2. maj 2018 - De Danske Bilimportør

Aprils bilsalg endte flot
I april kørte 18.713 biler ud i forårsvejret. Det er et hak over sidste års bilsalg på 17.610 – altså en stigning på 6 procent.

Statisk over aprils bilsalg
De Danske Bilimportør


Hvis vi modsat kigger tilbage på sidste måned, hvor salget blev 19.757, ser vi et fald på ca. 5,5 procent. 

Et blik på årets første fire måneder, viser et mindre fald på ca. 2,5% holdt op mod sidste års tilsvarende måneder – et mindre dyk på lige knap 1.900 biler i alt. Men selvom vi overordnet set ser et lille fald, oplever vi fortsat en væsentlig efterspørgsel og lyst til at handle ny bil. Det er specielt køb af bil, der går frem, og den lave rente sammenholdt med effekten af efterårets sænkning af afgifterne giver helt generelt mere bil for pengene. Så danskerne køber lidt større, mere sikre biler og oftest biler med mere udstyr.
 
Mens det ’traditionelle’ køb stiger, er der et mindre fald at spore i leasing, mest hvad angår privatleasingen, men også noget for erhvervsleasing – ligesom andelen af udlejningsbiler er faldende. Der er ifølge De Danske Bilimportører ikke tvivl om, at efterårets indgreb med dels en betydelig afgiftslettelse, men også en stramning på leasingområdet har haft den effekt, som politikerne bag loven ønskede.
Efter netop overståede overenskomstaftaler forudser vi desuden et godt bilsalg i de kommende måneder.
Direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen uddyber:      
”April blev et pænt stykke højere end sidste års salg, hvilket vi selvfølgelig er glade for, men vi noterer os også et marginalt mindre salg i årets første fire måneder end sidste års tilsvarende periode. Modsat oplever vi fortsat en stor og sund interesse for anskaffelse af ny bil og med afklaringen af overenskomstforhandlingerne, har vi en positiv forventning til de næste måneder.”

Segmenter
Ser vi på segmentfordelingen, altså hvilke typer og størrelser af biler, danskerne køber, er tendensen fortsat: Færre af de mindste biler, et stabilt mellemsegment og en stor stigning blandt SUV’er – primært blandt de såkaldte crossovers. Det generelle billede er stadig, at danskerne har anskaffet sig lidt større biler. 
Mikrobilernes andel er faldet fra ca. 21% for to år siden, til nu kun at udgøre 11% i april 2018. De mindre biler i B-segmentet udgør fortsat den absolut største klasse og ligger stabilt, om end lidt faldende på ca. 26% af markedet. Vi ser et mindre fald i den lille mellemklasse (C-segmentet) fra 18-20% de seneste år til nu at være 17%. Den store mellemklasse (D-segmentet) udgør stabilt ca. 10% af kundernes efterspørgsel. Højdespringeren er crossovers i SUV’ernes J-segment, som altså er sprunget fra at udgøre ca. 12% af markedet for to år siden til i april 2018 at ligge på 25%. Altså en fordobling fra for to år siden.
Der er rigtig mange forskellige biler i J-segmentet, men fælles for dem, er en høj bil sammenlignet med de traditionelle sedan’er, stationcars og hatchbacks: den er lettere at komme ind og ud af, har en høj siddeposition, der er god plads generelt og som fører har man et godt overblik –  noget mange værdsætter.
 
”Vi glæder os over, at danskerne går efter lidt større og mere rummelige biler og tilmed køber biler med mere udstyr – til glæde for trafiksikkerheden. Man kan også sagtens anskaffe sig en større bil og bevare den gode samvittighed overfor miljøet fordi nye biler helt generelt har en lavere emission end de ældre,” udtaler direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
 
 
Generelle Top 10 lister
I april rykkede Peugot 208 igen tilbage på 1. pladsen med et salg på 756, Nissans Qashqai rykkede fra 1. pladsen i marts ned på en 7. plads i denne måned med 439 solgte mod sidste måneds rekordhøje 1.057 styks. Volkswagens Golf kom ind på en 2. plads i april med 571 solgte og Poloen løb med 3. pladsen med 540 solgte. 
Volkswagen blev igen det mest solgte mærke efterfulgt af Peugeot og Toyota.  
Se vedhæftede ark med top 10 modeller for de enkelte segmenter samt samlet top 20 for april måned. 
 
Statistik
Denne pressemeddelelse er baseret på tal fra SKATs datakørsel fra 28. april, samt De Danske Bilimportørers egne registreringer til og med 30. april - præcisionen antages at være på mere end 99,9%.