalt bakspejl og mulighed for elektrisk soltag.

Hybridteknologien vil i den nye RAV4 fortsat være et af Toyotas trumfkort og appellerer stærkere end nogensinde før til danskerne, der for længst har taget hybridudgaven af RAV4 til sig. Otte ud af ti solgte RAV4 er i dag således med hybridmotor.

Mens forsalget af den nye RAV4 netop er skudt i gang, ligger den officielle danske introduktion hos alle landets Toyota-forhandlere i begyndelsen af februar. Her vil det være muligt at både se og prøvekøre den nyeste udgave af verdens mest populære SUV.