21. juni 2018 - Porsche Danmark

Porsche 911 Speedster Concept
911 Speedster concept er en køreklar konceptbil til en særligt åben og begejstrende sportsvogn.

Konceptbilens brede karrosseri er lånt fra 911 Carrera 4 cabriolet.

Porsche
 
 
Verdenspremiere i forbindelse med jubilæet ”70 år med Porsche sportsvogne”
Porsche 911 Speedster Concept: åben, puristisk og over 500 hk 
Stuttgart. Den bedste gave til 70 års fødselsdagen for mærkets sportsvogne er nok den, som Porsche giver til sig selv: 911 Speedster Concept er en køreklar konceptbil til en særligt åben og begejstrende sportsvogn. Den markerer overgangen fra Porsche 356 ”Nr. 1”
Roadster, som blev typegodkendt den 8. juni 1948, til nutiden. Med sit puristiske koncept og i historisk korrekt udførelse afspejler 911 Speedster Concept det centrale ved Stuttgart-sportsvognsproducentens mærke i præcis klarhed. Den sætter fuldt fokus på den rendyrkede køreoplevelse.

Drivlinjeteknikken under konceptbilens tofarvede karrosseri stammer fra de aktuelle GT-modeller. Den er blevet udviklet hos Porsches motorsportscenter, hvor også 911 GT2 RS og senest GT3 RS er opstået. 911 Speedster Concept fik verdenspremiere i forbindelse med den officielle fejring af jubilæet ”70 år med Porsche sportsvogne” i Zuffenhausen. Konceptbilen giver et fingerpeg om en mulig serieproduceret model, som kunne blive præsenteret i 2019. En beslutning herom vil blive taget i de kommende måneder.
 
De karakteristiske detaljer på 911 Speedster Concept omfatter den afkortede ruderamme med sænket luftføring og tilsvarende mindre sideruder. Det giver sportsvognskonceptbilen en endnu lavere profil med en meget lav fly-line, som umiddelbart vækker minder om historiske forbilleder som Porsche 356 1500 Speedster. Bag forsæderne er der monteret en speciel hækafdækning af kulfiber. Den beklæder styrtbøjlestrukturen og kendes især på de to forhøjninger, som har hørt til traditionen for denne type sportsvogn siden 911 Speedster fra 1988. Mellem de to forhøjninger giver to lameller i sort kontrastfarve et aerodynamisk præg, og hertil kommer en gennemsigtig vindafviser af plexiglas med indgraveret ”70 Jahre Porsche”-logo.
 
Helt i tråd med den historiske original er også 911 Speedster Concept udstyret med en let tonneau-afdækning i stedet for en kaleche. Den beskytter kabinen mod regn, når bilen holder parkeret, og fastgøres med otte såkaldte tenax-knapper. Interiøret viderefører letvægtstanken bag Speedster-filosofien. Der er hverken radio eller navigationssystem og heller ikke noget klimaanlæg. De komplet skålformede sæder er fremstillet af kulfiber. Med det lysebrune anilin-læder ”Cognac 356” henviser læderindtrækket også til klassiske forbilleder.
 
Konceptbilens brede karrosseri er lånt fra 911 Carrera 4 Cabriolet. Skærme, motorhjelm og hækafdækning er dog her fremstillet af et let kulfiberblandingsmateriale. Lakfarven i de klassiske farvetoner GT-sølv og hvid stammer fra de første racerbiler fra Porsche – og det samme gælder mange lidenskabeligt præcist udførte detaljer startende med tankdækslet, som er placeret centralt og midt på motorhjelmen, i 1950’er-stil og sidespejle i klassisk ”Talbot”-form til den særlige udførelse af forlygterne. Med klare og matterede områder minder afdækningerne om et kryds, der vækker minder om en særlig detalje fra Porsches første år i motorsporten.Dengang blev der klæbet tape på de originale forlygter før et racerløb for at beskytte dem mod stenslag og splintrende glas. De brede B-stolper og bagenden er prydet af indfræsede og forgyldte Speedster-modelbetegnelser.
Under karrosseriet er 911 Speedster Concept spækket med topmoderne komponenter. Undervognen stammer i princippet fra 911 GT3, og egerne på de imponerende 21” fælge i Fuchs-design er højglanspolerede.For første gang er disse fælge udstyret med centermøtrik. Udstødningssystemet med titanafgangsrør og drivlinjen inklusive manuel 6-trins gearkasse kommer fra GT-udviklerne. Den sekscylindrede boxermotor i denne minimalistiske konceptbil yder over 500 hk og klarer omdrejningstal på op til 9.000 omdr./min.
 
Historien for Speedster-modellerne fra Porsche begynder i USA Speedster-varianter af mærkets sportsvognsmodeller, som kombinerer åben køreglæde med en særligt udpræget køredynamik, har siden 1952 været en del af Porsches historie. Modellen 356 1500 America Roadster med håndfremstillet aluminiumskarrosseri anses som den første af slagsen. Den vejede 60 kg mindre end 356 Coupé og opnåede med den 70 hk stærke firecylindrede boxermotor en for datidens forhold imponerende tophastighed på 175 km/t. Med stikruder til dørene, nødklapkaleche og lette skålformede sæder omfattede den eksklusive sportsvogn, som blev udviklet til det amerikanske marked og kun blev bygget i 16 eksemplarer, allerede væsentlige Speedster-kendetegn.
 
Frem til 2010 opstod der otte serieproducerede modeller og specialmodeller med tilnavnet Speedster. Et højdepunkt kom i 1957 med 356 A 1500 GS Carrera GT Speedster. I 1988 fulgte den første 911 Speedster. Den foreløbige afslutning udgjorde de 356 eksemplarer af 911 Speedster fra modelrækken 997 fra 2010.
”70 år med Porsche sportsvogne“ – særudstilling og en lang række aktiviteter I en særudstilling på Porsche Museum præsenterer koncernen fra nu af en lang række historier og milepæle, som viser, at Porsche siden 1948 i høj grad har præget sportsvognenes udvikling og stadig gør det den dag i dag. Der er her særligt fokus på ekstraordinære Porsche udviklinger fra de seneste 7 årtier.
 
Derudover fejrer sportsvognsproducenten jubilæet i 2018 med en lang række aktiviteter over hele verden. Den 9. juni inviterede Porsche sine fans til ”Sports Car Together Day” på alle mærkets salgslokationer verden over. I weekenden den 16. og 17. juni tager Porsche imod medarbejdere, beboere og andre interesserede til en offentlig fejring på og omkring fabrikken i Zuffenhausen.
På ”Festival of Speed” i den engelske by Goodwood fejrer man også jubilæet fra 12. til 15. juli, og det samme er tilfældet på ”Rennsport Reunion” i Californien fra 27. til 30.september.Det hele afsluttes af ”Sound Nacht”, der finder sted for første gang i Porsche Arena i Stuttgart den 13. oktober.
 
911 Carrera Cabriolet: brændstofforbrug ved blandet kørsel 11,8-13,3 km/l; CO2-emissioner 172-195 g/km
911 GT3: brændstofforbrug ved blandet kørsel 7,8-7,9 km/l; CO2-emissioner 288-290 g/km 911 GT3 RS: brændstofforbrug ved blandet kørsel 7,8 km/l; CO2-emissioner 291 g/km
911 GT2 RS: Brændstofforbrug ved blandet kørsel 8,5 km/l; CO2-emissioner 269 g/km