20. november 2018 - bilpriser.dk

Dækrester sladrer
Vulkaniserede dæk er lige så sikre som nye.

Dæk med eftervulkaniseret slidbane er ikke mere tilbøjelige til at eksplodere end dæk med original slidbane.
Af Hans Uffe Christensen

De fleste bilejere kunne ikke drømme om at montere brugte dæk med eftervulkaniseret slidbane, men en stor undersøgelse fra dækproducenten Bridgestone, viser, at disse såkaldt regummierede dæk ikke er farligere end nye dæk.

I England har Bridgestone undersøgt 1.035 eksploderede dæk. Konklusionen er, at eksplosionerne først og fremmest skyldes dårlig dækpleje og vedligehold.
Teknisk chef hos Bridgestone Danmark, Jesper Sørensen,  mener, at undersøgelsen har to vigtige konklusioner.

”For det første afviser undersøgelsen myten om, at regummierede dæk er svagere og mere sårbare end helt nye dæk. Når vi kigger på tallene, så svarer antallet af henholdsvis regummirerede dæk og nye dæk til de markedsandele de hver især har, hvilket vil sige 2/3 af dækkene er nye og 1/3 er regummierede. Med denne rapport har vi nu dokumentation for, at regummierede dæk ikke fejler hverken mere eller mindre end helt nye dæk”, siger Jesper Sørensen.

Dækrester sladrer

De mange dækrester fundet langs britiske motorveje kommer fra et bredt udsnit af dækproducenter og stammer både fra lastbiler og personbiler.  I 56 pct. Af tilfældene skyldes tilskrives eksplosionerne fremmedlegemer i dækket.

”Forkert dæktryk og nedslidte dæk er væsentlige risikofaktorer. Kører man hen over glasrester fra et uheld, en sten eller andet skarpt, er risikoen for punktering og dækeksplosion markant større, hvis der er 3 mm slidbane tilbage, end hvis der er 8 mm.

Ideelt set så bør man tjekke sit dæk, hver gang man tanker eller i hvert fald som minimum, når man vasker bilen,” siger Jesper Sørensen og påpeger, at undersøgelsen ikke siger noget om de regummierede dæks styre og bremseegenskaber i forhold til nye dæk.

I England bliver der hvert år dræbt flere end 30 mennesker i trafikken som følge af eksploderede dæk. I Danmark registrerer vi ikke så specifikt, men der er ingen grund til at tro, at det ikke koster menneskeliv her.