16. marts 2018 - Porsche Danmark

Porsche Mission E Cross Turismo
Porsche Mission E Cross Turismo blev præsenteret i forbindelse med biludstilling i Geneve.

Silhuetten præges af den sportslige, bagudhældende taglinje,som Porsches designere kalder for bilens "flyline".

Porsche Danmark
 

Porsche Mission E Cross Turismo præsenterer Porsche i forbindelse med biludstillingen i Geneve en eldrevet CUV-konceptbil (Cross Utility Vehicle). Multitalentet henvender sig til aktive mennesker, der gerne tilbringer deres fritid med at rejse og dyrke sport og andre udendørs aktiviteter. Takket være firehjulstrækket kommer du nemt frem til enhver skibakke, og den fleksible kabine har plads til alle typer sportsudstyr, ligesom de moderne transportsystemer gør det nemt at medbringe surfbrætter eller en Porsche elcykel.
Blandt styrkerne ved den 4-dørs firepersoners bil tæller det emotionelle design med markante offroad-elementer og det nye visnings- og betjeningskoncept med touchscreen og styring med øjenbevægelser. Den 4,95 m lange konceptbil har firehjulstræk, og den er udstyret med 800 V-arkitektur, så den er forberedt til opladning med en lynoplader. Den kan desuden oplades induktivt, via en ladestander eller via Porsche energilagringssystemet til private hjem. Den køreklare Mission E Cross Turismo er en udløber af konceptbilen Mission E, som Porsche viste på den internationale biludstilling i Frankfurt (IAA) i 2015, og den omfatter elementer, der minder meget om dem, der vil gå i serieproduktion.

Designet: umiskendeligt Porsche DNA 
En dybt placeret motorhjelm mellem to kraftigt udformede skærme: Fronten på Mission E Cross Turismo viser ved første øjekast sit slægtskab med sportsvognsikonet Porsche 911. Et markant kendetegn er de vertikale luftindtag foran – de såkaldte Air Curtains. Et andet smukt højdepunkt er Matrix-LED-forlygterne.Det mærketypiske 4-punkts dagskørelys er blevet videreudviklet til smalle
tredimensionelle glaselementer.De er integreret i fire svævende vinger og indeholder også det nye 4-punkts blinklys. Bilen er desuden udstyret med performance-fjernlyset Porsche X-Sight. Offroad-designelementerne omfatter blandt andet robuste hjulkasseforstærkninger og paneler, den markant udseende frontspoiler og nederste del af bagenden samt den øgede frihøjde.
 
Silhuetten præges af den sportslige, bagudhældende taglinje, som Porsches designere kalder for bilens ”flyline”. Den minder om designet af bagenden på Panamera Sport Turismo. En anden mærketypisk detalje er siderudegrafikkens dynamiske udformning. De brede skærme og det tredimensionelt udformede sidepanel med luftindtag bag forhjulene forstærker den 1,99 m brede konceptbils sportslige crossover-karakter. Markante sideskørter i offroad-look og 20” fælge med dæk i størrelsen 275/40 R 20 er andre af bilens karakteristika.
Også bagfra kan konceptbilen, som er lakeret i Light Grey Metallic, straks genkendes som en Porsche. Foruden den sportslige åbne tagkantspoiler er det gennemgående lygtebånd også typisk for mærket.Det hvide, lysende Porsche navn består af glasbogstaver og er integreret i en tredimensionel afdækning med lysledergrafik. Under opladning pulserer ”E’et” i Porsche logoet, og lyslederne vækkes til live af lysimpulser. På den måde kan energistrømmen opleves på en imponerende måde af kunderne. Det store panoramaglastag, der går fra forruden til bagklappen, giver en storslået pladsfornemmelse i bilen.
 
Alsidighed: rustet til alle kørselsbehov 
Mission E Cross Turismo giver et indblik i, hvordan en Turismo-version med Cross-Utility-egenskaber kunne se ud som serieproduceret bil – en bil, der er lige velegnet til rejser, hverdag og eventyr, og som er den perfekte ledsager i byen og på landet. Crossoveren henvender sig til aktive mennesker, der gerne tilbringer deres fritid med at dyrke sport eller andre udendørs aktiviteter. Her kan personerne i bilen nyde godt af fleksibiliteten i den 1,42 m høje firepersoners bil: Eksempelvis er der integreret en skiklap i ryglænet på begge enkeltsæderne bagi.
 
De kan fx anvendes, når du skal have ski med i bilen. Selve ryglænene kan klappes frem. I bagagerummet er der et skinnesystem med remme, der kan justeres og tages ud. På den måde kan genstande fastgøres på en nem og sikker måde.Personerne i Mission E Cross Turismo har variabel mobilitet takket være en Porsche elcykel, som via en kraftig elmotor hjælper cyklisten med at træde i pedalerne. Et mobilitetstilbud, som betyder, at Porsche kunderne heller ikke i fritiden skal undvære det design, den teknik og de præstationer, som Porsche tilbyder.
 
Interiøret: synlige letvægtsstrukturer 
Interiøret er en nyfortolkning af klassiske Porsche elementer, der føres ind i den digitale tidsalder. Det gælder fx instrumentpanelet: Det understreger bilens bredde og består af en vingeformet over- og underdel. Instrumentpanelet er horisontalt inddelt med et ultrabredt display til fører og forsædepassager. Det fritstående kombiinstrument er buet og vinklet mod føreren. Det indeholder tre runde visningsgrafikker, der vises digitalt på TFT-skærme. Midterkonsollen mellem forsæderne går opad i retning af instrumentpanelet. Den indirekte belysning af midterkonsollen sørger sammen med ambientebelysningen for en særlig stemning i kabinen.
 
De designmæssige kendetegn i kabinen omfatter desuden letvægtsstrukturer, der blandet andet kan ses på instrumentpanelet og på de sportslige sæder, der minder om racerbilssæder og har belyste Porsche logoer. Dørbeklædningerne er forsynet med innovative 3D-elementer med struktureret overflade. Anodiserede indfatninger i Nordic Blue på fx luftdyserne eller rudebetjeningsmodulerne giver en farvekontrast i forhold til kabinens eksklusive tovfarvede koncept med Anilinlæder i sort og Light Grey.
 
Drivlinjen: sportslige elbilspræstationer med over 600 hk 
Med to permanent aktive synkronmotorer (PSM) med en systemydelse på over 600 hk (440 kW) accelererer Mission E Cross Turismo fra 0-100 km/h på under 3,5 sek. og til 200 km/h på under 12 sek. Dertil kommer en for elbiler hidtil uset udholdenhed, når det gælder præstationerne: Der kan foretages flere accelerationer umiddelbart efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen. Det behovsstyrede firehjulstræk med Porsche Torque Vectoring – altså automatisk fordeling af drejningsmomentet til de enkelte hjul – sikrer kraftudfoldelsen på alle typer underlag.
 
Undervognen: adaptiv luftaffjedring for komfort og adræthed 
Firehjulsstyringen bidrager til bilens eksemplariske adræthed og stabilitet. Undervognen med adaptiv luftaffjedring gør det muligt at øge frihøjden med op til 50 mm. Desuden er bilen udstyret med PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control). Systemet udfører aktiv krængningsstabilisering og reducerer dermed bilens sidehældning ved kørsel i sving. Ydermere reducerer det svingninger fra side til side, når bilen kører på et ujævnt eller bølget underlag.

Visnings- og betjeningskoncept: en enestående brugeroplevelse 
Det nye visnings- og betjeningskoncept er et højdepunkt i Mission E Cross Turismo. Intuitiv betjening og informationer, der er optimalt placeret i synsfeltet med fx Head-up-display, sørger for, at føreren ikke bliver distraheret. Takket være nye opkoblingsløsninger kan bilen desuden integreres perfekt i den digitale livsstil. Resultatet er en helt særlig brugeroplevelse.

De vigtigste visnings- og betjeningsmuligheder:
Førerdisplay med styring med øjenbevægelser: Kombiinstrumentet omfatter tre virtuelle runde instrumenter. De er inddelt i Porsche Connect, Performance, Drive, Energy og Sport Chrono. Ved hjælp af et kamera i bakspejlet registrerer Eye-Tracking-systemet, hvilket instrument føreren kigger på. De visninger, som føreren kigger på, bliver så rykket i forgrunden, mens de øvrige visninger, som føreren ikke kigger på, tilsvarende bliver formindsket. Betjeningen sker via Smart-Touch-Controls på rattet.
Display til forsædepassageren: Denne skærm fylder hele bredden i forsædepassagerens side.Via Eye-Tracking og touch-funktion kan forsædepassageren betjene forskellige apps og dermed funktioner som medier, navigationssystem, klima og kontaktpersoner.
Touch-betjeningsfelt i midterkonsollen med detaljerede informationsmenuer.
 
Små touchscreens: De er placeret både i de multifunktionelle rudeoptræksmoduler (til sædeindstilling og indstilling af sædernes komfortfunktioner) og i de lamelfrie luftdyser i højre og venstre side af instrumentpanelet. Der kan luftstrømme fx øges ved at stryge fra venstre mod højre.
”Smart-Cabin“-konceptet gør betjeningen nemmere. Bilindstillinger, kabineklima og ambientebelysning indstilles automatisk efter præferencerne hos personerne i bilen og den pågældende kørselssituation.
Også uden for bilen har føreren adgang til mange informationer og mulighed for at foretage indstillinger: Alle individualiseringsmuligheder fra klimaanlæg til navigationssystem kan indstilles via tablet, smartphone eller smartwatch.
 
”DestinationsApp“: en personlig rejseledsager 
Allerede i dag tilbyder Porsche Connect over 20 digitale tjenester og apps. I Mission E Cross Turismo viser ”DestinationsApp“, hvilke yderligere funktioner den digitale platform fx kan byde på allerede i nær fremtid: Med ”DestinationsApp“ kan en weekendtur nemt og bekvemt planlægges på brugerens smartphone. Appen giver inspiration til rejsemål, hurtig og nem bestilling, og så håndterer den desuden ruteplanlægning, forplejning og sportsudstyr. Via ”DestinationsApp“ kan man endda tilpasse undervognen på Mission E Cross Turismo til den valgte rute og vælge den mest velegnede musik, klimaindstilling og ambientebelysning.
 
Opladning: hurtigt og ukompliceret 
800 V-arkitekturen i bilen sikrer, at litium-ion-batteriet kan oplades til en rækkevidde på ca. 400 km på lidt over 15 min. (i henhold til (NEDC). Konceptbilen kan oplades fleksibelt enten undervejs eller derhjemme: Den er forberedt til det lynopladningsnetværk, der inden for rammerne af IONITY-joint venturen opbygges langs de europæiske hovedfærdselsårer. Desuden kan Mission E Cross Turismo oplades induktivt, via en ladestander eller et Porsche energilagringssystem til private hjem, når batteriet skal lades op. Med sidstnævnte løsning kan man anvende strøm fra sit eget solcelleanlæg.