19. marts 2018 - Audi Danmark

Smugkig på Audi e-tron
Audi e-tron - Audis første rent elektriske model.

Den sportlige SUV kombinere pladsen og komforten fra en typisk bil fra premiunsegmentet.
Audi Danmark  

 
Smugkig på Audi e-tron – Audis første rent elektriske model 
På biludstillingen i Genève afslører Audi prototypen af sin første rent elektrisk drevne model. Den sportslige SUV kombinerer pladsen og komforten fra en typisk bil fra premiumsegmentet med en rækkevidde, der er anvendelig i dagligdagen, samt mulighed for lynopladning. Frem mod serieproduktionsstart kommer næsten 250 udviklingsbiler til at gennemgå tests under ekstreme forhold i hele verden.
 
Audi e-tron-prototypen giver et fingerpeg om den første komplet elektriske model fra mærket med de fire ringe. Under det camouflerede ydre gemmer der sig en sportslig premium-SUV med plads til fem personer samt rigelig bagage. Den langtursegnede rækkevidde og et bredt udbud af lademuligheder giver kunden mulighed for at køre rent elektrisk uden at skulle gå på kompromis. Den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen kan tanke strøm fra lynopladere med en ladeeffekt på op til 150 kW. Dermed er SUV'en klar til næste langtursetape efter knap 30 min. Den elektriske quattro sender firehjulstrækket ind i en ny tidsalder og sørger for stærke præstationer i alle slags terræn. I slutningen af 2018 lanceres den serieproducerede version af Audi e-tron-prototypen på det europæiske marked. Produktionen foregår på den CO2-neutrale fabrik i Bruxelles.
 
”Audi sætter med mærkets første rent elektrisk drevne model en vigtig milepæl for koncernens fremtid“, udtaler Rupert Stadler, som er AUDI AG’s øverste chef. ”I 2020 vil vi have tre komplet elektriske modeller i vores modelprogram – ud over den sportslige SUV vil det være en firedørs gran turismo, den serieproducerede version af Audi e-tron Sportback concept, samt en model i det kompakte segment. Og frem mod 2025 kommer vi til at lancere over 20 forskellige elbiler og plug-in-hybrider på markedet – fordelt på alle segmenter og alle koncepter”, siger Audis CEO. 
 
Højspændingsteknikken iscenesættes med designcamouflagen
Audi e-tron-prototypen bærer ikke den klassiske camouflage til prototyper – i stedet synliggør den elektrificeringen med en designfolie, som er udviklet specielt til denne bil. Som en henvisning til højspændingsnettet synliggør orangefarvede elementer, at Audi e-tron-prototypen kører helt elektrisk: Bilens nederste del er hele vejen rund holdt i skiftevis orangefarvede og sorte segmenter, og panelerne viser med deres farvede indlæg, hvor batteriet og dermed bilens energicentrum befinder sig.
 
Tests under ekstreme forhold på 4 kontinenter med over 5 millioner kilometer
Indtil den første elbil fra mærket med de fire ringe kommer på markedet i slutningen af året, gennemgår den sportslige SUV testkørsler på fire forskellige kontinenter. Uanset om det gælder den skandinaviske kulde eller Afrikas stegende hede, Asiens bjergrige højder eller Nordschleife på Nürburgring, køkørsel i kinesiske metropoler eller amerikanske highways – den rent elektrisk drevne SUV skal bevise sine allround-kvaliteter under kompromisløse tests i praksis under ekstreme forhold. Audi tester førseriebilerne i alle klimazoner i temperaturområdet fra under -20 grader til over +50 grader celsius. Derudover foretages der intensive tests af ladeteknikken over hele verden – et vigtigt kriterium for batterielektriske modeller. I den forbindelse bliver de enkelte ladestandarder testet på testområder og i det offentlige rum for at sikre hele spændvidden af de forskellige lademuligheder. I alt anvendes der 250 Audi e-tron-prototyper i forbindelse med de forskellige tests. De tilbagelægger over 5 millioner kilometer – det svarer til 125 gange jorden rundt og ca. 85.000 driftstimer.