22. marts 2018 - Hyundai Motor Company

Hyundai indtager motorsporten
Hyundai Danmark går for første gang ind i motorsport - et hold i TCR-klassen.

Den lynhurtige Hyundai i30 N til motorsport

Hyundai Motor company 

Efter introduktionen af Hyundai i30 N – mærkets første GTI – går Hyundai Danmark for første gang ind i motorsport med støtte til et rent dansk hold i TCR-klassen. Holdet, der er drevet af erfarne motorsportsfolk, skal dyste i de krævende langdistanceløb på 12 og 24 timer. Første udfordring bliver på den legendariske Silverstone bane i England allerede i den kommende weekend.
 
Den pivfrække og lynhurtige Hyundai i30 N har fået en flot modtagelse af både motorpresse og købere, og nu åbner det koreanske bilmærke et nyt kapitel med sin entre på motorsportsscenen i en specialudgave af i30 N med 350 hk. Den allerførste bil, som Hyundai Motorsport leverer fra sit Customer Racing Project på fabrikken i Alzenau i Tyskland, lander hos et dansk team anført af Søren Jönsson og Jan Engelbrecht, der har årelange erfaring med langdistanceløb i de såkaldte Endurance serier.
 
”Hyundai er på landevejene kendt for sin ekstremt høje driftssikkerhed, og vi satser på at kunne overføre den holdbarhed til racerbanernes langdistanceløb. Og da i30 N samtidig er et stærkt bud på en moderne GTI, syntes vi, at det var oplagt projekt for os at støtte, da Søren Jönsson præsenterede os for ideen med et rent dansk team i TCR-serien,” siger Annegrethe Skovby, pressechef i Hyundai Danmark.
Fabriksracer bygget fra bunden
Selvom Hyundai i30 N i den almindelige gadeversion er fintunet på den udfordrende Nürburgring i Tyskland, er den bil, som Hyundai Motorsport leverer til Søren Jönsson og hans team, bygget fra bunden til racerformål. Og selvom Jönsson & Co. i weekenden sætter sig ind i en spritny bil uden at have haft ret lang til at teste den, er målet og ambitionerne klare.
 
”Udover at det næsten altid regner på Silverstone, er der udsigt til endnu flere vejrmæssige udfordringer i weekenden. Temperaturen er næsten nede omkring frysepunktet, hvilket på den nye asfalt gør det vanskeligt, måske næsten umuligt at få varme og grib i dækkene på banen. Det er en stor udfordring i en ny, uprøvet bil, men omvendt er forholdene ens for alle deltagere, så vores mål er stadig en podieplads, hvilket vi mener er realistisk,” siger Søren Jönsson fra Jönsson Consulting, der står bag det danske hold.
 
Løb på ikoniske baner
Efter løbet på Silverstone skal Team Hyundai Danmark efter planen i slutningen af maj deltage i et 12 timers løb på Imola i Italien. I starten af juli bliver der kørt 24 timers løb på Portimao banen på Algarve-kysten i Portugal. I september gælder det et 24 timers løb på Formel 1 banen i Barcelona, og midt i oktober skal der køres 12 timers løb på den ikoniske Formel 1 bane i Belgien, Spa-Francorchamps. Sæsonen sluttes af i november med et 24 timers løb på Formel 1 banen Circuit of the Americans også kaldet COTA i Austin, Texas i USA.
 
”Ved alle løb vil vi køre efter en podieplads. Vi har af løbsarrangørerne fået tildelt startnummer 30, som i forhold til Hyundai Motorsport forpligtiger, efter at den tidligere formel 1 kører og touringcar verdensmester, Gabriele Tarquini, med netop det startnummer vandt det første race i Kina, som Hyundai Motorsport stillede op i,” siger Søren Jönsson.
 
Forventninger om podiepladser 
Teamet skal forsøge at komme til tops i en Hyundai i30 N TCR med Endurance kit. Bilen er født med en 2.0 liters turbo motor med 350 hk og en sekventiel gearkasse. 
 
Team Hyundai Danmark er drevet af Jan Engelbrecht og Søren Jönsson. Sammen med et dedikeret team bestående af Glen Sivertsen som racermanager, nogle af Danmarks dygtigste Endurance kørere, et mekanikerteam, som kender de specielle forhold, der gør sig gældende ved 12 og 24 timers international racerløb, skal de forsøge at indfri – egne – forventninger om podiepladser i sæsonens TCR-serie.